Gå til innhold

Katten min blir angripet hele tiden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei! Vi bor i et borettslag og vi har katter på hver side av leiligheten vår, + i den andre blokka. Alle hannkatter. Den ene ved siden av er bare kattungen enda og gjør ingen skade. Men gruer meg til den blir stor.
Den andre nabokatten var bare kattungen når vi flytta hit, og helt uskyldig. Katten min og den gikk overens helt frem til i mai i år.

Nå skal han angripe katten min hele tiden.. Så er det en annen hannkatt i naboblokka som også angriper katten min. Men han har også angripet denne hannkatten som driver å flyr på katten min. Stakkars pusejenta mi blir jo så redd. Noen ganger kommer hun løpende inn katteluka for da er det fare på ferde. Og ved flere anledninger, når jeg har hatt åpen verandadøra, og denne hannkatten har sett katten min inne, så kommer han løpende inn! Får stoppa han fort, men herregud, hva feiler det denne katten?? Hvorfor plutselig denne fiendtskapen? De fikk jo fint overens før. De kunne til og med lukte på hverandre. Hun som eier han har sakt han er kastrert. Og det må han jo nesten være for det lukter ikke noe kattepiss rundt her.

Men hvorfor angriper disse hankattene?? Så når den tredje blir stor og da så blir det 3 hannkatter løpende rundt ute her... herregud... Vi skal heldigvis flytte til neste sommer, og det skal bli godt! 

Noen som vet hvorfor disse kattene oppfører seg slik? Og hva kan man gjøre? Det er jo egentlig ikke noe å få gjort heller...

Blir så frustert :(  Stakkars pusejenta mi :catmilk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Regner med at din katt er kastrert?

Hvis den er det, så er det ikke så mye du kan gjøre, bortsett fra å jage dem du ser i hagen din, skremme dem litt.

Hvor gammel er hun forresten? Mulig hun blir tøffere med alderen.

Endret av Tvist
Skrevet

Sånn det ofte blir med for mange katter på lite område, dessverre. Da hjelper det ikke alltid om de er kastrerte, inntrengere er ikke alltid velkommen. Begynte dette som verst når katten din begynte å nå kjønnsmoden alder?

Anonymous poster hash: 98295...40a
Skrevet (endret)

Katten min er 4 år gammel og kastrert, eller sterilisert som det heter hos hunkatter :-)

Endret av Sitronmelis
Skrevet

Katten min er 4 år gammel og kastrert, eller sterilisert som det heter hos hunkatter :-)

Hunnkatter kan også kastreres :)

Leste feil i HI, trodde det var din katt som var kattunge. Men da kan det ha vært nabokattungen som kom i kjønnsmoden alder? Hender at de endrer seg da.

Skrevet

Få deg hund eller lån en og la den gå litt ute i hagen hver dag, lover deg at det blir bedre.

Anonymous poster hash: c0f63...cf9

• Liker 1
Skrevet

Hunnkatter kan også kastreres :)

Leste feil i HI, trodde det var din katt som var kattunge. Men da kan det ha vært nabokattungen som kom i kjønnsmoden alder? Hender at de endrer seg da.

Åja :)

Nabokattungen kom ikke hit før i sommer, så da ble det bare enda en katt som nabokatten kunne jage.. Den jages as we speak.. :roll:

Vi bor jo midt mellom de, så det er ofte de krangler på vår veranda, og nå tørr ikke vår pus komme hjem for hun ser nabokatten driver ute her.. (hun sitter borti skogen her). Vi bor så tett at det er ingen egen hage, bare ei gresslette utenfor verandaene våre.

Så irriterende att denne katten begynte slik.. Spesielt når de kom så godt overens i 1,5 år frem til mai..

Skrevet

Få deg hund eller lån en og la den gå litt ute i hagen hver dag, lover deg at det blir bedre.

Anonymous poster hash: c0f63...cf9

Niks, verken råd eller lyst på hund. Da tror jeg pusefrøken hadde blitt fornærma :fnise:  Har ingen å låne en hund av heller. Vi har jo ingen egen hage heller. Verandaene våres er knyttet sammen. Altså ligger vegg i vegg, og det er en stor gressslette utenfor

Skrevet

Nei, det heter ikke det hos hunnkatter. Sterilisering og kastrering er to forskjellige inngrep og ordene bør derfor brukes riktig.

• Liker 2
Skrevet

Åja :)

Nabokattungen kom ikke hit før i sommer, så da ble det bare enda en katt som nabokatten kunne jage.. Den jages as we speak.. :roll:

Vi bor jo midt mellom de, så det er ofte de krangler på vår veranda, og nå tørr ikke vår pus komme hjem for hun ser nabokatten driver ute her.. (hun sitter borti skogen her). Vi bor så tett at det er ingen egen hage, bare ei gresslette utenfor verandaene våre.

Så irriterende att denne katten begynte slik.. Spesielt når de kom så godt overens i 1,5 år frem til mai..

Skjønner godt frustrasjonen din. Den ene katten min rømte hjemmefra pga for mange nye katter hos naboen. Fant heldigvis igjen min katt, og etter at naboen flyttet og tok med seg kattene har den holdt seg hjemme.

Nei, det heter ikke det hos hunnkatter. Sterilisering og kastrering er to forskjellige inngrep og ordene bør derfor brukes riktig.

Hunnkatter kan enten kastreres eller steriliseres. Det er dog to vidt forskjellige inngrep.

Skrevet

Skjønner godt frustrasjonen din. Den ene katten min rømte hjemmefra pga for mange nye katter hos naboen. Fant heldigvis igjen min katt, og etter at naboen flyttet og tok med seg kattene har den holdt seg hjemme.

Hunnkatter kan enten kastreres eller steriliseres. Det er dog to vidt forskjellige inngrep.

Du trenger ikke å gjenta det jeg skriver. Kan sterilisere hannkatter og for øvrig.

Skrevet

Hos oss gikk det seg til etter noen mnd, men det var i villabebyggelse. Så tett som du bor, ville jeg bare holdt katten inne.

Skrevet

Hos oss gikk det seg til etter noen mnd, men det var i villabebyggelse. Så tett som du bor, ville jeg bare holdt katten inne.

Kan jo ikke holde en utekatt inne. Den har jo vært vant med å gå fritt ut og inn i 3,5 år nå, så da kan jeg ikke plutselig slutte med det. Det er jo dyreplageri.

• Liker 1
Skrevet

Kan jo ikke holde en utekatt inne. Den har jo vært vant med å gå fritt ut og inn i 3,5 år nå, så da kan jeg ikke plutselig slutte med det. Det er jo dyreplageri.

Alternativ 2: omplassering. 

Skrevet

Alternativ 2: omplassering. 

Aldri i verden om jeg omplasserer katten min som er så høyt elsket. Hadde jeg aldri hatt hjerte til. Det er ikke SÅ alvorlig at hun ikke kan gå ute. Det er bare plagsomt at det har blitt sånn.

• Hjerte 1
Skrevet

Aldri i verden om jeg omplasserer katten min som er så høyt elsket. Hadde jeg aldri hatt hjerte til. Det er ikke SÅ alvorlig at hun ikke kan gå ute. Det er bare plagsomt at det har blitt sånn.

Så lenge hun ikke blir skadet er det jo ikke et stort problem. Det viktigste er at de andre kattene ikke får mulighet til å komme inn i deres hjem(din katt sitt hjem). Etter at de har funnet ut hvem som virkelig er "sjefen", roer de seg sikkert. 

Skrevet

Så lenge hun ikke blir skadet er det jo ikke et stort problem. Det viktigste er at de andre kattene ikke får mulighet til å komme inn i deres hjem(din katt sitt hjem). Etter at de har funnet ut hvem som virkelig er "sjefen", roer de seg sikkert. 

Nei hun blir ikke skadet :-) Kan ha noen kloremerker, men det er faktisk sjeldent, heldigvis. Nei de kommer ikke inn, vi har katteluke, og katten sin chip er registrert på luken, så det er bare hun som kommer inn :) Men den andre katten løp inn når jeg hadde verandadøren åpen i sta, men den spant seg fort ut igjen når jeg satte ned foten! Pusejenta mi knurrer, og freser som bare det til kattene, så hun vet å si fra :fnise: 

Men skal bli deilig å flytte herifra om 8 mnd.

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke å gjenta det jeg skriver. Kan sterilisere hannkatter og for øvrig.

Måten du valgte å ordlegge deg på gjorde at jeg misforsto, beklager :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Måten du valgte å ordlegge deg på gjorde at jeg misforsto, beklager :blomst:Anonymous poster hash: 98295...40a

Nå som du uthevet det ser jeg at jeg burd ha skrevet litt mer :-)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei!

Så dokumentar her en dag hvor de hadde forsket på katter i et nabolag i England, og det viser seg at kattene i områder hvor det er liten plass og mye katter roterer på territorier, altså din katt kan ha f.eks hagen din og lekeplassen som sitt området fra kl. 12-14 hvor det da deretter kommer en annen katt som skal ha det området fra 14 og utover. Slike skift gjør at de klarer å opprettholde noenlunde fred på små områder.

Jeg vil tro at katter som sloss er et resultat av at de ender opp i en annens territorie på feil tidspunkt og blir sett på som en inntrenger. Tror ikke kattene er super glade i å dele områder og hvis det ikke holder med en advarsel så blir det bråk. Dermed kan det sikkert bli trøbbel om det flytter nye katter til nabolaget/nye katter slippes ut, da roteringen og plassenmangelen kan bli et problem. Konklusjonen er vel at jeg ville hørt med naboen hvilke kl.slett de har pusen sin ute, så kunne du sluppet din ut når du vet at deres katt er inne.

Ellers kan jeg si at en venninne hadde samme problemet med at deres pusejente ble banket opp. Veterinæren sa at pusejenter som er kastrerte/steriliserte kan virke forvirrende på andre puser da de ikke har damelukt slik at hankatter kan tro at dette er en konkurrent og de blir banket opp. De fikk som tips å kun ha henne ute om dagen og det har hjulpet, ettersom katter tydeligvis braker mer i sammen om kvelden/natten.

Håper noe av dette kan hjelpe deg :)

Endret av lille_fiol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...