Gå til innhold

Samboere i 15år med felles barn, arver jeg ingenting hvis partneren skulle dø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok det som en selvfølge siden vi har vært sammen halve livet at vi arver hverandre, hvertfall siden vi har felles barn.
Han har god inntekt og jeg har lite inntekt fra en deltidsjobb siden jeg fortsatt studerer. Vi har ikke skrevet noe testamente.

Hvis han plutselig mot all formodning skulle dø, går huset, bilen og alt til hans søsken? Han har ingen kontakt med sine andre søsken. Han er den eneste i søskenflokken på 5 som har ordentlig jobb og inntekt, alle de andre mottar trygd og stønad og ville nok ha karret til seg mest mulig om noe sånt skulle hendt.
Er det slik når vi ikke er gift at det ikke spiller noen rolle om vi har vært samboere 15 år eller 30 år for den saks skyld, hvis han skulle dø, blir jeg og barna sittende her uten noen ting?

Anonymous poster hash: f96ac...030
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok det som en selvfølge siden vi har vært sammen halve livet at vi arver hverandre, hvertfall siden vi har felles barn.

Han har god inntekt og jeg har lite inntekt fra en deltidsjobb siden jeg fortsatt studerer. Vi har ikke skrevet noe testamente.

Hvis han plutselig mot all formodning skulle dø, går huset, bilen og alt til hans søsken? Han har ingen kontakt med sine andre søsken. Han er den eneste i søskenflokken på 5 som har ordentlig jobb og inntekt, alle de andre mottar trygd og stønad og ville nok ha karret til seg mest mulig om noe sånt skulle hendt.

Er det slik når vi ikke er gift at det ikke spiller noen rolle om vi har vært samboere 15 år eller 30 år for den saks skyld, hvis han skulle dø, blir jeg og barna sittende her uten noen ting?

Barna hans arver alt. Søsknene hans arver ingenting. Det gjør ikke du heller hvis han ikke har testamentet bort den delen han har lov å testamentere bort til deg da.

Anonymous poster hash: 8969a...fc4

• Liker 6
Skrevet

Er du samboer, er ingenting en selvfølge mht at dere går hver deres vei videre eller den ene dør. Er du derimot gift er ting langt enklere.

Kom deg avsted til en advokat og få satt opp samboeravtale med gjensidige testamenter med oversikt over aller verdier dere har, eller løp til noen som kan vie dere.

Anonymous poster hash: 24b4b...1e5

• Liker 1
Skrevet

Du vil arve ca 360.000. Resten går til barna hans. Siden han har barn, vil ikke søsknene og foreldrene hans arve noe. Skal du arve mer, må dere skrive testament.

• Liker 2
Skrevet

Du vil arve ca 360.000. Resten går til barna hans. Siden han har barn, vil ikke søsknene og foreldrene hans arve noe. Skal du arve mer, må dere skrive testament.

Hvor kommer de 360 000 fra?

Anonymous poster hash: a42c8...28e

• Liker 1
Skrevet

Hvor kommer de 360 000 fra?

Anonymous poster hash: a42c8...28e

Fire ganger folketrygdens grunnbeløp (G)

Skrevet

Barna hans arver han, ikke søsknene hans. Nei, du arver ikke samboeren din, men etter 15 år vil jeg vel tro at du har vært med på å betale din del av utgifter på hus og hjem. Han eier vel ikke alt alene?
Du har rettigheter i form av det du har bragt inn i samboerskapet, altså du arver ikke ham, men du har din del av kaka. 
Vil dere at dere skal arve hverandre, kan dere skrive samboeravtale, men barna har fremdeles førsterett, og der kan kun skrive en viss del av arven på hverandre.

Anonymous poster hash: 5c625...ca1
Gjest chisandra
Skrevet

Så lenge han har barn, arver ikke søsken ei krone. :)

Skrevet

Du har rett. Beklager. Jeg hadde ikke fått med meg endringen som gir samboer man har felles barn med 4G.

Anonymous poster hash: 8969a...fc4

Skrevet

Barna hans arver han, ikke søsknene hans. Nei, du arver ikke samboeren din, men etter 15 år vil jeg vel tro at du har vært med på å betale din del av utgifter på hus og hjem. Han eier vel ikke alt alene?

Du har rettigheter i form av det du har bragt inn i samboerskapet, altså du arver ikke ham, men du har din del av kaka. 

Vil dere at dere skal arve hverandre, kan dere skrive samboeravtale, men barna har fremdeles førsterett, og der kan kun skrive en viss del av arven på hverandre.

Anonymous poster hash: 5c625...ca1

Hvorfor svare når du ikke er oppdatert på lovgivningen?  :regler: Se hva Hulderen skriver. 

Skrevet

Hvor kommer de 360 000 fra? Anonymous poster hash: a42c8...28e

Som MarteM skriver, så er det fire ganger folketrygdens grunnbeløp. Grunnbeløpet øker litt hvert år, det blir justert 1.mai. For 2015 er det ca 90.000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...