Lisahg Skrevet 14. oktober 2015 #1 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg vil gå litt ned i vekt nå, og tenker jeg da må legge om kostholdet mitt litt og i tillegg trene mer. Trenger da litt tips og inspirasjon til forskjellige måltider og tips. Feks hva er fy mat og hva er super mat? Og trenger virkelig hjelp til å finne noe jeg kan bytte ut sjokolade med!! Jeg vet godt hva jeg skal spise i steden for søt saker og sånt, men alikavell er det ingenting som dekker det søtsak behovet mitt. Føler alltid for å spise sjokolade. Er det lov i helgene når man legger om kostholdet? Tar i mot alt av tips og råd takk! :D
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #2 Skrevet 14. oktober 2015 Det viktige er antallet kalorier. Spiser du deg mett på rent kjøtt, knekkebrød med magert pålegg, grønnsaker og salat, kan du fint unne deg noen sjokoladebiter til dagen uten at du overstiger kalorigrensen. Jeg har gått ned over 20 kilo på bare noen måneder til nå med ovennevbte kosthold, og jeg er også over gjennomsnittet glad I sjokolade. For å stilne sjokoladesuget (som forøvrig er mindre nå som jeg spiser meg mett på sunn mat) tar jeg meg en bar fra coop. Denne inneholder 92 kalorier og kjøpes I pakker på 4 stk til noen og tredeve kroner.Anonymous poster hash: 2cf26...513
Pringle Skrevet 14. oktober 2015 #3 Skrevet 14. oktober 2015 Det finnes ikke noen fy-mat, og heller ingen super-mat. Alt du liker kan spises, om du ikke spiser for mye totalt. Når det gjelder vektkontroll, koker alt ned til kalorier. For helse, metthetsfølelse, og dermed hvor lett eller vanskelig det vil være å unngå å spise for mye, er det likevel viktig å få i seg nok av all den næringen man trenger hver dag. For de fleste oppnås dette ved å spise variert - litt av hvert av forskjellige typer mat man liker i passelige mengder fordelt utover dagen tilpasset ens egen døgnrytme. Det er ikke lov eller ulovlig å spise sjokolade, hver dag, eller en gang i året - spørsmålet må være om det hjelper deg å nå målene dine eller ikke. Hvis du bare får lyst på mer sjokolade av å spise sjokolade, bør du begrense det og kanskje ikke ha det i hus annet enn ved spesielle anledninger. Hvis du føler deg tilfredsstilt av litt sjokolade og vil savne det om du ikke spiser det ofte, så spis en porsjon en gang pr dag eller en gang i helgen. Hvis du spiser godt og variert, inkludert nok fett (styr for all del unna lett-produkter), vil søtsuget bli mindre, og du vil ikke føle behov for å erstatte sjokoladen med noe. Utover dette er det bare å google oppskrifter på mat du har lyst på. Det blir helt meningsløst å gi tips til retter (vi vet ikke hva du liker (bortsett fra sjokolade )).
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #4 Skrevet 14. oktober 2015 Den enkleste måten å gå ned på er å gjøre endringer du vil leve godt med i flere år. De som tenker på det som en kortvarig diett før de skal tilbake til sin oftest høykalori normalmat er de som går opp i vekt igjen. Jeg er helt enig med de andre her om at rene matvarer, det vil si minst mulig tilsetningsstoffer og maskinbehandling, og skikkelig variasjon i hva du spiser får deg veldig langt. Det handler, som du sikkert vet, om kalorier. Jeg har hatt god nytte av myfitnesspal.com og en skritteller (fitbit flex) for å få oversikt over hvordan kostholdet mitt er og å inspirere meg til mer daglig aktivitet. Finn det som fungerer for deg, din kropp, dine svakheter, styrker og liv. Anonymous poster hash: d91e0...24a
MiniMjau Skrevet 14. oktober 2015 #5 Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Jeg også ELSKER sjokolade. Spiser mye, spiser sunt og spiser sjokolade(litt til kaffen) hver dag. Gått ned 5 kg på en Mnd. Ikke noe ja/nei mat, mengden (ant kalorier) det kommer ann på. Rene proteinkilder, sunt fett og litt grove karber/karber fra grønnsaker/frukt. Bruker også fitnesspal til registrering ab mat. Blir veldig bevisst på hva som er kaloririk mat! Endret 14. oktober 2015 av MiniMjau
SiMa Skrevet 14. oktober 2015 #6 Skrevet 14. oktober 2015 Det beste utgangspunktet for å gå ned i vekt er å ha en stabil vekt i utgangspunktet, for så å gjøre endringer i det kostholdet du har. Det er det kostholdet du er vant med og trives med. Gjør små endringer der. Spis grovere brød eller bytt ut noe av brødet med knekkebrød. Liker du å bake/lage (og har tid i en travel hverdag) kan jeg anbefale å bake knekkebrød selv. Begrens inntaket av karbohydrater, særlig raske, og øk inntaket av grønnsaker. Spis mat du liker, spis jevnlig, gjerne før du er sulten. (Kjenner du at du er sulten etter fire timer, spis etter tre.) Det er lett å spise for mye når man er sulten. Søtsug kan dempes ved å spise sunt og jevnlig. Hvis du ofte blir sugen på noe søtt etter middag kan du ta et halvt eple. Noen matvarer kan gjøre at du blir sulten, finn ut om det er sånn for deg. Hvis jeg spiser sjokolade har jeg lett for å få lyst på mer, men mørk sjokolade kan jeg faktisk bli "tilfredsstilt" av. Varm te kan også være en fin erstatning for sjokolade.
Limroth Skrevet 22. oktober 2015 #7 Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Hei Jeg har gått ned 26 kilo på 6 mnd, og skal ned ca 15 kilo til. Det opplegget jeg følger er egentlig ikke noe banebrytende. Jeg spiser egentlig det jeg vil, men passer på å spise ofte og mindre måltider. (ikke mere en 4 timer i mellom) Jeg skal ligge på cirka 1900 kalorier pr dag for å gå ned og da er det bare å telle kalorier. Bytter jeg ut enkelte matvarer med magrere alternativer kan jeg noen dager spise ganske mye mat. (men det forutsetter jo at jeg teller kaloriene for å ha kontroll) Man skal heller ikke spise for lite, fordi da stopper forbrenningen. Jeg har begynt å trene litt også, fordi det gir motivasjon til å trene når jeg ser at kiloene renner av. I helgene drikker jeg vin og spiser sjokolade, men så klart så spiser jeg ikke ubegrensa. Da bestemmer jeg at det er lørdagen. Før jeg begynte å legge om kosthold så var helga og kosemat fra torsdag til søndag. Men nå er det KUN 1 dag jeg tilater meg litt ekstra. Den største utfordringen når man skal ned i vekt er å kunne klare å si nei, hvis man blir fristet av kaker eller andre ting (i sosiale sammenhenger) så er det fort gjort at man kommer ut av "rytmen" Så jeg er åpen om jeg skal ned i vekt, det er så mye enklere da. Det viktigste er at man blir mere bevisst på hva man putter i seg. Jeg er aldri sulten. (tvert i mot) Er du glad i kokosboller så er det store gode kokosboller på den"Den lile kokosbollefabrikken" i oslo. De innholder kun 45 kcal pr bolle :D Men jeg husker ikke helt i farta.. men det er ikke mye da (vet ikke om de har den butikken andre steder i landet da) Endret 22. oktober 2015 av Limroth
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå