Gå til innhold

Spørsmål fra en nybegynner i baking..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet frem ganske mange oppskrifter på kaker og diverse til jul, men synes mange er litt små i forhold til den mengden jeg har bruk for å stelle i stand..

Så da er spørsmålet..

Når man dobler en oppskrift, dobler man alle ingrediensene? Eller bør man f.eks holde samme mengde gjær eller smør eller noe annet? Er det enkelte ingredienser det ikke er hensiktsmessig å fordoble, sånn generelt?

Skulle gjerne vært litt mer spesifikk men det er snakk om ganske mange forskjellige oppskrifter, så jeg lurer på om det finnes en generell retningslinje..

Anonymous poster hash: c8ddf...c8d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg dobler alt ja :) Hele oppskrifta. 

Anonymous poster hash: 5bac7...b5f
Skrevet

Jeg vet at mange ikke dobler gjær, men selv dobler jeg alltid alle ingrediensene - og det blir alltid vellykket (noe det ikke alltid ble dersom jeg ikke tok dobbelt av det som skal gi luft i bakverket). 

Anonymous poster hash: fc049...ffa
Skrevet

Jeg dobler alltid alle ingredienser.  Baker du en kake som er dobbelt så stor, eller du har veldig mange kaker i ovnen samtidig kan det være du må øke steketiden noe, men temperatur bør være det samme.

• Liker 1
Skrevet

Takker for svarene deres! Så greit når alle er enige. Da ble valget lett! :biggrin:

Anonymous poster hash: c8ddf...c8d
Skrevet

Det eneste som aldri skal dobles i oppskrifter er mengden med salt

Anonymous poster hash: dd359...131

Skrevet (endret)

Jeg dobler aldri gjærmengden, men så bruker jeg sjelden full gjærmengde når jeg baker en vanlig porsjon heller. God til til å la deigen heve har jeg derimot alltid, og jeg syns baksten blir mye bedre med mindre gjær.

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Enig med Brunhilde. Ikke doble gjærmengden. Som regel er det "for mye" gjær i de fleste gjærbakstoppskrifter. Dersom man dobler oppskriften, og også dobler gjæren, blir overskuddet av gjær enda større, og resultatet kan fort bli gjærsmak på baksten. Det er jo trist å få alt ødelagt av gjærsmak dersom man har bakt en kjempestor porsjon av noe. 

Øk heller gjærmengden med 50% når du dobler en oppskrift. Det gir noe lengre hevetid, men du får brukt opp mer av gjæren, og risikerer mindre gjærsmak. 

Skrevet

Jeg stusser litt på at du syns oppskriftene er små jeg. Særlig de tradisjonelle småkakene pleier å oppgis i svære porsjoner. Jeg har laget en sånn uten å tenke meg om en gang og satt igjen med 9 stappfulle brett med serinakaker. For oss er det serinakaker nok for flere år! Om de hadde holdt så lenge da :ler:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...