AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #1 Skrevet 14. oktober 2015 Har funnet frem ganske mange oppskrifter på kaker og diverse til jul, men synes mange er litt små i forhold til den mengden jeg har bruk for å stelle i stand.. Så da er spørsmålet.. Når man dobler en oppskrift, dobler man alle ingrediensene? Eller bør man f.eks holde samme mengde gjær eller smør eller noe annet? Er det enkelte ingredienser det ikke er hensiktsmessig å fordoble, sånn generelt? Skulle gjerne vært litt mer spesifikk men det er snakk om ganske mange forskjellige oppskrifter, så jeg lurer på om det finnes en generell retningslinje.. Anonymous poster hash: c8ddf...c8d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #2 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg dobler alt ja Hele oppskrifta. Anonymous poster hash: 5bac7...b5f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #3 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg vet at mange ikke dobler gjær, men selv dobler jeg alltid alle ingrediensene - og det blir alltid vellykket (noe det ikke alltid ble dersom jeg ikke tok dobbelt av det som skal gi luft i bakverket). Anonymous poster hash: fc049...ffa
Kara W Skrevet 14. oktober 2015 #4 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg dobler alltid alle ingredienser. Baker du en kake som er dobbelt så stor, eller du har veldig mange kaker i ovnen samtidig kan det være du må øke steketiden noe, men temperatur bør være det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #5 Skrevet 14. oktober 2015 Takker for svarene deres! Så greit når alle er enige. Da ble valget lett! Anonymous poster hash: c8ddf...c8d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #6 Skrevet 18. oktober 2015 Det eneste som aldri skal dobles i oppskrifter er mengden med salt Anonymous poster hash: dd359...131
Brunhilde Skrevet 19. oktober 2015 #7 Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Jeg dobler aldri gjærmengden, men så bruker jeg sjelden full gjærmengde når jeg baker en vanlig porsjon heller. God til til å la deigen heve har jeg derimot alltid, og jeg syns baksten blir mye bedre med mindre gjær. Endret 19. oktober 2015 av Brunhilde 2
Gjest Margit Spat Skrevet 19. oktober 2015 #8 Skrevet 19. oktober 2015 Enig med Brunhilde. Ikke doble gjærmengden. Som regel er det "for mye" gjær i de fleste gjærbakstoppskrifter. Dersom man dobler oppskriften, og også dobler gjæren, blir overskuddet av gjær enda større, og resultatet kan fort bli gjærsmak på baksten. Det er jo trist å få alt ødelagt av gjærsmak dersom man har bakt en kjempestor porsjon av noe. Øk heller gjærmengden med 50% når du dobler en oppskrift. Det gir noe lengre hevetid, men du får brukt opp mer av gjæren, og risikerer mindre gjærsmak.
Kvist Skrevet 19. oktober 2015 #9 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg stusser litt på at du syns oppskriftene er små jeg. Særlig de tradisjonelle småkakene pleier å oppgis i svære porsjoner. Jeg har laget en sånn uten å tenke meg om en gang og satt igjen med 9 stappfulle brett med serinakaker. For oss er det serinakaker nok for flere år! Om de hadde holdt så lenge da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå