AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #1 Skrevet 14. oktober 2015 Vi giftet oss i sommer, og jeg har googlet masse om skatteklasser og sånt uten å bli noe særlig klokere Er det noen som vet hva som skjer med skatten når vi har giftet oss - er det stor forskjell slik at vi enten får baksmell eller penger igjen? Inntektene våre er ikke endret, vi tjener 450' og 650' og boligen er kjøpt for lenge siden. Endringen er jo registrert i alle offisielle registre så endringen skjer kanskje automatisk med skatt også, eller må vi be om nye skattekort? Anonymous poster hash: 478fa...2e3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #2 Skrevet 14. oktober 2015 Sannsynligvis blir det ingen endring for dere. Skatteklasse 2 er fjernet, så det er mulig du har lest gammel informasjon. Fordeler med å være gift: - Dere kan fordele formue og eierandel i bolig mellom dere i selvangivelsen akkurat slik det måtte passe dere. Hvis den ene av dere har så stor formue at den måtte betalt formueskatt, kan dere sette deler av formuen over på den andre og dermed slippe å skatte av formuen. Ulemper med å være gift: - Hvis den ene er student med studielån og lav inntekt, mens den andre har formue, vil studenten miste stipend da ektefelles formue tas med i beregningen. Ingen store ulemper ved å være gift, med andre ord. Dere trenger ikke nye skattekort. Anonymous poster hash: 41766...1fb
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #3 Skrevet 15. oktober 2015 Tusen takk for svar Han har litt høyere inntekt, men alt er delt 50-50. Jeg skal studere, men uten studielån. Da ser det ut som om jeg slipper å ligge søvnløs over baksmell i alle fall Anonymous poster hash: 478fa...2e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå