Gå til innhold

Burde det bli en lov......

61 stemmer

1. 1. fffffaf

• Ja
      13
    • Bryr meg ikke
      4
    • Nei
      44

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet

Burde det bli en lov at man ikke fikk lov til å begynne med Juleting før 1 Desember eller den siste Lørdagen i November de gangene 1 Desember er på en Søndag ?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første adventssøndag kan på det tidligste havne på 27. november, så den dagen begynner adventen. Å lage en lov på noe her er helt tullete. Mange liker også å være ferdig med julegave-handel før den dagen, eller iallfall å ha kommet ganske langt med det. Men at butikkene tar inn julevarer så tidlig som de gjør er en uting. Akkurat som jeg innbiller meg jeg har hørt det er en grunn til det, men hva det er husker jeg ikke

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei. Men det det SKULLE vært er en slags lov mot julemarsipan osv i dagligvarebutikkene fra allerede i september. Kill me!!! Jeg liker jula lissom. Og koser meg maks fra kanskje november. Men julemarsipan i sept er å ta vel hardt i..

Edit: Skrivefeil

Endret av Anim92
  • Liker 2
Skrevet

En lov? Hahahaha. Da hadde man bare fått "høstmarsipan" isteden. 

Anonymous poster hash: cfc80...4e1
  • Liker 4
Skrevet

Utrolig at folk greier å henge seg opp i sånt, det er jo bare å la være å kjøpe.

• Liker 11
Skrevet

Utrolig at folk greier å henge seg opp i sånt, det er jo bare å la være å kjøpe.

Nettopp. 

Anonymous poster hash: a8189...b33

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker ikke marsipan, men det bryr meg midt på leggen om det ligger framme marsipanstenger, griser, kyllinger eller andre former for marsipan. 

Skjønner ikke helt at man lar seg provosere så mye av at det kommer marsipangriser, julebrus eller pepperkaker tidlig i butikkene. Det er da fremdeles mulig å kjøpe marspianstang, cola og oreo om det er det en foretrekker.

Om man fokuserer for mye på det man oppfatter som negativt, så blir man negativ....

Anonymous poster hash: 23376...c6a
  • Liker 2
Skrevet

Burde alle som hater jul eller hater tidlige juleting fått sitt eget forum i stedet for å være negative på juleforumet?

• Liker 8
Skrevet

Nei vi kan jo bare la være å kjøpe juleting. MEN når det er sagt,jeg synes sjarmen med jula forlengst er borte. Vi begynner med julevarene på jobb nå vi,mennesker som stresser med å bruke penger,går mye på mastercard. Man er veldig opptatt av å kose seg,det blir så krampeaktig! Nei gi meg påskferie,den er deilig den:)

Anonymous poster hash: 01532...32d
Skrevet

Ja, hvorfor er egentlig de som ikke liker jula, eller synes folk starter for tidlig med jul, inne på juleforum?  :plystre:

• Liker 3
Skrevet

Det bør absolutt lovfestes når juleforberedelsene tidligst kan begynne. Og selvfølgelig når de senest må ha begynt. Helst med egne frister for de forskjellige forberedelsene. Juletre kan tidligst kjøpes 10. desember. Store julegaver (som strikkede gensere) kan påbegynnes i august. Julegaver skal kjøpes i løpet av to uker, regnet fra første søndag i advent. Pynting til jul kan tidligst skje lørdag før juleaften. Dere ser tegninga.

Og loven må vedtas etter gjeldende regler. Det skal settes ned en komite, som skal utarbeide et forslag som sendes ut på høring. Så skal det endelige forslaget skrives, med begrunnelser og forklaringer, sendes til odelstinget og så lagtinget, og hvis det blir vedtatt sanksjoneres av Kongen i statsråd.

Det kan også bli aktuell å regulere andre høytider, så for å gjøre lovarbeidet mer effektivt bør forlsaget omfatte alle høytider i de forskjellige religionene som er representert i landet. Men, når arbeidet er gjort vet vi jo hva vi har å forholde oss til, og kan tipse mattilsynet hvis vi ser julemarsipan før 1. søndag i advent.

• Liker 2
Skrevet

Det bør absolutt lovfestes når juleforberedelsene tidligst kan begynne. Og selvfølgelig når de senest må ha begynt. Helst med egne frister for de forskjellige forberedelsene. Juletre kan tidligst kjøpes 10. desember. Store julegaver (som strikkede gensere) kan påbegynnes i august. Julegaver skal kjøpes i løpet av to uker, regnet fra første søndag i advent. Pynting til jul kan tidligst skje lørdag før juleaften. Dere ser tegninga.

Og loven må vedtas etter gjeldende regler. Det skal settes ned en komite, som skal utarbeide et forslag som sendes ut på høring. Så skal det endelige forslaget skrives, med begrunnelser og forklaringer, sendes til odelstinget og så lagtinget, og hvis det blir vedtatt sanksjoneres av Kongen i statsråd.

Det kan også bli aktuell å regulere andre høytider, så for å gjøre lovarbeidet mer effektivt bør forlsaget omfatte alle høytider i de forskjellige religionene som er representert i landet. Men, når arbeidet er gjort vet vi jo hva vi har å forholde oss til, og kan tipse mattilsynet hvis vi ser julemarsipan før 1. søndag i advent.

tull

Anonymous poster hash: a2ae4...179

Skrevet

tull

Det var vel hele poenget med posten, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 55e0d...95b

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet

Dere som sier ja til at dette burde bli en lov, hvorfor? Hva får dere ut av å detaljstyre livene til fremmede? For noe piss. 

Skrevet

Vel, nå er det faktisk slik at produsentene sier at hvis de bare produserer varer for desember, vil det ikke lønne seg. Det ville da derfor ikke vært noe særlig julemat/-brus/-marsipan/-godteri.

Anonymous poster hash: 82ff9...180
  • Liker 3
Skrevet

Jeg liker ikke marsipan, men det bryr meg midt på leggen om det ligger framme marsipanstenger, griser, kyllinger eller andre former for marsipan. 

Skjønner ikke helt at man lar seg provosere så mye av at det kommer marsipangriser, julebrus eller pepperkaker tidlig i butikkene. Det er da fremdeles mulig å kjøpe marspianstang, cola og oreo om det er det en foretrekker.

Om man fokuserer for mye på det man oppfatter som negativt, så blir man negativ....

Jeg lar meg ikke provosere stort, eller fokuserer mye på det. Men nå begynte jeg å tenke etter det spørsmålet som ble lagt ut, og det jeg kom fram til etter å ha tenkt litt, var altså at OM det skulle vært noe, så kunne det vært noen retningslinjer på akkurat det. Ellers bryr det meg midt på leggen sjøl, og jeg går ikke og klager på det til andre. Men om man tenker hardt på det, så ja, er det litt irriterende...

Skrevet

tull

Ironi.

Vel, nå er det faktisk slik at produsentene sier at hvis de bare produserer varer for desember, vil det ikke lønne seg. Det ville da derfor ikke vært noe særlig julemat/-brus/-marsipan/-godteri.

Anonymous poster hash: 82ff9...180

Det er jo ikke noe stort problem, bare dropp "jule-" foran alt mulig, de kan selge marsipan, rødbrus, medisterkaker og ribbe hele året. Og innpakningen trenger strengt tatt ikke være "julepyntet". "Juleskinke" er forøvrig tilgjengelig flere ganger i løpet av året, men da under navn som "påskeskinke" og "sommerskinke".

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Nei, det ville vært veldig upraktisk for meg som ikke ønsker at alle forberedelsene skal gjøres i desember. 

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Burde alle som hater jul eller hater tidlige juleting fått sitt eget forum i stedet for å være negative på juleforumet?

De kan da bare la være å svare. Juleforumet på KG burde være åpent fra 25.11. til 07.01. For eksempel :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...