Gå til innhold

Er rosiner godtatt i matpakka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Anonymous poster hash: 4310f...ff5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, i hverfall av meg :) Nå er ikke jeg lærer, men jeg gir mine barn litt rosiner i matpakka en gang i blant. Bær og frukt er stort sett sunt og godt, tørket bær og frukt likeså.

Anonymous poster hash: 9cf93...f0e
Skrevet

Rosiner inneholder toksiner og er ikke bra for barn. Jeg ville valgt tørket eple eller lignende.

Anonymous poster hash: dcfa5...90f
Skrevet

Rosiner inneholder toksiner og er ikke bra for barn. Jeg ville valgt tørket eple eller lignende.

åh jeezes

Skrevet

Av og til er det greit, men fo mye rosiner er faktisk ikke bra for barn. Så alt med måte vil jeg si:)

Anonymous poster hash: cb7c7...ef2

Skrevet

Da jeg var liten hendte jeg spiste 3-4 esker rosiner om dagen. Har aldri tenkt noe over det.

Skrevet

Godtatt av hvem?

Litt rosiner sammen med nøtter synes jeg er ok, men jeg ville ikke sendt med en hel eske til hverdags. Da sender jeg heller med en liten drueklase.

Skrevet

Jeg sender med en sånn mini-eske en veldig sjelden gang. Et par ganger i halvåret, kanskje. Har aldri fått negative reaksjoner på det.

Anonymous poster hash: 29c4b...0f2

Skrevet

HVORFOR skulle det ikke være godtatt??

Hvor hysterisk skal dere/du være?! 

Selvfølgelig kan du sende med rosiner.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var liten hendte jeg spiste 3-4 esker rosiner om dagen. Har aldri tenkt noe over det.

Den gangen visste man heller ikke så mye om muggsopp-gift i rosiner.

Men det skal ganske store mengder til før rosin spising blir usunt. Det er i første omgang veldig små barn og mennesker med lever betennelse eller nyresykdom som bør være litt forsiktige.

Til info finner man de samme stoffene i tørket aprikoser og i soltørkede tomater.

Dessutene har grovt mel, nøtter, kaffe og saft ofte en god del skadelig muggsopp i seg. For ikke å snakke om at det finnes uheldige toksiner, muggsopp og tungmetaller i det aller, aller meste av mat og drikke. De finnes til og med i ent vann og i lufta vi puster inn!!

Det meste er "naturlig", og kroppene våre er fenomenale til å kvitte seg med det aller meste. Noe kan lagres i kroppen, og en liten del av dette igjen KAN være skadelig på lang sikt.

Men så var det jo dette med at vi skal dø til slutt uansett ;)

Skrevet

Jeg sender med en sånn mini-eske en veldig sjelden gang. Et par ganger i halvåret, kanskje. Har aldri fått negative reaksjoner på det.

Anonymous poster hash: 29c4b...0f2

Det var faktisk det jeg tenkte da. Kom over en sånn pakke med mange minipakker inni.. Kanskje max 10 rosiner oppi hver. Var bare i tvil om hva de sa i barnehagen om rosiner.. EEEN gang i blant

Anonymous poster hash: 4310f...ff5

Skrevet

Faren med rosiner og alt av tørket frukt er at der danner seg muggsopper i tørkeprosessen. Halveringstiden på muggsopp er høy, over en måned, så på lang sikt vil toxiner fra muggsopp kunne gi nyre- og leverskader.

De mengdene vi normalt har i luften er ubetydelige, når vi spiser muggsoppgiftene blir de lagret i kroppen i lang tid før de blir nedbrutt.

At rosiner ikke er bra for barn ble kjent rundt 2003/2004. Da gikk det ut omfattende info om barn og rosiner.

Mange barn går på skoler og i barnehager med omfatende lekkasjer og muggsopp problematikk. De blir dermed langt mer eksponert for muggsopper via luften de puster inn på skole/barnehage enn via en eske rosiner i halvåret. Hvorfor bekymrer så få seg om skolebygninger mens mange er opptatt av samme giftstoffene i rosiner?

Anonymous poster hash: b47ff...cef

Skrevet

I barnehagen vår er det godtatt, men vi er bedt om å ikke ta med nøtter og mandler - fordi mange mister på gulvet og de små under tre kan få tak i dem.

Jeg sender av og til med hjemmelaget müsli med min datter, der er det jo rosiner.

Men tørket frukt har jo som regel like mye sukker i seg som smågodt, vel - så det er jo ikke en fullverdig erstatning for vanlig frukt, mer "kos" vil jeg påstå :)

Har sett f.eks. pannekaker, muffins og (fine) vafler i matboksene, men eneste gangen jeg har hørt matansvarlig si i fra ved frokostbordet er når en jente hadde med sånne melkesjokoladehjerter (og da var tilbakemeldingen at man ikke får ha med slikt hvis ikke man hadde med nok til alle).

Anonymous poster hash: 5cd16...6e8
Skrevet

Faren med rosiner og alt av tørket frukt er at der danner seg muggsopper i tørkeprosessen. Halveringstiden på muggsopp er høy, over en måned, så på lang sikt vil toxiner fra muggsopp kunne gi nyre- og leverskader.

De mengdene vi normalt har i luften er ubetydelige, når vi spiser muggsoppgiftene blir de lagret i kroppen i lang tid før de blir nedbrutt.

At rosiner ikke er bra for barn ble kjent rundt 2003/2004. Da gikk det ut omfattende info om barn og rosiner.

Mange barn går på skoler og i barnehager med omfatende lekkasjer og muggsopp problematikk. De blir dermed langt mer eksponert for muggsopper via luften de puster inn på skole/barnehage enn via en eske rosiner i halvåret. Hvorfor bekymrer så få seg om skolebygninger mens mange er opptatt av samme giftstoffene i rosiner?

Anonymous poster hash: b47ff...cef

Alt av tørket mat ineholder muggsopp. Det finnes enormt mange typer muggsopper og mugg rundt oss, og de i seg selv i selv er sjeldent farlige. Sunn soyasaus er faktisk laget av mugg.  

Det er mengden og arten som potensielt kan føre til dannelse av gifter. En del rosiner inneholder en spesifikk muggsopp-gruppe (Aspergillus niger) som "kan" produsere gifter som ikke er så bra for nyrene og som kan være kreftfremkallende. De samme giftene finner man også ofte i korn. 

Grenseverdiene som er satt på rosiner skal allikevel være trygge. Men man bør uansett være forsiktig når det gjelder de aller minste barna og folk med svekkede nyrer.

Muggsopptyper i bygninger kan frigi gifter, som kan føre til allergi, astma og skade lungene.

Fokuset rundt dette i f.eks skolebygninger er skremmende lite ja :( Hadde politikerene selv sittet i slike bygninger, med hodepine og astma hadde nok saken vært annerledes... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...