Gå til innhold

Sta 12- åring som nekter å skifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag måtte jeg sende sønnen min avgårde i de samme klærne han har hatt på seg siden søndag!!

Jeg har den siste tiden bedt han om å skifte, med litt varierende hell.

I går tok jeg det opp på en ordentlig måte, - at det er OK å skifte litt på klærne, selv om de ikke er møkkete.

Han forklarte da at; NEI, han vil gå med de samme klærne på skolen mandag, tirsdag og onsdag. Så skal han skifte på torsdag. Sånn vil han gjøre det, for det passer HAN, forteller han meg.

Han var forøvrig med meg i høst, og kjøpte mange nye plagg fordi han hadde vokst fra det meste. Dette er plagg han gjerne bruker og er fornøyd med.

Så, hva vil dere anbefale meg? Skal jeg la han bestemme dette selv? Kjenner jeg synes det er ubehagelig å sende han avgårde med de samme klærne så ofte. Selvom de ikke var møkkete.

Anonymous poster hash: ec97a...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge klærne ikke er møkkete og han skifter truse og sokker hver dag så hadde jeg ikke orket å krangle med en 12-åring om at han må ha nye klær hver dag..

Pick your fights sies det, og akkurat klær er ikke noe jeg hadde orket å krangle om (med mindre det er snakk om at 12-åringen her i huset vil gå med minishorts og wedges på skolen; det hadde ikke vært akutelt!)

Endret av skruf
  • Liker 3
Skrevet

Så lenge han skifter undertøy og sokker, og tøyet ikke lukter, så hadde jeg ikke brydd meg.

Anonymous poster hash: 9a9be...679

• Liker 2
Skrevet

Det må jo gå an å putte klærine i vaskemaskinen når han har tatt dem av for kvelden? Er klærne våte eller rene neste morgen?

Vær glad han ikke bruker alt en dag og skal ha det vasket før det kan brukes igjen.

Anonymous poster hash: 8e6b7...ee4

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da lar jeg han holde på med kles- opplegget sitt... Det kommer nok viktigere saker å kjempe for, ja.

Anonymous poster hash: ec97a...7e6

Skrevet

Bare vent, om noen år nå så kan det være at han slår helt om og bytter klær daglig og vil at de klærne han brukte skal vaskes mellom hver gang.....og gjerne dusjing to ganger om dagen og! Har en tenåringsfostersønn i hus, og han dusjer om morgenen, og helst også på ettermiddagen før han skal møte kjæresten.. 

Skrevet

Er det fordi han har favorittplagg?

Løsning: kjøp flere av disse. Gjerne i forskjellige farger

Eller er klærne mer behagelig når han har gått med de noen dager (f.eks. at de er stive og ubehagelige, kanskje trange, når de er nyvasket?).

Løsning: Tøymykner, tørketrommel, større klær.

Kan det hende at det er vanskelig å bestemme seg for hva han skal ha på seg neste dag, og at dette er et valg han ikke ønsker å ta så ofte?

Løsning: Sett opp forslag til antrekk-sammensetninger, så han slipper å bruke mye tid og energi på å gruble på hva han må ha på seg neste dag.

Lukter klærne når han går så lenge med de? Eller er de synlig skitne?

Løsning: Ta klærne når han har sovnet og hiv i vaskemaskinen. Da har han ikke noe valg. Forklar at han faktisk kan bli baksnakket/ertet når han ikke går med rene klær! Og at voksne kan tro dere er dårlige foreldre.

Anonymous poster hash: 4bc9c...165
  • Liker 2
Skrevet

Er det klær han ikke liker?

Løsning: Fjern disse, og se hva dere har igjen. Har han kun klær han liker igjen i skapet, så er det lettere å finne plagg man skal bytte til.

Anonymous poster hash: 4bc9c...165
  • Liker 1
Skrevet

Unnskyld men... skal man liksom, uansett alder, ha på seg forskjellige outfits hver dag?

Anonymous poster hash: 61d3d...c24
  • Liker 1
Skrevet

Jeg går i samme antrekk i 2-3 dager, bytter kanskje enten bukse eller genser. Noen ganger bytter jeg hver dag uten å vaske klærna, slik at jeg får variert :)

Jeg bytter undertøy og sokker, men det regner jeg med han gjør?

Skrevet

Som de andre sier, skiftes undertøy og sokker er det ikke et stort problem. Regner med at klærne ikke er synlig møkkete eller lukter.

Anonymous poster hash: b3c42...612

Gjest Vena Cava
Skrevet

Du får hive klærne til vask om kvelden og vente med å henge dem opp til beste morgen. Da er de våte og mest sannsynlig ikke så innbydende å kle på seg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...