Gå til innhold

Helsikes Prikkesyke !! (akvariefiskers massedød).

Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Huff ! Jeg blir så oppgitt og sinna ! Selges det naturtro plastikkfisker tror dere?

Jeg kjøpte to fisker for et par uker siden. Var nøyen på å velge fra et akvarie hvor de såg prikkfri og friske ut. Jeg er kritisk med sånt, sa fra at jeg ikke er interessert i fisker når noen er syke sammen med de, for da blir det bare rot.

Men dagen etter dukket det opp et par prikker på de to nye fiskene. Det var helg, og da helgen var over, så var samtlige fisker overstrødd med hvite prikker og såg dårlige ut. Sukk. Mine gamle fisker som jeg har hatt lenge lenge nå.

Var ned på dyrebutikken og sa at jeg trengte medisiner, for nå hadde de nye fiskene smittet alle med prikkesyke. :-x

Og så måtte jeg til med medisinering i en uke. Slutten i begynnelsen av denne uken. Da såg de bra ut. Så døde en av de gamle og ble bisatt i toalettet. En annen av de gamle er pjusket og skal snart ende samme plass. Men nå i kveld da jeg studerte de, så såg jeg at finnene var råtnet bort på noen, og at prikkene er tilbake !! :evil:

Jeg blir så oppgitt og sinna. Pøste oppi mere medisin nå nettopp. Sukk. Enten så dør de likevel, og så må jeg til med rensing, koking, og oppstart av nytt akvarium igjen og nye fisker, og så er det påan igjen med prikkesyke, eller jeg kan kaste de som ser sykest ut, og håpe at det redder de andre. Huff. Det er så dumt ! To nye fisker, og så blir alle syke.

Jeg har hatt så mange omganger med medisinering en del år tilbake, med derpåfølgende plante død og rensing av akvarier. det var tårer og gråt og mamma - kom - og - hjelp, når mine elskede fisker fløt livløse rundt. Men de siste årene fjerner jeg heller de syke fiskene. Det er lenge lenge siden jeg hadde sykdom på samtilige fisker.

Blir bare så oppgitt. Det er dyrt med fisk. Det er mye arbeid med rensing og oppstart. Det er så unødvendig liksom. Hvorfor har jeg fisk .........

*skal se meg om etter plastfisker tror jeg*

Har noen opplevd positiv utgang på prikksyken?

De smittede er Platyer og noen norsk flagg-tetraer. Utrolig nok er black mollyen frisk (de er jo håpløse med å få prikker) . Hun har jeg hatt 3 år nå tror jeg. Trist å miste henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ninakanin

Jeg har faktisk ikke hatt prikkesyken på mange år. Kanskje du bør vurdere å skifte forhandler? Hvis du alltid får prikkesyken er det jo tydelig at problemet ligger hos dyrebutikken. Der jeg kjøper fisk har jeg aldri sett noen av fiskene ha prikkesyke faktisk!

Jeg hadde prikkesyke en gang for mange år siden på platyene mine, men det forsvant etter medisinering. Men nå holder jeg meg borte fra platyer, sverdfisker, molly og slike fisker. De blir alltid syke, og på grunn av at de er så populære og billige er det så mye innavl og *dårlig* avl . Drittlei slike fisker :)

Men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattepus i.il.

Plukket ut to til i dag. Kjøpte to, mistet tre ....dårlig kjøp.

Jeg vil ikke ha så mange fisker, så jeg har liksom satset på platyer siden de fås knallrøde og viser godt igjen.

Kan du anbefale noen andre fiskesorter som viser godt igjen og frisker opp? Ofte så er de så kjedelige i fargen mange akvariefisker.

Tror jeg skal skifte fisketype :(

Hadde guppyer før. De sluttet jeg med for de ble alltid liksom bøyde på midten og så døde de.

Dumme masse avl! Dumme drittfisker ! Dumme forhandlere som har masser av syke fisker og ikke har de i karantene en gang før de selger .... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Nå vet ikke jeg hva slags utstyr du har, men hvis du invisterer i en varmekolbe med automatisk termostat slik at du har en jevn temperatur på ca26-27 grader i akvariet kan du ha stort sett hva fisk du vil. Vet ikke hvor stort akvariumet ditt er heller, eller hvilke planter du har.

Praktbotia: En kuul fisk. Krangler ikke med andre fisk, men er veldig ivrig når det er tid for mat. Har du snegler forsvinner disse iløpet av to dager! De spiser dem ved å lage vakum og suge dem ut :) Denne lyden, en smattelyd, kan du faktisk høre på utsiden av akvariet ved foring. Eller når de kjeder seg har de en tendens til å smatte hull på plantenes blader slik vi laget hull på hubba bubbaen når vi var små! Er sterkt orange og svarte i fargen, 4 orange felt og 3 sorte. Veldig fin fisk, holder seg stort sett på bunnen. Er det litt størrelse på akvariet ditt er det veldig fint om du har mer enn 1, for de er stimfisk.

Kardinaltetra: Litt større enn neontetra, og litt dyrere. Men veldig mye finere! Også mer hardfør, og mye klarere farger. Bare rød og blå, men blåfargen skinner veldig kraftig. Stimfisk, ha en stim på minst 5.

Scalare: Veldig fin fisk, veldig majestetisk i måten den svømmer på. Kjøper du en helt hvit en viser den veldig godt i akvariet. Men disse blir fort store, så ikke ha dem i for små akvarier. Og vil du ha mer enn 1, så kjøp alle på en gang. Hvis du kommer med flere scalarer etter at den første har fått "flyttet inn" blir det slossing med ofte døden til følge!

Kampfisk: Kjøp en hann, disse har store finner og klare farger. Ikke mer enn 1 hann per akvarie, ellers blir det slossing til den ene dør. Gjemmer seg ofte i planter, så har du for mange kan det hende du ikke får se fisker hele tiden.

Dverg-gurami: Kjøp en hann og en hunn, da blir det fin kontrast. Hannen er litt større, og er rød-orange i fargen. Hunnen er mindre, og skinnene blå. Liker ro i akvariet, og helst godt med planter, gjerne opp mot overflaten.

Alle disse fiskene går godt sammen, selv om det kan være litt daglig knuffing da scalarer og gurami er veldig glad i å ha egne områder i akvariet. Har du et 70L akavrie kan du gjerne ha 1 scalare, 2 gurami, 3 praktbotia, 10 kardinaltetra. Da får du fisker som svømmer i alle "etasjene" i akvariet, og sterke fine farger :) Sleng oppi en algespisende malle, så har du et supert akvarie!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ff..irriterende. hatt det en gang med dødelig utfall. Mange år sden, men da kjøpte vi a ukjent dyreutikk.

Køper en dyre fisker 5-700 kr må man kunne klage+ få penger tilbake/nye fisker. nei, da sier de at det er ditt akavrie det er noe med.

Hvorfor skjer det først når en får de hjem og ikke i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
.

Hvorfor skjer det først når en får de hjem og ikke i butikken?

Fordi prikkesyke ofte kan ligge litt skjult i fiskens hud, mens det kan utløses av stress. Og en fisk blir jo veldig stresset når den fanges i butikken, puttes i pose, og så settes i nytt akvarium med ny ph, nye temperatur og nye fisker! Og da kommer prikkesyken..

:) Jeg hater prikkesyken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det anbefalles alltid at man ved innkjøp av nye fisker holder disse for seg selv (i et lite tilleggsakvarium) i et par uker til man er sikker på at de er sykdomsfrie.. Slik unngår du iallefall at noen av de "gamle" fiskene dine blir syke og dør.

Jeg har hatt akvarier i mange år (på det meste hadde jeg 5 akvarier på omtrent 1000 liter tilsammen) og i hele denne tiden har bare 2 fisker dødd av prikkesyke.. Selv om jeg har vært dårlig til å følge "karanteneregelen" selv. Så tror du er uvanlig uheldig med forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...