Gå til innhold

4-åring som sier at jeg slår.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Min 4-åring kan i blant finne på og si at jeg slår han. Eller, i blant og i blant er ikke riktig, men 2 ganger på 2 uker har han sagt dette. Aldri før.

For et par uker siden spurte jeg om han ville bade med meg om morgenen da vi har badekar hjemme og vi pleier ofte å bade sammen. Nei, han ønsket heller å leke. Jeg gav klar beskjed om at dersom han ikke bader nå får han ikke badet før på kvelden siden han skal i barnehage og jeg på jobb. Dette var greit. Han ville heller leke. Etter jeg hadde badet, vasket jeg han og kledde på han. Da vi stod i yttertøyet og klar til å gå, ville han plutselig bade. Han løp opp på badet, tok av seg alle klærne og klatret oppi badekaret. Jeg sa til han at vi ikke rakk å bade nå og at vi måtte skynde oss. Han nektet. Jeg tok han ut av badekaret og prøvde å kle på han, men han var helt rabiat. Plutselig sier han: "hvis ikke jeg får bade skal jeg si til barnehagen at du er slem med meg". Jeg svarte: "ok, er jeg virkelig slem fordi du ikke får lov til å bade NÅ? Du skal få bade etter barnehagen slik vi ble enige om". Han svarte: "jeg skal si til barnehagen at du banker meg" 😨

I dag igjen, så nevnte han noe lignende. Han kom inn til meg klokken 6.30 og beordret meg til å ta på tv. Jeg sa at det er ingen tv før i helgen, men at vi heller kan lese en bok eller bygge Lego før vi gjør oss klar. Han ble hysterisk og trampet uti stuen. Han kom inn igjen og var tydelig sint. Så sier han: "jeg skal si til barnehagen at du er slem med meg". Jeg svarte: "ok, du får si at jeg er slem siden du ikke får se på tv". Han svarer: "jeg skal si at du slår meg" 😨

Prøvde å prate med han om det. Om han er redd meg på noe vis, om han kan vise hvordan jeg har slått han, om han mener at jeg har gjort dette osv. Og at jeg elsker han høyere enn livet og aldri ville lagt en eneste hånd på han (sagt mer barnevennlig selvsagt). Han svarer bare "nei" dersom jeg spør han. Jeg er overhode ikke redd for at han skal si dette i barnehagen. Dersom han vil si slikt til barnehagen, så skal han vær så god få lov til det, men jeg skjønner bare ikke hvor han har det i fra?

Jeg er høygravid nå. I svangerskapet har jeg vært så ufattelig dårlig og sliten at jeg har slakket litt på tøylene. Tidligere har jeg vært konsekvent og streng, men når jeg har hengt over toalettskålen halve svangerskapet er det ikke så lett da. Faren jobber veldig mye, så jeg har hatt sønnen vår for det meste alene. Barnehagen sine ord er at barnet vårt er god og omsorgsfull og moden for alderen blant annet. Jeg skjønner bare ikke hvorfor han sier at jeg slår han :( noen innspill? Bør jeg kanskje ta dette opp med bhg/helsestasjon?

Anonymous poster hash: ea751...447

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unger kan være ganske utspekulerte og finne på å si slike ting uten at det er noen spesiell grunn for det. Jeg ville forsøkt å prate med han om det at det ikke er ok å lyve om ting som ikke er sant og understreke at mamma ikke slår deg.

Han prøver jo å få viljen sin ved å si dette, så bare vær konsekvent så forstår han nok snart at det uansett ikke fungerer :)

Anonymous poster hash: 444a2...99d

• Liker 1
Skrevet

Si at da tar barnevernet deg i fra meg slik at du aldri får se meg igjen.

Anonymous poster hash: 6a6a9...5c6
  • Liker 1
Skrevet

Ikke lag en så stor greie av det. Du trenger ikke å ha en lang samtale der du spør om han er redd for deg, han legger sannsynligvis ikke så mye i det han sier. Han er sint på deg fordi han ikke får bestemme alt selv, da sier han at du er slem. Ikke gi det så mye oppmerksomhet.

Høres ut som det er på tide å stramme inn tøylene igjen og være mer konsekvent. Han kan ha en reaksjon på at han skal bli storebror, og det han trenger da er klare grenser og rammer.

Her om dagen sa min fireåring også at jeg slo henne. Da sa jeg "det er ikke fint å si", og så snakket vi om noe annet.

Skrevet

Det må du i alle fall IKKE si.
  • Liker 1
Skrevet

Det må du i alle fall IKKE si.

Helt enig i det. Barn skal ikke skremmes til taushet. Dessuten vil det kunne føre til at han ikke tør å si i fra om han faktisk skulle oppleve vold eller overgrep i fremtiden.

Jeg hadde bare svart "Ok, gjør det." om min unge truet med noe sånt. Men som deg hadde jeg nok lurt på hvor han har det fra.

Skrevet

Ikke lag en så stor greie av det. Du trenger ikke å ha en lang samtale der du spør om han er redd for deg, han legger sannsynligvis ikke så mye i det han sier. Han er sint på deg fordi han ikke får bestemme alt selv, da sier han at du er slem. Ikke gi det så mye oppmerksomhet.

Høres ut som det er på tide å stramme inn tøylene igjen og være mer konsekvent. Han kan ha en reaksjon på at han skal bli storebror, og det han trenger da er klare grenser og rammer.

Her om dagen sa min fireåring også at jeg slo henne. Da sa jeg "det er ikke fint å si", og så snakket vi om noe annet.

Jeg er enig i at du bør følge dette rådet. Du vet at du ikke slår eller skremmer han. Gi kort beskjed om at det ikke er greitt å lyve, og så lar du han ikke få lage mer oppstyr om det.

Skrevet

Jeg ville ikke vært bekymret og bare sagt "ja vel" hvis barnet sa noe slikt. Han bør ikke belønnes med oppmerksomhet når han sier slike ting. Hvis du gjør en stor sak av det så ser han at det fungerer, og da er det større sjans for at han fortsetter.

Men snakk med barnehagen slik at de er klar over det.

Skrevet

Et godt eksempel på at du ikke skal be om råd på kvinneguiden.no

Anonymous poster hash: 62d50...3f3

• Liker 1
Skrevet

TS!

Jeg hadde aldri skremt han til taushet. Ikke vet han hva barnevernet er og ikke trenger han å vite det nå. Jeg skal prate med barnehagen om det. Det kan jo godt hende disse små sier slikt til hverandre også. For eksempel: "får jeg ikke den leken, sier jeg til Anne at du slår meg" der Anne er en barnehageansatt. Skal slutte og gi han oppmerksomhet angående dette og heller være kort dersom han sier det fler ganger.

Takk for tips og hjelp :)

Anonymous poster hash: ea751...447

• Liker 1
Skrevet

Min 3-åring sa det samme. Jeg ble helt satt ut sa jeg hørte det. Trodde ikke en 3-åring kan finne på å si slikt!

Anonymous poster hash: 1d0d3...14f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...