Gå til innhold

Min ''svarte rottweiler''

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si jeg til tider blir forundret over enkelte ''hundehatere''. Har flere ganger at folk har trekt seg unna når jeg går tur med hunden min, og det er helt greit. Det er ingenting jeg reagerer på.
Jeg tar hensyn til at folk kan være redd, og lar aldri min hund få oppsøke fremmede.

Men i dag fikk jeg følgende kommentar slengt etter meg; ''Jeg kan ikke fatte at folk kan eie sånne kamphundbeist''. Jeg snudde meg og så spørrende på damen, hvor hun da svarte ''Ja, sånne rottweilere burde vært avlivet hele gjengen''.
Angrer på at jeg ikke svarte henne tilbake, men ble en smule paff og er også litt konfliktsky.

Min såkalte rottweiler er en helt normal, slank, svart labrador :sukk: Blir så oppgitt over sånne kunnskapsløse folk. Ikke bare fordi hun ikke greide å skille en labrador fra en rottweiler, men også pga holdningene hennes mot rottweilere.

Beklager, måtte bare få ut litt frustrasjon.

Anonymous poster hash: 47885...92d
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unnskyld at jeg ler, jeg forstår godt at dette er frustrerende. Jeg bare ser for meg de labradorene jeg har kjent, og hvordan de skulle kunne brukes som kamphunder. Snu rompa til, og logre motstanderen overende? Det er store krefter i en lykkelig labradorhale!  :fnise:

Anonymous poster hash: 28f7b...8b9
  • Liker 10
Skrevet

Unnskyld at jeg ler, jeg forstår godt at dette er frustrerende. Jeg bare ser for meg de labradorene jeg har kjent, og hvordan de skulle kunne brukes som kamphunder. Snu rompa til, og logre motstanderen overende? Det er store krefter i en lykkelig labradorhale!  :fnise:

Anonymous poster hash: 28f7b...8b9

Haha! Ja, måtte jo være det eller eventuelt at man hadde blitt kvalt av all slikkingen. Har vel til gode å møte en mannevond labrador, men de finnes sikkert de også.

Anonymous poster hash: b9260...8cb

• Liker 1
Skrevet

Jeg så et hundeprogram en gang, hvor de forklarte at selv en Golden Retriever kan være mer aggressiv enn en rottweiler og pitbull. Grunnen til at disse hundene har så dårlig rykte, er jo pga ansiktet og kjeven. Når de først biter så kan det skade mye mer enn når en Golden Retriever biter, fordi sistnevnte bet andre steder på kroppen enn det en rottweiler og pitbull gjorde (ut i fra det jeg forstod det).

Men det folk ikke skjønner, er at selv en Golden Retriever kan bli mannevond og ukontrollerbar. Hunden reflekterer eieren, og i 99 % av tilfellene hvor ting går galt, så er det nesten utelukkende pga eier at hunden er som den er.

Trist, men sant... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg så et hundeprogram en gang, hvor de forklarte at selv en Golden Retriever kan være mer aggressiv enn en rottweiler og pitbull. Grunnen til at disse hundene har så dårlig rykte, er jo pga ansiktet og kjeven. Når de først biter så kan det skade mye mer enn når en Golden Retriever biter, fordi sistnevnte bet andre steder på kroppen enn det en rottweiler og pitbull gjorde (ut i fra det jeg forstod det).

Men det folk ikke skjønner, er at selv en Golden Retriever kan bli mannevond og ukontrollerbar. Hunden reflekterer eieren, og i 99 % av tilfellene hvor ting går galt, så er det nesten utelukkende pga eier at hunden er som den er.

Trist, men sant... 

Tror de toppet statistikken også engang.. Fordi at Golden retriever skal jo være SÅ barnevennlige å familiehunder at enkelte småbarnsforeldre lar jo barna gjøre hva de vil med hunden, ignorerer all tegn til stress å ubehag.. Wops der ble barnet bitt, gitt.. Så klart HELT uten forvarsel å de kan jo selvfølgelig ikke fatte hvordan det skjedde :rolleyes: 

Jeg forstår godt at du ble helt paff TS. Hadde jeg også blitt. Labrador i mitt :hjerte: .

• Liker 5
Skrevet

Trist, men sant... 

Hei

Kan du fortelle om hvilke steder på kroppen de forskjellige hundene biter?

Anonymous poster hash: d4be7...d5e

• Liker 1
Skrevet

Slår ikke meg. Ble kjeftet på av en mann, sikkert 35-40 år gammel. Kjeftet meg full på åpen gate. Hvorfor? Jo for jeg var da overhode ikke i stand til å dressere en voksende Rottweiler til å bli en trygg familiehund! Jeg er i starten av 20 årene og har en valp. Han mente jeg kom til å lage en drapshund, for jeg lot valpen hilse på barn og var så uforsiktig rundt barn. Han mente at noen som er så ung som meg, kan ikke oppdra en rottweiler til å bli en rolig og snill hund, for jeg var alt for ung og uerfaren mente han. Sto der å gapte, ante ikke hva jeg skulle si. så jeg brøt ut i latter, tårene rant og måtte gå der ifra. 

Valpen min er 4 måneder gammel Chihuahua og Papillon blanding!!

Drapshunden blir maks 3kg som fullvoksen  :skratte:

Han har fargene og tegningene til en rottweiler. Men har ørene til en Papillon, så noen varsellamper bør det gå. 

Kaller han lille Rottisen min, for alle tror han er en Rottweiler valp på grunn av tegningene og fargene. Folk spør da "hva slags rottweiler er det? Er det en utenlands versjon, ørene er ikke normal..". Nei han er en god, Norsk Papillon og Chihuahua blanding med et bittelite snev av Jack Russel  :fnise:

Anonymous poster hash: cb6ff...4bc
  • Liker 4
Skrevet

Slår ikke meg. Ble kjeftet på av en mann, sikkert 35-40 år gammel. Kjeftet meg full på åpen gate. Hvorfor? Jo for jeg var da overhode ikke i stand til å dressere en voksende Rottweiler til å bli en trygg familiehund! Jeg er i starten av 20 årene og har en valp. Han mente jeg kom til å lage en drapshund, for jeg lot valpen hilse på barn og var så uforsiktig rundt barn. Han mente at noen som er så ung som meg, kan ikke oppdra en rottweiler til å bli en rolig og snill hund, for jeg var alt for ung og uerfaren mente han. Sto der å gapte, ante ikke hva jeg skulle si. så jeg brøt ut i latter, tårene rant og måtte gå der ifra. 

Han har fargene og tegningene til en rottweiler. Men har ørene til en Papillon, så noen varsellamper bør det gå. 

Kaller han lille Rottisen min, for alle tror han er en Rottweiler valp på grunn av tegningene og fargene. Folk spør da "hva slags rottweiler er det? Er det en utenlands versjon, ørene er ikke normal..". Nei han er en god, Norsk Papillon og Chihuahua blanding med et bittelite snev av Jack Russel  :fnise:

:) Ikke Jack Nicholson? :fnise: (ettersom den er så farlig)

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Ms.Sommerfugl skrev (På 14.10.2015 den 2.07):

Trist, men sant... 

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Hei

Kan du fortelle om hvilke steder på kroppen de forskjellige hundene biter?

Jeg har aldri eid en hund så kan ikke svare deg der av naturlige grunner. Kan mer om katter, da jeg eier en selv, men i programmet snakket de noe om at f.eks Golden retriever bet i armer og ben, mens Rottweilere og pitbuller ofte gikk for mer vitale kroppsdeler (som hals osv).

Derfor var det snakk om at Rottweilere og Pitbuller var mer kjent for å være farligere, fordi de biter andre steder selv om en Golden Retriever faktisk har klatret ganske høyt på listen over mest aggressive hunder overraskende nok! 

Personlig syns jeg Rottweilere og Pitbuller har et veldig dårlig rykte som egentlig ikke er fortjent overhode. 

Nå skal jeg dog innrømme at jeg er en smule redd for de fleste store hunder, men jeg er såpass opplyst om hunder at jeg vet nok om det til å si at hunder kan bli veldig gode hunder om de er oppdratt riktig! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri eid en hund så kan ikke svare deg der av naturlige grunner. Kan mer om katter, da jeg eier en selv, men i programmet snakket de noe om at f.eks Golden retriever bet i armer og ben, mens Rottweilere og pitbuller ofte gikk for mer vitale kroppsdeler (som hals osv).

Derfor var det snakk om at Rottweilere og Pitbuller var mer kjent for å være farligere, fordi de biter andre steder selv om en Golden Retriever faktisk har klatret ganske høyt på listen over mest aggressive hunder overraskende nok! 

Personlig syns jeg Rottweilere og Pitbuller har et veldig dårlig rykte som egentlig ikke er fortjent overhode. 

Nå skal jeg dog innrømme at jeg er en smule redd for de fleste store hunder, men jeg er såpass opplyst om hunder at jeg vet nok om det til å si at hunder kan bli veldig gode hunder om de er oppdratt riktig! 

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding og utfyllende svar! :blomst:

Skrevet

Trist, men sant... 

Rottweiler og Pitbuller har i tillegg et mye kraftigere bitt, og de låser kjeven.

Og det er det som er så fryktelig synd, som nevnt lengre opp her; At siden Golden er så snill, så lar folk barn få klatre på dem og henge i øra dems. Og siden den er en veldig populær rase, vil den da helt klart nå toppen av bitelista. Men fortsatt er det ''kamphundene'' som får verstingstempelet selv om de ikke har gjort noe galt. De er forhåndsdømte.

En hund er en hund og skal behandles deretter, uavhengig av rase.

Skrevet

Det er fremdeles bare en myte at hunder "låser" kjeven.. 

• Liker 1
Skrevet

Det er fremdeles bare en myte at hunder "låser" kjeven.. 

Åh.. Det visste jeg faktisk ikke! Det blir jo ofte brukt som et argument.

Skrevet

Åh.. Det visste jeg faktisk ikke! Det blir jo ofte brukt som et argument.

Jeg vet, men er noe man trodde at de gjorde i gamledager, men som med alt annet så kommer det nye forskninger om jeg skal si det på den måten :P 

De bare biter / holder seg fast på en mye hardere måte enn andre hunder.. Siden de har ganske kraftig kjeve vil jeg tro de har en del mer muskler / kraft enn andre hunder.

• Liker 1
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Hadde en fuglehundblanding og en rottweiler som lekte villt på et jorde nær der jeg bor

Politiet kom fordi noen hadde ringt dem og sagt at jeg drev med kamphundtrening, pg de syns synd på fuglehundblandingen da de mente den ble brukt som en slags punchingbag å øve på til rottweileren skulle i ekte kamp

Jeg mener...sukk altså

Politiet lo godt når de kom og så mine hunder i lek, og det var tydelig at den som var sjefen var blandingshunden min

• Liker 2
Skrevet

Haha! Vet ikke om man skal le eller gråte :P

Folk har mye rart for seg. Det var en dame, vi møtte på tur en del ganger i sommer, som begynte å plystre da hun så vi kom. Sånn ''lokke-til-seg-plystring''. Voffen gadd ikke en gang å se på henne, men i det vi skulle passere gikk hun nesten ut i grøfta på andre siden av veien :rolleyes:

Dette gjorde hun ved to-tre anledninger, altså den plystringa, men så skiftet hun taktikk og fikk plutselige hoste- og harkeanfall i det vi passerte... Voffen gadd fortsatt ikke å bry seg. Synes at det var litt merkelig at hun prøvde å få den interessert i seg selv, men samtidig virket redd :klo:

Møtt flere sånne smattere/plystrere som prøver å lokke hunden til seg, som oftest menn på 50+... Hvorfor ikke bare spørre om å få hilse hvis de har så lyst? :fnise:

Jeg vet, men er noe man trodde at de gjorde i gamledager, men som med alt annet så kommer det nye forskninger om jeg skal si det på den måten :P

De bare biter / holder seg fast på en mye hardere måte enn andre hunder.. Siden de har ganske kraftig kjeve vil jeg tro de har en del mer muskler / kraft enn andre hunder.

Aaah, riktig riktig! Ikke helt oppdatert innen dette :fnise:

Hadde en fuglehundblanding og en rottweiler som lekte villt på et jorde nær der jeg bor

Politiet kom fordi noen hadde ringt dem og sagt at jeg drev med kamphundtrening, pg de syns synd på fuglehundblandingen da de mente den ble brukt som en slags punchingbag å øve på til rottweileren skulle i ekte kamp

Jeg mener...sukk altså

Politiet lo godt når de kom og så mine hunder i lek, og det var tydelig at den som var sjefen var blandingshunden min

Kan vel ikke si ( dessverre ) at jeg er overrasket. Godt at politiet tok det på den måten da! :)

Skrevet

Sakens kjerne er vel den at en rottis med utrivelig gemytt, er som oftest litt mer utrivelig enn en golden med dårlig gemytt? Det handler om hva slags instinkter og egenskaper en rase har.
Rottweiler var jo opprinnelig en ganske skarp og hard kugjeter og vakthund med en del drifter. Selv om man i dag absolutt skal avle selskapsrottiser, betyr ikke det at disse instinktene automatisk forsvinner. En hund som rottweiler kan fort bli en farlig hund, det er et resultat av rasens egenskaper, dårlig avl og ukyndige eiere. Rasen er alt for populær hos folk som ikke kan noe spesielt om hund. Mange ulykker handler om jaktinstinkt og/eller forsvarslyst, om oppdrettere hadde tatt mer hensyn til slike egenskaper i avl samtidig som eiere hadde vært obs på hva disse egenskapene kan føre til, hadde nok ikke rasen hatt et så dårlig rykte som den har.

En golden retriever kan selvsagt bite, som alle andre hunder, men som en relativt myk apporterende hund er det nok lite alvor i det. Har aldri hørt om en golden som målretter har jaktet barn og andre mindre hunder, rottis derimot... Møter heller en utrivelig golden enn rottis anyday.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...