Gå til innhold

har du råd til å kjøpe bolig i det området du er vokst opp i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet dette høres sikkert litt teit ut. Men alle våre venner kan kjøpe i det området vi vokste opp i, men ikke jeg og samboer. Vi har fått en del EK av foreldrene våre, men det holder ikke i det hele tatt. Prisveksten er helt syk i dette området. Våre foreldre har 'dårligere' jobber enn oss, men på deres tid var det mulig å kjøpe i et koselig område...

Anonymous poster hash: 3b0f8...09e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår deg godt dersom det er Oslotilstander. Tror det er vanlig å bruke noen år på å spare dersom man skal bo i et dyrt område :-)

Anonymous poster hash: ce9ba...6a0
Skrevet

Vet dette høres sikkert litt teit ut. Men alle våre venner kan kjøpe i det området vi vokste opp i, men ikke jeg og samboer. Vi har fått en del EK av foreldrene våre, men det holder ikke i det hele tatt. Prisveksten er helt syk i dette området. Våre foreldre har 'dårligere' jobber enn oss, men på deres tid var det mulig å kjøpe i et koselig område...

Anonymous poster hash: 3b0f8...09e

I enkelte områder har nok ikke barna råd til å kjøpe boliger de har vokst opp i.

Det gjelder hvertfall område vi bor i, hvor de fleste i min generasjon må nøye seg med rekkehus/tomannsbolig for å få råd.

Jeg syns ikke det er så ille. Men er man vant til store feite villaer, så vil man sikkert ha det som voksen og.

Anonymous poster hash: 600fd...724

Skrevet

Jeg er enda ganske ung, men regner ikke med å ha råd til noe i den gata før jeg er minst 40! Nokså vanlig boligfelt, ikke i storbyen.. Store eneboliger med hage, nær sjøen. 

Anonymous poster hash: 0189f...099
Skrevet

Ja - i samme området, men jeg ville ikke hatt råd til å kjøpe mine foreldres hus.

Anonymous poster hash: 6c9ba...2a4
Skrevet (endret)

Ja, det har jeg. Valgte å kjøpe i samme by, men i en annen bydel. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Ja, hadde fått en fin enebolig i min hjemby for samme pris som leiligheten min ville gått for i dag. 

Anonymous poster hash: c67b4...7d0
Skrevet

Ja, men ville aldri bodd der.

Anonymous poster hash: 4a7ff...e1c
  • Liker 4
Skrevet

Jeg vokste opp på Nordstrand og har ikke råd til å kjøpe noe som er i nærheten av så romslig som huset jeg vokste opp i. I hvert fall ikke uten partner. På egenhånd kan jeg til nød kjøpe en knøttliten leilighet til 3,5 mill, men heller ikke dem vokser på trær.

Anonymous poster hash: e331e...cdb
Skrevet

Vokste opp i ett av de dyreste strøkene i Bergen, og har nå kjøpt leilighet i samme område som jeg vokste opp. Hus hadde jeg ikke hatt råd til, men som enslig og barnløs trenger jeg det heller ikke. Mine søsken har også kjøpt i samme område og tilsvarende prisområdet ett annet sted i byen. Flere av mine barndomsvenner har derimot ikke råd til å kjøpe her, noen har ønsket å kjøpe barndomshjemmet, men de blir for dyrt å kjøpe ut andre søsken med dagens markedspris. Ganske vilt egentlig. 

Anonymous poster hash: b9a9a...981
Skrevet

Ja, en liten leilighet er det penger til. Hus ligger på 5 mill, men de eneste som er ute nå ligger på rundt 8....

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Jeg vokste opp i en bygd med svært billige boliger sammenlignet med der jeg har kjøpt nå.

Skrevet

Har ikke råd til den type hus vi vokste opp i. De går for rundt 5 mill. Litt lenger unna, men i samme område går de for 7-8 mill. Vi måtte nøye oss med en leilighet

Anonymous poster hash: 43db5...9b5

Skrevet

Jeg vokste opp i Flekkefjord, og har absolutt råd til en bolig der - men kunne ikke tenke meg å flytte tilbake dit.

Anonymous poster hash: b7565...8e2

Skrevet

Ja, hadde fått en fin enebolig i min hjemby for samme pris som leiligheten min ville gått for i dag.  Anonymous poster hash: c67b4...7d0

Samme her. Men kunne uansett ikke tenkt meg å flytte tilbake.

Skrevet

Absolutt ikke. Holder enda på med studiene, men tar nok noen år før jeg (eventuelt) kan få råd til hus for 15 mill. Ikke sikkert jeg noen gang får råd før arven kommer. 

Anonymous poster hash: 5484a...f00
  • Liker 1
Skrevet

Vokste opp i leilighet i Oslo sentrum, og ville helt klart hatt råd til leilighet i samme område om jeg ønsket (St. Hanshaugen).

Skrevet

Ja, men da hadde det blitt leilighet eller rekkehus. Har valgt å kjøpe hus 90mil unna

Skrevet

Der jeg kommer fra så mulig. Ca 60 min fra oslo kan vi få kjøpt leilighet til maks 2 til 2, 5 mill. I oslo der han kommer fra.. ikke sjans i det hele tatt. Egentlig har vi så liten inntekt at vi kun kan få bolig lån til 1,5 maks med 15 prosent egenkapital men får jo nesten ingenting for det så her blir det å spare mer egenkapital fram til vi kan få nok lån til å faktisk kjøpe oss en leilighet på en ok str.

Skrevet

Nei, det har jeg ikke... Vanlig boligfelt i en såkalt forstad (mindre by utenfor storby), og prisveksten har vært helt vill. Mine foreldre hadde ingen spes utdannelse eller spesielt bra inntekt, men den gangen var prisene normale, nå er de skyhøye. Skulle ønske jeg hadde råd, men det har jeg dessverre ikke...

Anonymous poster hash: 5100a...374

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...