Gå til innhold

Grime/gå pent i båndsele til hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Rottweiler tispe på et år. Hun går som regel pent i bånd, men ser hun en katt eller fugl drar hun avgårde. Dette pleier egentlig ikke være et problem, men i dag brakk jeg håndleddet. Klarer derfor ikke holde henne igjen hvis hun drar avgårde. Er det noen som har erfaring med grime eller gå pent i båndsele til hund?

Skrevet

Ville valgt Halti treningssele fremfor grime. Grime og sånne antidraseler som gir ubehag er ikke noe særlig, synes jeg. Halti sin har en ring foran, som du fester leiebåndet i og hver gang hunden drar blir hunden ''svingt til siden.''

Brukte den som hjelpemiddel en periode jeg slet med senebetennelse, har en stor kraftig hannhund som gjerne forsøker å dra meg ut i grøfta. Han går relativt pent i bånd, men med vonde armer hadde jeg ikke sjans til å holde han igjen.

Anonymous poster hash: 094e9...a86
  • Liker 1
Skrevet

Ville valgt Halti treningssele fremfor grime. Grime og sånne antidraseler som gir ubehag er ikke noe særlig, synes jeg. Halti sin har en ring foran, som du fester leiebåndet i og hver gang hunden drar blir hunden ''svingt til siden.''

Brukte den som hjelpemiddel en periode jeg slet med senebetennelse, har en stor kraftig hannhund som gjerne forsøker å dra meg ut i grøfta. Han går relativt pent i bånd, men med vonde armer hadde jeg ikke sjans til å holde han igjen.

Den så genial ut😊 Takk for svar!

Skrevet

Den så genial ut Takk for svar!

Bare hyggelig! :)

Skrevet

det har jeg og den funker flott.Men du MÅ  ikke dra i den.Da kan nakken til hunden få skader.

Bruker halti (jeg sier bare grime) når jeg er veldig dårlig. Men alltid i kombo med sele og to leiebånd

Skrevet

det har jeg og den funker flott.Men du MÅ  ikke dra i den.Da kan nakken til hunden få skader.

Bruker halti (jeg sier bare grime) når jeg er veldig dårlig. Men alltid i kombo med sele og to leiebånd

Det fine med denne typen Halti er at den ikke har grime :)

Skrevet

Det fine med denne typen Halti er at den ikke har grime :)

nope men som jeg sa ,jeg kaller alt grime av gammel dum uvane :P

Skrevet

nope men som jeg sa ,jeg kaller alt grime av gammel dum uvane :P

Aaah.. Da misforsto jeg siden man får grime fra Halti :P My bad! :laugh:

Skrevet

Jeg bruker grime på min rottweilerblanding.

Grime også halsbånd for sånn sikkerhetsskyld.

Anonymous poster hash: 868bd...a28

Skrevet

Hva mener du med det? Vi har sånn gå-pent sele, og den har også ring foran, men det er ikke Halti.

• Liker 1
Skrevet

Har kjøpt halti sele (ikke grime)😊 Fungerer kjempe bra. Virker som hun ikke får kraft til å dra når kobbelet er festet foran. Veldig fornøyd😄

Skrevet

Hva mener du med det? Vi har sånn gå-pent sele, og den har også ring foran, men det er ikke Halti.

Mener med hva da? :) Det finnes helt sikkert flere seler som ligner på Halti sin, men jeg kjenner ikke navnet på noen andre.

Hvis du tenkte på det ifht seler som gir ubehag, mente jeg type slike;

4011905013015.jpg?width=800&height=600&s

Og denne: 4011905130026.jpg?width=800&height=600&s

Skrevet

Har kjøpt halti sele (ikke grime) Fungerer kjempe bra. Virker som hun ikke får kraft til å dra når kobbelet er festet foran. Veldig fornøyd

Så bra :) Er lurt å skaffe et kobbel med feste i begge ender, så du kan feste i ryggen oppå ryggen også. Enklere å holde styr på ett kobbel fremfor to :)

464277-11-1314622913130.jpg

Skrevet

Feste i ringen skulle det stå :P

Skrevet

En grime er et supplement som brukes i tillegg til halsbånd/sele. Den skal kun brukes til å holde kontroll på hodet til hunden i situasjoner som krever det. En grime gir ikke ubehag. Om man rykker og drar i den er det selvsagt ikke behagelig for hunden, men det skal man jo ikke gjøre med halsbånd heller.

Om sele med krok på brystet fungerer, flott, bruk det. Men ingen skal være redde for å bruke grime på, det er ikke sammenlignbart med den antitrekksela det er vist bilde av over her. Den sela går jo ut på at trekking = vondt, da tauet gnager seg inn i armhulen, ei grime er harmløs i forhold og tilfører bare press mot hundens hode (det er ingenting som gnager eller gjør vondt).

Annonse
Skrevet

En grime er et supplement som brukes i tillegg til halsbånd/sele. Den skal kun brukes til å holde kontroll på hodet til hunden i situasjoner som krever det. En grime gir ikke ubehag. Om man rykker og drar i den er det selvsagt ikke behagelig for hunden, men det skal man jo ikke gjøre med halsbånd heller.

Om sele med krok på brystet fungerer, flott, bruk det. Men ingen skal være redde for å bruke grime på, det er ikke sammenlignbart med den antitrekksela det er vist bilde av over her. Den sela går jo ut på at trekking = vondt, da tauet gnager seg inn i armhulen, ei grime er harmløs i forhold og tilfører bare press mot hundens hode (det er ingenting som gnager eller gjør vondt).

Det var min mening, som jeg skrev lengre opp her. Hva folk velger å bruke er selvfølgelig helt opp til dem selv.

Jeg er ikke fan av grime fordi den kan lett gjøre unødvendig skade ved et hardt rykk, Og da er det ikke nødvendigvis av eier selv, men av hunden.

• Liker 1
Skrevet

Det var min mening, som jeg skrev lengre opp her. Hva folk velger å bruke er selvfølgelig helt opp til dem selv.

Jeg er ikke fan av grime fordi den kan lett gjøre unødvendig skade ved et hardt rykk, Og da er det ikke nødvendigvis av eier selv, men av hunden.

Enig her. Men synes generelt antidra-seler og grimer er en uting og gir inntrykk av at man ikke har nok kunnskap eller tålmodighet til å lære hunden å gå pent i bånd ved å bruke andre metoder enn quick-fix som hjelper der og da, som kun vil fortsette å være frustrerende for både hund og eier med en gang selen eller grimen er av. Det vil også gi feilbelastning og i noen tilfeller nakkeskader. Hunden har aldri lært å gå pent i bånd av eier og "straffes" ved å bli påført ubehag eller bli dratt til siden som ikke er naturlig og som vil spenne hele kroppen...

Forståelig når TS har brukket håndleddet  og tenker å bruke det en liten periode, men overraskende mange bruker dette til hver tur.

Anonymous poster hash: 14a49...910

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...