AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #1 Del Skrevet 13. oktober 2015 Jeg hadde atopisk eksem som liten, og det har dukket opp i voksen alder. Jeg er plaget flere steder på kroppen, men i det siste har hodebunnen plaget meg mest. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med det. Noen forslag til sjampo jeg kan prøve? Har hørt at diverse antiflass-sjampoer tørker ut håret, så har sjekket ut Lush sin nettbutikk. Der har de sjampo som liksom er et såpestykke som de mener inneholder ingredienser (einebær) som har vært brukt mot psoriasis, flass og eksem. Noen erfaringer med denne eller andre sjampoer? Noen andre tips? Hjelp, jeg klør meg til blods i håret! :-( Anonymous poster hash: 5702e...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #2 Del Skrevet 14. oktober 2015 Styr klar fra SLS. Det tørker ut og gjør problemet ditt enda verre. SLS er det som gjør at ting skummer. Personlig må jeg unngå det i f.eks tannkrem også fordi jeg får blødninger i tannkjøttet av det. Anonymous poster hash: 124c0...848 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #3 Del Skrevet 14. oktober 2015 Eneste som fungerer for meg er Zenz Pachtulli. Anonymous poster hash: 86e48...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #4 Del Skrevet 16. oktober 2015 Styr klar fra SLS. Det tørker ut og gjør problemet ditt enda verre. SLS er det som gjør at ting skummer. Personlig må jeg unngå det i f.eks tannkrem også fordi jeg får blødninger i tannkjøttet av det. Anonymous poster hash: 124c0...848 Tips til shampoo-merker som styrer unna sls?Anonymous poster hash: 0a989...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivy Skrevet 16. oktober 2015 #5 Del Skrevet 16. oktober 2015 Har du sjekket opp i om du ikke er allergisk mot den naturlige soppen som vokser i og rundt hodebunn/nakke/hals/ansikt ? Jeg må bruke fungoral for å ikke klø meg ihjel i hodebunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #6 Del Skrevet 17. oktober 2015 prøv john masters deep follicle treatment spray, veldig bra! Og; dropp melk en periode.. Anonymous poster hash: 5ed17...c15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 18. oktober 2015 #7 Del Skrevet 18. oktober 2015 Har du sjekket opp i om du ikke er allergisk mot den naturlige soppen som vokser i og rundt hodebunn/nakke/hals/ansikt ? Jeg må bruke fungoral for å ikke klø meg ihjel i hodebunnen. Sopp har vi faktisk over hele kroppen, men utbrudd kommer først når immunforsvaret ikke klarer å henge med i svingene og/eller man har tatt en antibiotikakur. Å redusere sukkerinntaket kan være behjelpelig mot evt. sopp, men dette bør uansett utredes hos hudlege for å stadfeste hvilke sopparter det er snakk om. Hvis utbruddet kun er lokalt, så kan topikal behandling være nok (dvs. krem/salve). Er utslettet for stort (såkalt globalt) og det vil være en for stor belastning å måtte kreme seg inn minst to ganger daglig, kan hudlegen foreskrive en antimykotika-kur (soppbehandling). En del ammende sliter også med sopputbrudd rundt brystene, og disse bruker Canesten. (Ikke mening å ta deg i lære her, Ivy) Jeg har psoriasis i hodebunn og nakke for tiden, og hudlegen ga meg Loyon for å løse opp "flasset". Og en av de få shampoene jeg kan anvende uten å bli rapegal av kløing, er Paul Mitchells Awapuhi Shampoo. Den er veldig mild, og kan anvendes til kroppsvask. Som atopisk eksem-pasient er det viktig at du tilfører huden nok fukt. Bl.a. finnes det en serie fra Eucerin (fås på apotek) med 10-12% karbamid som hjelper å holde huden myk. Det finnes også dusjoljer fra samme produsent, og disse kan man også bruke til hodebunnsbehandling. Når einebær brukes i psoriasisbehandling, er det snakk om tjære fra einebær Dette er en behandlingsmetode som anvendes sjeldent, da den ikke har tilstrekkelig effekt. Beklageligvis florerer det med feilinformasjon rundt bruk av planter og urter i medisinsk sammenheng på nettet, og Lush er i dette tilfellet heller intet unntak. Forøvrig er det en relativ høy korrelasjon mellom stress* og enkelte hudsykdommer (bl.a. atopisk eksem og psoriasis). Hvis du har hatt en stressende tid det siste halvåret, så kan dette være utløseren til at eksemen er kommet tilbake. Ta tiden til hjelp, og prøv å finne noe som for deg virker beroligende og nedstressende. For meg er det en rusletur ute og strikking, men det finnes ingen universalløsning. *Stress kan deles inn i positivt og negativt stress, og begge fremkaller lignende reaksjoner i kroppen. Men den positive stressen, eustress, har stort sett en velgjørende effekt på psyken, i motsetning til negativt stress, såkalt distress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå