Gå til innhold

Hvor mye skal en 18-åring skjønne?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Janna

Jeg føler av og til at enkelte på forumet avskriver mine svar eller synspunkter fordi jeg er "bare" 18 år.

:wink:

Sånn i all vennskapelighet; hvor mye forventer dere at en 18-åring skjønner av livets (til tider harde) fakta?

Det er jo stor forskjell på modenhet blandt oss yngre.

Og det er ikke meninga at denne tråden skal handle om meg, bare 18 åringer generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan nesten ikke unngå å kommentere deg da Vinga. Jeg synes du er veldig moden til å være 18 år, jeg. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kanskje savner fra "yngre" er at de er mindre "bastante"....... det er helt greit å ha sin mening - og oppfatning av ting. Det gjelder forøvrig alle personer det da - det er faktisk flere løsninger/utveger på ting og tang. Dette synes jeg "oss gamlingene" er litt flinkere til å akseptere. P.g.a. vår livs-erfaring så har vi blitt litt rausere. Ser kanskje ikke livet i svart/hvitt - men i alle fargenyansene som finnes. 8)

Men - dette er nå min mening da! :)

Synes det er veldig kjekt å høre andres meninger jeg da - lærer masse av det jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at jeg er enig i at modenheten blant 18-åringer varierer veldig. Samtidig er jeg enig med usikker når det gjelder at mange på den alderen har lett for å være veldig "bastante" i sine uttrykk og meninger...

Nå er jeg bare 21 år gammel selv.. så jeg er vel egentlig ikke så voksen selv, men jeg kan erindre at jeg trodde jeg visste endel ting om verden for 3 år siden, og at jeg var ganske sikker i min sak... for å si det sånn, jeg er ikke like sikker lenger, så litt mer voksen har jeg nok blitt... klarer å se flere sider av en sak nå, samt å sette meg litt bedre inn i andres situasjon...

Men, sånn er bare livet og menneskene... ikkeno feil på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vinga.

Det finnes vel ikke noe fasit svar på spørsmålet ditt, svaret gir du jo selv. Modenhet er stikkordet. Likevel om en er aldri så moden for alderen, blir en enda mer moden etterhvert som tiden går.

Det er ikke så mange år siden jeg var 18 selv, og ble betegnet som moden. Likevel merker jeg at jeg har forandret meg. Jeg tror det ligger mye i det som ble nevnt tidligere, det med å være bombastisk.

Føler at det jeg har lært siden jeg var 18, er særlig at det faktisk finnes mange sider av en sak, og lært meg tenke over dette før jeg uttaler meg. Men 18 eller 28 fremdeles lærer og modnes vi, og det vil vi fortsette med til den dagen en går i grava.

Men for å ha sagt det, selv om du til tider kan være bastant i dine uttalelser, synes jeg du er en reflektert og tenkende 18 åring, og det er vel viktigere enn å ha greie på alt? Jeg synes en er moden når en kan lytte til og godta andres meninger, uten å gå i forsvar.

Og husk at veien blir til mens vi går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Vinga og alle andre 18-åringer!

Dere er bare 18 år. Da kan dere ikke ha svaret på alt, og dere har lov til å komme med "umodne" synspunkt. Skulle bare mangle! Det ville vært mye merkeligere hvis dere hele tiden hørtes ut som 40-åringer!

Jeg har lest mye fra din hånd, Vinga, og jeg har ofte vært imponert over dine innlegg, spesielt når jeg vet hvor gammel du er. Som noen sa lenger oppe, så har du mange reflekterte innlegg, samtidig som du skriver drivende godt. Så dumper du kanskje uti med begge beina av og til. So what? Bare menneskelig det, og gjør ingen ting. Sug heller til deg de gode rådene som da kommer, så får du enda litt mer livsvisdom inn, og enda breiere perspektiv på ting og tang.

Dessuten mener jeg det er ungdommens privilegium å være bastante i sine meninger! Vi har vel alle vært det en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nathalie

Livserfaring...

En 18åring kan i flere tilfeller ha opplevd mer i livet både på godt og vondt enn en 40åring...

Så dette kommer helt an på livserfaring og modenhet! Synes jeg da... Men jeg er ikke mer enn 21 selv, da.. :roll:

Jeg føler meg eldre enn de fleste av mine venner, mens andre igjen kanskje ser på meg som barnslig...

Jeg er 21 i kropp, men litt mer i sinn..

Så det er forskjell og jeg tror ikke det går an å sette at "sånn og sånn" skal vi være i den og den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så forskjellig det!

Av og til møter man 40- åringer som har forstanden til 13-åringer, og av og til møter man 16- åringer som har forstanden til en voksen.

Men, selv om man har opplevd mye i løpet av sin korte tid, så er man ikke allvis. :wink: Det kan kanskje være litt vanskelig å skjønne, i alle fall når en forstår seg så godt på så mye. Men noe av visdommen kan bare komme med årene, og ikke hva en har opplevd. Samme hvor mye en har opplevd.

Det er litt vanskelig å forklare, men av og til når en leser innlegg så kjenner en seg så godt igjen, eller "tiden" så godt igjen, at en ser (leser) alle tegnene. Det er bare visse ting man blir klokere med alderen. Det er kanskje kjempeirriterende å høre, men jeg skal vedde på at allerede når du er 25 år Vinga, så vil du føle og huske hvor stor forskjell det er i tankegangen til slik du er nå og hvordan du er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det som er typisk for 18 åringer er at man forstår det meste, men har ikke erfaring nok til å se at en sak har flere sider. Man har heller ikke opplevd så mye som voksen og det preger måten man uttaler seg på. Mange 18 åringer er litt verdensmester når de legger frem tanker og meninger.

Jeg tror at grunnen til at mange sier til deg at "du forstår ikke dette, du er bare 18 år" er fordi man kjenner igjen måten man selv tenkte på når man var 18. Jeg for min del kjenner igjen en del av resonnementene til 18 åringer, men har oppdaget at verden var litt annerledes og har kanskje blitt litt mer ydmyk.

Selv om man får mer erfaring etter hvert betyr ikke det at man ikke kan delta i diskusjoner når man er 18 år. Så kom igjen du Vinga, delta i diskusjoner og spør hvis det er noe du lurer på. Jeg synes at du er en typisk 18 åring, verken spesielt moden eller umoden for alderen, men du er veldig flink til å skrive, så fortsett med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18-åringer forstår nok det meste, men mangler livserfaringen man trenger for å klare å se ting fra flere sider. Man er påståelig og tror man vet alt, noen man absolutt ikke gjør. Det er mange kunnskaper her i verden som kommer med livserfaringen. Jeg trodde selv at jeg forsto og visste alt som 18-åring. Syns jeg var voksen og moden. Men når jeg ser tilbake nå så innser jeg at jeg tok veldig feil... Har lært utrolig mye på disse årene fra jeg var 18 til nå som jeg er 25, både om meg selv, og i forhold til andre. Joda, modenhet varierer, men man lærer så lenge man lever, blir mere moden og forstår mer etter hvert som årene går. Derfor må dere nok bare finne dere i at eldre mennesker mener de forstår og kan mer enn dere, selv om kanskje ikke alle gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner egentlig ikke problemstillingen din. Dersom man har kunnskaper om en sak er det jo bare bra at man svarer, men dersom man svarer bare "svada" og hva man tror, så spiller vel egentlig ikke alderen noen rolle...da blir det jo like "feil" uansett. Men jeg tror dessverre ikke at 18 åringer generelt er de jeg ville ja rådført meg mest med da. Dette kommer selvsagt også an på diskusjonens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for meg selv jeg.

Da jeg var 18 år var jeg i et forhold som ikke fungerte i det heletatt. Alle andre så det, jeg ser det også selv nå, men jeg var overbevist om at dette var noe som skulle vare livet ut.

Ellers gjorde jeg masse teite og umodne valg. Ga blaffen i skolen, var sammen med late folk uten noe mål i livet, trodde at jeg var veldig voksen osv.

Men jeg lærte jo av det jeg gjorde. Det var ikke mye av det som ble riktig til syvende og sist, men jeg husker jo hva som gikk galt. Heldigvis klarte jeg å jobbe meg inn igjen.

Da jeg var mellon 20 og 25 begynte jeg virkelig å tenke over ting tror jeg. Det ble mindre feil og mere rett. Har mye med erfaring å gjøre. Samtidig økte selvtilliten min i denne perioden. Jeg var jo verdensmester i alt. Den gikk selvfølgelig nedover igjen hver gang jeg feilet, men alt i alt økte den nok betraktelig.

Så jeg mener at en 18 åring skal leve livet. Skaffe seg livserfaring på godt og vondt. Det er nok viktig å herje litt fra seg i denne perioden, ellers har man lett for å få en liten herjeperiode litt senere. Passer svært dårlig med sånt når man her etablert seg og sånt.

18-åringer trenger ikke ha så mye kunnskap bare de passer på å skaffe seg kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som de fleste 18 åringer som bor hjemme og går på skole så prøver jeg å gi dem: tid,hjelp og omsorg. Jeg forventer da at de skjønner at de skal respektere andre.

Jeg betrakter en 18 åring som hverken barn eller voksen.

Etter loven er du betraktet som voksen, men det er en sannhet med modifikasjoner.

En 18 åring vil nok betrakte seg selv som modenog voksen.

De "vokser" mye fra 18 til 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...