Gå til innhold

Søke lån, tredje låntaker, tidligere forbruksgjeld.

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Imorgen skal jeg i banken sammen med min mor for å søke lån. Hun har gått med på å være en tredje låntaker for å høyne sjansene for å få lån til for meg og min samboer. Noen som har erfaring rundt dette med en tredje låntaker?

2. Det har seg også sånn at jeg for ett år siden fant ut at samboeren min har klart å bygge seg opp masse forbruksgjeld bak ryggen min. Men dette er nå ryddet opp i og nedbetalt. Men det står jo på selvangivelsen hans fra ifjor. Vil dette ha noe å si? Alt er som sagt nedbetalt og det han har ingen betalingsanmerkninger på seg lenger, og jeg har tatt over økonomien her hjemme.

Jeg er veldig spent, men tørr ikke håpe for mye. Jeg er for tiden i permisjon uten fast jobb å komme tilbake til. Men jeg jobber i helsevesenet, så det er alltid jobb å få, og jeg har blitt lovet en liten fast stilling når jeg kommer tilbake.

... Om vi får lån og vi får ''flettet'' billånet inn i boliglånet, er det fortsatt sånn at vi må ha helkasko forsikring på bilen, eller blir bilen ''nedbetalt da''? 

:blomst:

Anonymous poster hash: 9b212...c77
Videoannonse
Annonse
Skrevet

... Om vi får lån og vi får ''flettet'' billånet inn i boliglånet, er det fortsatt sånn at vi må ha helkasko forsikring på bilen, eller blir bilen ''nedbetalt da''? 

Trenger ikke helkasko da nei.

Skrevet

1. Imorgen skal jeg i banken sammen med min mor for å søke lån. Hun har gått med på å være en tredje låntaker for å høyne sjansene for å få lån til for meg og min samboer. Noen som har erfaring rundt dette med en tredje låntaker?

2. Det har seg også sånn at jeg for ett år siden fant ut at samboeren min har klart å bygge seg opp masse forbruksgjeld bak ryggen min. Men dette er nå ryddet opp i og nedbetalt. Men det står jo på selvangivelsen hans fra ifjor. Vil dette ha noe å si? Alt er som sagt nedbetalt og det han har ingen betalingsanmerkninger på seg lenger, og jeg har tatt over økonomien her hjemme.

Jeg er veldig spent, men tørr ikke håpe for mye. Jeg er for tiden i permisjon uten fast jobb å komme tilbake til. Men jeg jobber i helsevesenet, så det er alltid jobb å få, og jeg har blitt lovet en liten fast stilling når jeg kommer tilbake.

Husk å betal bilen ned i takt med hvordan den synker i verdi. Å bake bilen inn ihuslånet er ikke lurt når dere har kjøpt ny bolig. Det er kapital som blir bundet opp slik at dere ikke kan bruke pengene til oppussing eller som sikkerhet i boligen.

Og hvis du har såpass høyt billån at du velger å flette det i huslånet BØR du ha full kasko på den. Hva gjør dere hvis bilen kræsjer? Billånet blir ikke borte selv om det er bakt i huslånet, pengene skal fortsatt betales, og dere får mindre handlingsrom til å bruke de pengene på åf.eks pusse opp.

Dessuten krever banken 15% egenkapital.hvis moren din er med på lånet er det høyst sannsynlig som kausjonist for egenkapitalen hvis dere ikke har dette selv. Tviler på at hun vil kausjonere ogsåfor bilen i tillegg til resten.

Og dere bør også tenke på om dere faktisk har råd til bolig. Hvis dere ikke får lån alene er det fordi banken mener dere ikkehar rådtil det. Å da bruke foreldre til noe mer enn egenkapitalskausjon er galskap.

Dere får ikke bedre råd selv om moren din står på halve lånet, det skal like fullt betales.

Hvor gamle er dere? Det virker lite reflektert om dere skal bake inn billånet i et helt nyopprettet huslån som dere i utgangspunktet ikke har råd til. Bolig er dyrt å eie. Det er løpende kostnader til oppgraderinger for å holde den i stand. Da bør fokuset være på boligen og dens sikkerhet, og ikke tanken på å bake billånet inn med engang.

La oss si boligen koster 1 mill. Da må moren din kausjonere for 150K. I tillegg må dere dekke omkostningene selv, 2,5% av kjøpesum. I dette tenkte tilfellet er det 25K. Hvor skal dere da hente sinkerhet i lånet til åflette inn bilen i det samme lånet?

Og hvis banken mener deres økonomi tåler 1 mill, hva hjelper det da med at moren din er med på lånet? Dere har jo ikke råd til 2 mill uansett, hvis banken mener det er nok med1?

Og glem ikke at boligen kan trenge oppussing og oppgraderinger med engsng. Hvordan skal dere finansiere det, hvis dere ikke har kapital selv? Bare lurer, for utfra innlegget ditt virker det litt lite gjennomtenkt.

I tillegg har du ikke fast jobb. Helsevesenet eller ikje, banken ser på fast inntekt. Selv om du får xtravakter er det ingen garanti for at du får den samme inntekten hvis du skulle bli sykemeldt over uker/måneder.

For øvrig ville jeg aldri tatt opp lån sammen med en som hadde tatt opp forbruksgjeld bak min rygg. Bare for å ha det sagt.

Lykke til forresten.

Anonymous poster hash: 2df02...709

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har fast jobb er det liten sjanse for at dere får lån, selv med en ekstra medlåntaker. Dere må uansett ha 15% egenkapital, har dere det? Å bake inn billånet i huslånet er noe folk kan gjøre når verdien av boligen er høyere enn det de har i lån, dette vil ikke være tilfellet for dere, det er lite sannsynlig at banken går med på det. Verdien på bilen faller uansett raskere enn dere betaler ned huslånet, og det lønner seg derfor å betale ned denne separat, ellers risikerer du å fremdeles betale på bilen når den er kassert. Kasko på bilen har ingenting med om lånet er betalt eller ikke, du kan ha en flett ny bil rett fra butikken uten mer enn ansavrsforsikring, og du kan ha et gammelt vrak med full kasko. Spørsmålet er jo hva du har råd til ved f.eks kollisjon, innbrudd eller brann i bilen. Mye forbruksgjeld viser dårlig økonomisk styring, det er klart banken vil ta det med i betraktning selv om den nå er nedbetalt. Personlig ville jeg ikke hatt felles lån med en som har opparbeidet seg stor forbruksgjeld i hemmelighet, det viser liten forståelse for økonomi, og ved gjentakelse kan det også ramme deg. 

Anonymous poster hash: 348d9...448
Skrevet

Kasko på bilen har ingenting med om lånet er betalt eller ikke, du kan ha en flett ny bil rett fra butikken uten mer enn ansavrsforsikring, og du kan ha et gammelt vrak med full kasko. Spørsmålet er jo hva du har råd til ved f.eks kollisjon, innbrudd eller brann i bilen.

Anonymous poster hash: 348d9...448

Har man billån stiller långiver normalt krav om full kasko, men bakes det inn i boliglån faller jo det kravet bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...