Gå til innhold

Har rast opp i vekt etter undervekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det siste året gått mye opp i vekt etter å ha vært undervektig (BMI ned til <17). Først gikk jeg sakte opp i vekt, og den virket stabil en stund på normal BMI. Nå i det siste har jeg likevel rast opp i vekt, rundt 8 kg fra sist stabile vekt. Jeg har hatt økt kaloriinntak, men er også mye mer i aktivitet. Kan det være at jeg går mer opp i vekt enn jeg burde, fordi kroppen min er ute av balanse etter å ha vært undervektig? 

Anonymous poster hash: 7fe33...41b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muskler? Vil jo tro at du hadde lite til nesten ikke muskler da du var undervektig, og nå som du endelig har begynt å trene og spise riktig så vokser musklene. 

Anonymous poster hash: dcfb3...c3a
Skrevet

Muskler? Vil jo tro at du hadde lite til nesten ikke muskler da du var undervektig, og nå som du endelig har begynt å trene og spise riktig så vokser musklene. 

Hun skriver at hun raste opp i vekt. Muskelmasse kommer ikke så fort?

Skrevet

Jeg har opplevd det samme siste året. Fra undervekt og opp over 10 kg! Spiser normalt igjen etter en periode med mye stress, men kostholdet er variert og sunt. Jeg trener regelmessig, løper rundt 40 km i uka. Likevel går vekta oppover og ser ikke ut til å stabilisere seg. Hva er dette?

Skrevet

Jeg har det siste året gått mye opp i vekt etter å ha vært undervektig (BMI ned til <17). Først gikk jeg sakte opp i vekt, og den virket stabil en stund på normal BMI. Nå i det siste har jeg likevel rast opp i vekt, rundt 8 kg fra sist stabile vekt. Jeg har hatt økt kaloriinntak, men er også mye mer i aktivitet. Kan det være at jeg går mer opp i vekt enn jeg burde, fordi kroppen min er ute av balanse etter å ha vært undervektig?

Hvor mye kcal spiser du?

Anonymous poster hash: 0ef87...429

Skrevet

Jeg har det på samme måte, TS. Var undervektig (BMI 17), og gikk først opp til BMI ca 19 og lå stabilt der en stund før jeg plutselig raste opp. Men i mitt tilfelle er årsaken ganske åpenbar; sult- og metthetsfølelse er helt ute å kjøre, jeg spiser for mye og det virker som om kroppen suger til seg alt den får i frykt for å miste vekt igjen. Har blitt fortalt at det blir å stabilisere seg etterhvert og at jeg kanskje legger på meg litt for mye nå, men at jeg går ned noen kilo igjen når kroppen slapper mere av og er ute av "krisemodus". 

Anonymous poster hash: a8155...30d
Skrevet

Tviler på at det har noe med det vage begrepet balanse å gjøre. Når man er undervektig er det veldig lite kcal som skal til før man går opp. Men man går ikke opp til 100kg om man spiser normal mengde mat.

Så lenge du fortsatt er undervektig så ville jeg ikke tenkt på det. Det eneste som kan bli problem er å vite hvor mye som er passelig og normal mengde mat når du er normalvektig, siden du ikke har spist den mengden før. Men det finner du ut av når du kommer dit.

Anonymous poster hash: 54848...a60
Gjest Runforit
Skrevet

Som undervektig har du tapt en del muskelmasse noe som senker forbrenningen. Når du øker kcal så vil du legge lettere på deg fett frem til musklene har fått bygget seg opp igjen og forbrenningen vil normalisere seg igjen.

Derfor mange jojo slankere opplever at de blir større og større når de sulter seg og legger på seg støtt og stadig.

Forsett å spise sunt og nok kombinert med trening så vil forbrenning og vekt stabilisere seg :)

Skrevet

Nei, det er ikke muskler.

Hvor mye kcal spiser du?

Anonymous poster hash: 0ef87...429

Jeg teller ikke kalorier.

Jeg har det på samme måte, TS. Var undervektig (BMI 17), og gikk først opp til BMI ca 19 og lå stabilt der en stund før jeg plutselig raste opp. Men i mitt tilfelle er årsaken ganske åpenbar; sult- og metthetsfølelse er helt ute å kjøre, jeg spiser for mye og det virker som om kroppen suger til seg alt den får i frykt for å miste vekt igjen. Har blitt fortalt at det blir å stabilisere seg etterhvert og at jeg kanskje legger på meg litt for mye nå, men at jeg går ned noen kilo igjen når kroppen slapper mere av og er ute av "krisemodus". 

Anonymous poster hash: a8155...30d

Jeg tror dette kan være noe av grunnen hos meg også. Kan ikke stole på kroppens sult- og metthetsfølelse, den er helt på jordet.

Tviler på at det har noe med det vage begrepet balanse å gjøre. Når man er undervektig er det veldig lite kcal som skal til før man går opp. Men man går ikke opp til 100kg om man spiser normal mengde mat.

Så lenge du fortsatt er undervektig så ville jeg ikke tenkt på det. Det eneste som kan bli problem er å vite hvor mye som er passelig og normal mengde mat når du er normalvektig, siden du ikke har spist den mengden før. Men det finner du ut av når du kommer dit.

Anonymous poster hash: 54848...a60

Jeg er ikke undervektig nå. Vekten min stabiliserte seg først på en normal BMI, og etter dette har jeg gått mye opp. 

Som undervektig har du tapt en del muskelmasse noe som senker forbrenningen. Når du øker kcal så vil du legge lettere på deg fett frem til musklene har fått bygget seg opp igjen og forbrenningen vil normalisere seg igjen.

Derfor mange jojo slankere opplever at de blir større og større når de sulter seg og legger på seg støtt og stadig.

Forsett å spise sunt og nok kombinert med trening så vil forbrenning og vekt stabilisere seg :)

Takk, dette høres fornuftig ut. Jeg hadde bare håpt at vekta skulle stabilisere seg på sånn ca 10 mindre enn dette ;) 

Skrevet

Når man har vært undervektig forsvinner en del av muskelmassen og den energien man inntar går med til å opprettholde de livsviktige tingene slik som pust, hjerteslag etc. Når kroppen får det den trenger tar det lang tid før alt er bygget opp igjen til slik det var før undervekten. Først reparerer kroppen innsiden, så lagrer den og muskelmassen vil sakte, men sikkert bygge seg opp igjen. Men dette tar tid.

Som en annen nevner her, først vil det være fett når man legger på seg, men dette jevnes ut etter hvert. Man kan også legge på seg litt ujevnt etter undervekt, men dette vil også bli jevnere når ting stabiliserer seg. Kroppen er selv veldig flink til å finne sin trivselsvekt :)

Anonymous poster hash: b5bc1...cfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...