Gå til innhold

Aldri flydd før... noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dette høres sikkert litt rart ut, men jeg er ei jente på 18 og jeg har aldri flydd før.

Jeg skal fly, helt alene, til Amsterdam, men KLM, fra Torp, neste uke.

Det jeg lurer på er hvordan ting foregår. Er redd for å drite meg ut og ikke skjønne noen ting.

Kan noen fortelle meg gangen i det hele? Jeg lurer f.eks på dette med å sjekke inn, levere baggasjen, og spesiellt dette med sikkerhetssjekk. Må man ta av skoene? Hva legger man i den plast dingsen man sender igjennom? Piper metalldetektoren på bøyler i BH?

Hørte også noen si at man måtte ta ut pc fra håndbagasjen? Hvor gjør man det, og hvorfor?

Det blir sikkert ikke så vanskelig på Torp, siden den er så liten, men Schippol er vel gedigen?

HJELP!!!  :fnise:

Anonymous poster hash: 91c24...d63
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man begynner med å sjekke inn og levere bagasjen. Det er ofte betjente skranker som kan gjøre det for deg, men om det bare er maskiner og bag-drop er det ikke verre enn at du følger instruksjonene på skjermen, fester bagasjeetiketten og piper inn bagasjen.

Meg bekjent må man ikke ta av seg skoene, men om det piper må du ofte det, så det er lurt å ha på hele sokker/strømper  :laugh: BHer og piercinger piper ikke, men man tar av seg smykker, klokker og belter som man legger i en egen boks og kjører gjennom maskina. Ellers legger man yttertøy i boksene, og pc/nettbrett. Husk at du ikke kan ha med noe flytende over 100ml i håndbagasjen! Det kommer an på hvem du møter hvor strenge de er; jeg blir alltid fratatt vannflaska, men ei venninne sa det aldri hadde skjedd hu. Men for å være på den sikre siden er det like så greit å ikke ha med noe du ikke er sikker på om går gjennom.

Ellers er nå de på flyplassen i et serviceyrke, så hvis det er noe du lurer på, så er det bare å spørre dem :)

Skrevet

Det kommer til å gå helt fint, bare slapp av du :)

- Først sjekker du inn. Det kan du gjøre på disse små kioskene som tilhører KLM, pass på at du bruker riktig kiosk. Her får du boardingkort og kan endre setevalg osv. Bare følg instruksjonene på skjermen.

- Så leverer du bagasjen. Du ser hvor den skal leveres på tv-skjermene over diskene. Pass på vektgrensa, de er ofte veldig strenge.

- Så går du gjennom sikkerhetskontrollen. Datamaskin MÅ ut, da den må sjekkes individuelt for farlige gjenstander. Noen vil også at du tar av sko, tar ut ladere, kamera osv. Du må også ha flytende produkter i ziplock-pose, denne må som regel også legges i eske. Jeg pleier å ha en eske til veska mi, hvor jeg også legger sko. En til eventuell jakke. En til laptop og evt ladere, og også en trillekoffert som jeg ikke legger i eske.

Tror ikke jeg har opplevd at metalldetektoren går av på bh-er, men jeg bruker som regel sports-bh når jeg reiser. Den kan imidlertid gå av for alt mulig rart, så bare fjern det metallet du kan komme på, og så er det verste du vil oppleve at de dobbeltsjekker at du ikke har noe ulovlig på deg. God tur :)

Skrevet (endret)

Det er veldig enkelt, og særlig fra Torp som er oversiktelig liten flyplass.

Greit å være der 2 timer før avgang første gang. Sjekk inn på "pcene" som står på rad og rekke og følg instruksene på skjermen, her får du et bånd du skal feste på kofferten din, (de i skranken kan gjøre det også) Ved innsjekk står det tydelig på skjermen hvor du skal gå (om ikke er det bare å spørre) , du viser pass og billett, slenger på kofferten på rullebåndet, så er det å gå videre til sikkerhetskontrollen der du igjen viser billetten før du går inn.

Legg jakke, sko (om det er metall i dem) veske, smykker og alt du har med deg på egen plate du finner ved rullebåndet , vet ikke hvordan det er med laptop, men den tror jeg du legger på en egen plate ved siden av. Husk å legge alt av flytende hårprodukter, sminke og parfyme med kofferten din ved innsjekk slik at du ikke har noe flytende væske i veska, for det vil bli tatt fra deg (man kan også få slike poser til å legge dem i, men da må du gjøre det før du går inn i sikkerhetskontrollen..) Har aldri opplevd at metalldetektoren piper på bøyler i BH, og om det gjør det så blir du bare tatt til side så de kan scanne deg. Det er fort gjort. Fra her så finner du tavlen med "departures" der du ser gaten du skal til (det vil stå Amsterdam, flyselskap og tidspunkt som står på billetten din) så går du bare dit og venter på boarding (det kan nok være store avstander på Schipol så vær tidlig ute.)  Her viser du pass og billett så er det bare å finne setet og slappe av :)

Om du lurer på noe, så kan du alltids spørre de ansatte på flyplassen, de er veldig behjelpelig! :) Det er ikke noe stress så lenge man er tidlig ute.

Endret av Nebel86
Gjest supernova_87
Skrevet

Beskrivelsen til mijaa over er veldig god. 

Hvis det skulle pipe på deg når du går igjennom maskinen vil de gjerne at du går tilbake, tar av deg skoene, sender de igjennom, og går igjennom en gang til. Hvis det piper fremdeles tar de en manuell sjekk på deg, og i spesielle tilfeller tar de deg med inn i et avlukke for å sjekke litt nøyere (men dette skjer så og si aldri). Det kan enten være at det piper fordi du har på deg noe metall, og det kan pipe for tilfeldig sjekk. Dette er ikke farlig, og ikke noe å stresse med. Hvis bagasjen din piper hender det at de vil gå igjennom den sammen med deg. 

Lykke til og god tur!

Skrevet

På Schiphol er det store avstander ja, men til gjengjeld er det en oversiktlig flyplass med god skilting så bare ta det med ro og les skiltingen så finner du fram. Anbefaler imidlertid å være ute i god tid på returen (forutsetter du kommer fra Amsterdam og ikke bare er i transitt) for sikkerhetskontrollen kan ha kø der som alle andre steder. 

Nå er jeg notorisk uheldig når jeg flyr, men jeg opplever ganske ofte forsinkelser på Schiphol så det kan være lurt å ha i bakhodet hvis du er i transitt. (Som regel er det flyet jeg sitter i på vei inn forsinket, mens det jeg skal på er i rute... :(

Når du først  har vært gjennom innsjekkprosedyren på Torp så kan du det. Det er akkurat samme fremgangsmåte på Schiphol, alt er bare større og det er flere skranker å velge mellom (og lengre kø). 

Skrevet

Innsjekking: gå til skranken for selskapet du skal fly med. Gi billetten til personen som sitter der, og sett kofferten på båndet hvis du har mer enn håndbagasje. Tror kanskje du må vise passet også. Du får ombordstigningskort, det settes en lapp på bagasjen, du får en kvittering for bagasjen. Så forsvinner kofferten din på båndet og du kan gå til sikkerhetskontrollen.

Sikkerhetskontroll:

Hvis det er metall i skoene må du ta dem av. Vanlige joggesko o.l kan du ha på, støvletter med glidelås/spenner/nagler må av.

I plastbaljen legger du ytterjakke, veske/sekk, pc/nettbrett (pc må tas ut av sekk eller veske), belte, sko (hvis du må ta dem av), pose med flytende ting hvis du har det i håndbagasjen.

Har aldri opplevd piping pga bh-spiler.

På de fleste flyplasser er det skilt eller skjermer med korte filmer som viser hva du skal gjøre.

Etter sikkerhetskontrollen må du finne ut hvilken utgang (gate) flyet ditt går fra. Når det står "go to gate" på skjermen går du dit og stiller deg i kø. Der viser du pass og boardingkort.

Har reist en del til og fra Shippol, og det er en grei flyplass å finne fram på. Når du går av flyet følger bare etter de andre til passkontroll og bagasjeutlevering. Finn båndet der bagasjen fra flyet ditt kommer (står på en skjerm over båndet, så vidt jeg husker). Og ikke vær redd for å spørre noen om hjelp. De aller fleste som jobber på flyplassen snakker engelsk.

Anonymous poster hash: b1cb3...bdc

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Nå skal jeg nok fikse det fint!  :biggrin:

Når man kjøper f.eks kaffe på flyplassen så er det vel lov å ta det med ombord i flyet? 

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Nå skal jeg nok fikse det fint!  :biggrin:

Når man kjøper f.eks kaffe på flyplassen så er det vel lov å ta det med ombord i flyet? 

Kjøper du det etter sikkerhetskontrollen så får du det med på flyet :)

Anonymous poster hash: 72b32...d27

Skrevet

Ser forresten at det er mange butikker på Shipol. Er det mye billigere der enn ellers? 

Skrevet

Jeg får komme med litt ombord på flyet info da...Siden brukere over meg har vært så flinke til å forklare hva som skjer på selve flyplassen :)

Før du går ombord i flyet kan det være greit å ta frem nødvendige ting du ønsker å bruke under flyturen (Gjerne lommebok, mobil og høretelefoner. Det er ikke en så lang flytur). Så slipper du å kave med slikt inne på flyet (mange blir så irriterte da :P ). Håndbagasjen du har med legger du i bagasjehyllen (gjerne rett over plassen din, så du enkelt finner den etterpå). Det er også mulig å legge håndbagasjen (ikke kabinkoffert) under setet foran deg. Vær obs på at om du sitter ved nødutgangen må håndbagasjen legges i bagasjehyllen uansett. 
Ellers så er det bare å følge med på sikkerhetsinstruksen (hvor de viser flytevest, oksygenmasker o.l.).
Oppe i taket vises det et tegn over når man må ha beltet på og når man kan ta det av seg. Det lyser når du må ha det på. Vær obs på at man skal beholde setet og beltet på når tegnet vises. Et tips er å gå på toalettet før ombordstigning om du må. Som oftest kan man reise seg og ta av beltet kort tid etter flyet har lettet. Men noen ganger kan det ta lengre tid, f.eks. om kapteinen ønsker at alle blir sittende pga turbulens. 
Det pleier også å være en knapp med bilde av et menneske med ett eller annet i hånden. Denne kan du trykke på om du ønsker servering eller har spørsmål. Så kommer en flyvertinne/vert bort til plassen din :)

Skrevet (endret)

Ser forresten at det er mange butikker på Shipol. Er det mye billigere der enn ellers? 

Det kan være billigere. Men stort sett er det typen dyrere butikker, men man kan sikkert gjøre seg et kupp :) En del souvenirbutikker også. Du må vise billett og pass når du handler på flyplassens taxfreebutikker. 

Det er lurt å orientere seg over hvilken retning og gate man skal til når du ankommer flyplassen. Slik du ikke er på motsatt side av flyplassen når ombordstigning pågår, da får man fort dårlig tid og blir stresset. 

Må legge til: Dersom du drikker alkohol så er det en god del billigere å handle dette på taxfree. Nå vet jeg ikke hvilket utvalg taxfree på Torp har, men det enkleste er å handle etter å ha landet "hjemme". Da slipper du å drasse med deg så mye. Men vil kanskje tro Schipol har bedre utvalg enn Torp på den fronten. Kanskje andre brukere vet :) Husk å følge kvotereglene for alkohol isåfall (finnes brosjyrer i butikkene og du kan selvsagt spørre personalet). 

Endret av Luckiness
Skrevet

Ååh, jeg husker kriblingen i magen på min første flytur! Det var kjempespennende! En vinterdag i et bittelite Widerøe-fly, Twin Otter var det, uten flyvertinner og med utsikt rett inn i cocpiten og pilotene. Og så var det lov å røyke ombord, husker jeg hadde med røyk for å "roe nervene" (røkte ikke til vanlig....) Kom løpende med en stor ryggsekk på ryggen, med en håndskrevet "tag" på, sånn i siste liten. Bakkemannskapene hjalp meg ut av bilen og nesten direkte inn i flyet, var ikke mye sikkerhetssjekk der nei. Herremin, tiden har endret seg!

Riktig god tur til deg, gled deg. Det viktigste du gjør, er å ha god tid på flyplassen, sånn at du ikke stresser deg opp.

• Liker 2
Skrevet

Torp er en skjønn flyplass, så det blir å gå som smurt :) Sjekk inn, få levert bagasje, sikkerhetskontroll (jeg blir bestandig tatt ut i tilfeldig kontroll, haha, er ikke særlig skummelt), finn gaten og deretter kan du fint tusle litt rundt, men ikke glem hvor langt det er til gaten og følg med når innsjekk er. Ikke så mye å gjøre på Torp, de har vel en kiosk, en bokhandler og Peppes. Og altfor få strømuttak  :fnise:

Litt mer hjernekirurgi når du skal fly med ulike selskap, sett deg inn i regler rundt bagasje osv. Noen tillater mer i håndbagasje/bagasje enn andre, også er der selskaper som Ryanair som skal ta betalt i form av mann, bil, barn og hus når det er noe du har glemt ved innsjekken. Husk å lese reglene for flytende i håndbagasjen gjennom sikkerhetskontrollen :) Ser stadig vekk folk som blir fratatt ting. Og dersom du kjøper noe på taxfreen, typ alkohyler og denslags flytende og du skal ha den med deg i håndbagasjen - sørg for at de gir deg en sånn forseglet pose. Ingenting er så surt som å bli fratatt ei nyinnkjøpt flaske cognac.

Skrevet

Husk på du må være på flyplassen minst en time før avgang

Skrevet

Jeg så at noen skrev at du skal putte klokke og smykke i plastbaljen for gjennomlysning i sikkerhetskontrollen. Det er ikke lurt, du risikerer å få det stjålet av andre passasjerer. Legg klokka og smykkene i en lomme på jakka, før du legger jakka i plastbaljen. Får du plass, er det greit å putte beltet i en lomme også.

Jeg anbefaler deg å gå til gaten i god tid, det kan være mye lengre å gå enn du tror. (Bortsett fra på Torp). Ikke vent til det står Go to gate på skjermen. Det er noen sitteplasser ved gaten.

Skrevet

Jeg ble stoppet i sikkerhetskontrollen på Gardermoen for et par uker siden fordi bh'en min peip, så det kan skje ;) Hun som jobbet der sa at det hendte bh'er gjorde utslag. Første gang jeg har opplevd det, og jeg har flydd en del. Det ble litt ekstra styr og som hun ansatte sa; det er kanskje siste gang du bruker denne bhen når du skal ut og fly🙊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...