Gå til innhold

Forferdelig uvane: Piller av mascara (og øyenvipper...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør dette hver eneste dag, og blir like knust hver gang jeg river av meg massevis av øyenvipper. Tenker ikke over det før det er for seint, har noen noen gode tips til å slutte?  :cry: Blir gal...

Anonymous poster hash: 445f0...97b
Videoannonse
Annonse
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Hm. Kanskje du kan prøve å lage deg et avkrysningsskjema og gi deg selv et kryss for hver plukkefrie dag? Eller kanskje til og med for hver plukkefrie time i starten, hvis det er riktig ille? Og så kan du eventuelt belønne deg selv når du har en rekke på et gitt antall kryss, hvis rekken i seg selv ikke er belønning nok for deg.

Det høres kanskje banalt ut, men jeg har klart å få delvis bukt med andre typer uvaner på denne måten. Innstill deg på at du ha et kryss hver dag, du må aldri bryte rekken, og etter hvert får du forhåpentligvis en instinktiv motreaksjon hvis du skal til å plukke.

Skrevet

Jeg tror kanskje du lider av trikotillomani. Det kjennestegnes av at man bevisst eller ubevisst rykker ut hår på kroppen og skyldes manglende impulskontroll. Det er dessverre vanskelig å bli kvitt på egenhånd, men også ikke så velkjent blant helsepersonell. Du kan jo søke tips på internett, har hørt om folk som teiper fingrene for å få dårligere grep. 

Anonymous poster hash: 3a183...94c
Skrevet

Jeg tror kanskje du lider av trikotillomani. Det kjennestegnes av at man bevisst eller ubevisst rykker ut hår på kroppen og skyldes manglende impulskontroll. Det er dessverre vanskelig å bli kvitt på egenhånd, men også ikke så velkjent blant helsepersonell. Du kan jo søke tips på internett, har hørt om folk som teiper fingrene for å få dårligere grep.  Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

3a1833a429ea797de029c51a067e594c"] 3a183...94c [/

i]

Jeg er ganske så sikker på at denne diagnosen er forklaringen på problemet til ts.

Snakk med fastlegen din og få hjelp med å komme til behandling.

Anonymous poster hash: 15a48...619

Skrevet

Gjør dette hver eneste dag, og blir like knust hver gang jeg river av meg massevis av øyenvipper. Tenker ikke over det før det er for seint, har noen noen gode tips til å slutte? :cry: Blir gal...

Hadde samme problem før, og løsningen ble å ta av mascaraen med en gang jeg kommer hjem. Jeg plukka bare på vippene når jeg kom hjem og satt i sofa å så på tv'n. Fant ut at grunnen måtte være til at jeg plukka var fordi jeg syns det er irriterende og ubehagelig å ha på mascara (spesielt på kvelden når jeg har hatt den lenge på og den kanskje har begynt å drysse litt, liker og å gi meg i øynene noe man ikke kan med mascara) syns og det var litt gøy å se om jeg klarte å dra av mascaraen uten å dra med vipp - det gjorde jeg skjeldent og så til slutt ut som en kreftpasient.

Tar nå som sagt av mascaraen når jeg kommer inn døra hjemme etter jobb. Har slutta med det helt... Bortsett fra de få gangene i året jeg er dødssliten eller har med take away som må spises med en gang. Da er jeg tilbake i plukkingen.

Tror ikke TS lider av noe tvangslidelser.

• Liker 1
Skrevet

Hadde samme problem før, og løsningen ble å ta av mascaraen med en gang jeg kommer hjem. Jeg plukka bare på vippene når jeg kom hjem og satt i sofa å så på tv'n. Fant ut at grunnen måtte være til at jeg plukka var fordi jeg syns det er irriterende og ubehagelig å ha på mascara (spesielt på kvelden når jeg har hatt den lenge på og den kanskje har begynt å drysse litt, liker og å gi meg i øynene noe man ikke kan med mascara) syns og det var litt gøy å se om jeg klarte å dra av mascaraen uten å dra med vipp - det gjorde jeg skjeldent og så til slutt ut som en kreftpasient.

Tar nå som sagt av mascaraen når jeg kommer inn døra hjemme etter jobb. Har slutta med det helt... Bortsett fra de få gangene i året jeg er dødssliten eller har med take away som må spises med en gang. Da er jeg tilbake i plukkingen.

Tror ikke TS lider av noe tvangslidelser.

Tusen takk for svar alle sammen! Likte forslaget ditt Lady Mondegreen, skal gi det et forsøk :)

Skjønner at det dere tenker trikotillomani, men er litt usikker på akkurat den. Jeg kjenner meg VELDIG igjen i det som Banks sier, jeg gjør det kun når jeg kjeder meg (forelesninger, tv, venting osv.) og kun når jeg har mascara på (når jeg har plukket av all mascaraen er jeg "fornøyd" for dagen og gjør det ikke mer haha...)

Prøver å ta av mascaraen så fort jeg er hjemme, men jeg vil jo helst sminke meg daglig til skole/jobb og da er jeg i gang igjen på lesesalen og i forelesninger...

Kanskje noen har noen gode anbefalinger til en mascara som klumper seg minst mulig så jeg ikke "får tak"?  :fnise: 

Skrevet

Jeg verken farger eller sminker vippene, men som et litt mindre drastisk forslag enn å slutte helt kan du kanskje begynne å farge dem i stedet for å bruke mascara?

Anonymous poster hash: 389fe...0a0
Skrevet

Har det på samme måte! Er 22 år. 

Anonymous poster hash: 34c9c...bf9
Skrevet

Jeg verken farger eller sminker vippene, men som et litt mindre drastisk forslag enn å slutte helt kan du kanskje begynne å farge dem i stedet for å bruke mascara?

Anonymous poster hash: 389fe...0a0

Dette er mitt forslag også. 

Anonymous poster hash: bf938...9c4

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Jeg gjør det samme i blant, av latskap for å fjerne mascara med sminkefjerner. Jeg har også prøvd å gjøre det så snart jeg kommer hjem, og tvinger meg selv til å gjøre det.

Det fungerer og jeg napper Ikke ut øyenvipper. Vel, det hender At jeg glemmer meg, men gjør det svært sjeldent nå kontra tidligere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...