Gå til innhold

P-piller

Camille

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, men da er de ikke sikre før etter 14 dagers riktig bruk. Starter du på første mensdag er de sikre fra dag 1 om du bruker de riktig. Dessuten klusser du mindre med syklusen ved å starte på dag 1, noe som igjen fører til mindre bivirkninger som feks mellomblødninger.

Legen min anbefalte på det sterkeste å starte dag 1 (første mensdag), og jeg har ikke hatt noe kluss med syklusen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite at det er helt sikkert etter 8 dagers bruk :)

Jeg slenger bare innpå dette:

Dere på bruker trionetta 28 dagers piller,

spiste dere de siste gule, for å slippe mens?

Eller kan man bare kaste de gule, og begynne på et nytt ett?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De gule pillene (trionetta) er bare sukkerpiller, så det er derfor likegyldig om man tar disse eller ikke. Men mange velger å ta disse også, siden det da gjør det lettere å holde styr på alle dagene... :wink:

klem tesa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Jeg fikk også beskjed om 8 dager fra både lege og sykepleier, dessuten fikk jeg en lapp fra sykepleieren med litt livsviktig info om p-piller, der stod det også 8 dager. Er ganske sikker på at det står en uke i bruksanvisningen som fulgte med pillene også...

Hvem er det som har sagt 14 dager til deg Astra? Syntes det hørtes veldig mye ut... Men det er veldig mye rare "rykter" ute og går, en venninne av meg mente at det tok to måneder (!!!) før pillene begynte å virke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei! tekte bare jeg skulle slenge inn et spm her siden p-pille-temaet likevel er oppe og går :) For et par år siden begynte jeg på Diane p-piller, hadde hørt at disse skulle hjelpe mot uren hud. Og det gjorde dem også. Men jeg synest huden min også er blitt mye mer ømfintlig etter jeg begynte på disse pillene, det virker som om den leger seg saktere (får lettere arr etter kviser) og huden følest i det hele tatt mye tørrere enn før da den jo var mer fet og blank..

Kn det stemme at Diane gir en mer ømfintlig hud, og bør man da bruke produkter/huhdkremer som gjør den mer motstandsdyktig?

Hilsen en som lurer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er en almenn oppfatning blant leger om at man må benytte tilleggsprevensjon de første 14 dagene hvis p-pillene startes utenom 1. dag i mensen. Dette sa min lege til meg, og her skriver gynekolog Mette Moen noe om dette på DOL: "Hvis man starter på pillen utenom mensen bør man bruke annen prevensjon i tillegg i de første to ukene". Det er jo ganske naturlig da hvis man tenker etter...

Sjansen for å bli gravid er absolutt minst ved mensen, og det tar jo litt tid før p-pillene tar kontrollen over hormonene våre. Dessuten er trefasiske p-piller som Trionetta 21 som jeg spiser designet å simulere en syklus med variasjon i hormonnivåene, og da er det jo lurest å starte på dag 1 i syklusen for å harmonere mest med pillene. Ellers kan man få krøll på systemet med lødninger og annen moro :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

...og bare en liten notis...

Jeg ble gravid mens jeg gikk på Trionetta 21 :-?

Så mye for total sikkerhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel ikke det en ulykke for deg, Vinga -heller tvert om :D Jeg insinuerer ikke at du med viten og vilje kutta ut pillene, men du har jo selv skrevet at det hendte at du glemte dem, og da er jo sikkerheten betydelig redusert.

Har gått på Trionetta 21 i flere år og tatt dem riktig -og har ikke blitt gravid. Sannsynligheten for at jeg skal bli gravid er ca 1% i løpet av et år, og det er en risiko man bare må ta hvis man velger å ha sex -uansett prevensjonsmetode. P-piller/-sprøyter er det sikreste med unntak av total avholdenhet som er 100% med mindre du er jomfu Maria.

Jeg kjenner flere som har blitt gravide etter å ha tatt p-piller på riktig måte, men det har vist seg i ettertid at de har vært sjuke på unnfangelsestidspunktet (diare eller oppkast). For ingen av dem var det krise å bli gravide. Er det krise tror jeg de fleste beskytter seg enda bedre hvis de aner at p-pillene ikke er nok (feks når man har kasta opp på morgenen, så bruker man da kondom i ei uke etterpå). Tror mye av prevensjonsinnsatsen avhenger om hvorvidt du kan ta i mot et barn eller ikke, selv om det ikke er planlagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Jammen Astra, du har ikke fått med deg et viktig punkt i historien min... Den måneden jeg glemte et par stk var mange mnd før den måneden jeg ble gravid i!!!!!!!!!!! BANK I BORDET! Og akkurat det synes jeg er mistenkelig. Jeg tror ikke lenger på p-pillenes allmektige beskyttelse.

Må legge til at flere i min familie og søstera til sambo har blitt gravide på samme pillemerke. Så det kan være noe som ligger i familien, jeg vet ikke, kanskje et "utslette-virkning-av-p-pille-syndrom"......

Har bare brukt Trionetta jeg, og skal nok gå over til mer sikrere prevensjon etter fødselen, ja.

Lykke til med "birth control" folkens :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen småting, Vinga:

1) P-piller har ikke en allmektig beskyttelse -de er kun 99% sikre. Bare avholdenhet er 100% sikkert. Trionetta har samme Pearl-index (sikkerhetsindeks) som andre merker, men det er et mye brukt merke så det er vel ikke så rart om du hører om "Trionetta-barn"

2) Jeg sier ikke at du "slurva" den syklusen du blei gravid, men bare nevner at du selv sier du hadde noen forglemmelser i tidligere sykler. Samtidig har du jo selv sagt at det ikke ville være noen krise for deg om du skulle bli gravid FØR du fikk konstatert graviditeten din. Jeg gleder meg på dine vegne at du er gravid :D

3) Det finnes alternativer etter en fødsel som man ikke har før fødselen. Spiral med eller uten hormoner er likevel ikke like sikkert som p-piller hvis man tar dem riktig! Der er p-piller/-sprøyter uovertrufne.

4) Du er i den mest fruktbare alderen (18-25 år) og sannsynligheten for å bli gravid er størst i denne livsperioden. Synd, men sant for oss som har passert 25 :-?

Har også ei venninne som har blitt gravid 2 ganger med p-piller, og legene tror at hun har et naturlig høyt hormonnivå slik at p-pillene ikke fungerer like bra (de overstiger ikke hennes naturlige nivå, og vil få liten innvirkning). Dette er kun en teori legene har, men som genetiker er det ikke umulig å tenke seg at dette er arvelig, og at din familie også kan ha noe av det samme (gitt at alle blei gravide ved riktig bruk av p-piller). Dette gjelder selvsagt kun personer du er biologisk i slekt med, ikke svigerinner (med mindre det er inngifte :wink: ) Just a thought...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

:o

Det der med at det tar to uker har jeg seriøst aldri hørt om før! Nå ble jeg jo nesten litt redd her...for jeg ventet bare en uke... *gulp* Jaja, det er jo uansett et par måneder siden nå, så jeg hadde vel merket det om jeg faktisk var gravid. :)

Både fastlegen min og legen på "det gule huset" på Carl Berner sa 8 dager til meg... Og det er det andre jeg kjenner har fått beskjed om også - bortsett fra hun ene som trodde det var to måneder, da, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk før på microgynon. Vil nå gjerne begynne på p-piller igjen fordi jeg får besøk....og, ja, mensen faller akkurat på den helgen....og vil gjerne slippe det også....hvis jeg begynner på p-pillene nå og skulle hatt mensen om ca. en uke - kan jeg allikevel risikere å få mens om en uke?

...kriiiiiiiiise....hvordan stoppe mensen når man får "fintfolk" på besøk laaaaaangveisfra - skikkelig etterlengtet besøk?!

:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Fikk ikke godt nok info av min helsesøster angående å slippe mens av p-piller..

går på triodinol (sånn det skrivest?) 21 dagers...

Har dere noen peiling på dette?

Skal ringe hun altså!! Bare lurer, sånn før jeg ringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...