Gå til innhold

Planlegger type, mengde og tidspunkt for mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger du hvor mye, hva og når du skal spise i løpet av en dag? 

Hvorfor/hvorfor ikke? 

Hvis ja, i hvilken grad holder du deg til denne planen? 

Anonymous poster hash: 45532...2aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Planlegger du hvor mye, hva og når du skal spise i løpet av en dag? 

Hvorfor/hvorfor ikke? 

Hvis ja, i hvilken grad holder du deg til denne planen? 

Jeg gjør det! :fnise:  Jeg har en overordnet plan om å spise fire måltider hver dag, oversikt over hva slags mat jeg vil ha til hvert måltid; hvor mye har jeg fått et visst begrep om, men jeg er ikke helt i mål ennå, jeg regulerer etterhvert som jeg ser vekta er på vei opp eller ned. Når lar jeg bli opp til appetitten og hva jeg ellers har for planer den dagen.

Jeg har slitt med overspising, overvekt og søtsug, og har gått ned over 20 kilo ved å telle kalorier og logge det jeg spiser. Siden det var effektivt for å gå ned, regner jeg med at noe av det samme vil være effektivt for å holde vekta på sikt også. Jeg har en løpende plan/logg hvor jeg fører opp hva jeg har tenkt å spise/har spist, men ikke hvor mye.

"Gode hensikter" ("må jo spise sunn mat" -> "blæh, jeg hater dette") og total mangel på oversikt over reelt behov ga meg ofte vondt i magen av overspising og konstant dårlig samvittighet for å kaste mat. Matinntaket mitt ble også temmelig ensidig.

Med en god plan kan jeg sørge for at jeg får tilstrekkelig sunn mat mat jeg liker, spare penger og unngå svinn, alltid være forberedt så jeg slipper stress og å ty til hastverksløsninger, få stor variasjon og bli kjent med nye smaker, holde vekta og ha best mulig helse. Det har dessuten blitt morsomt å lage mat og oppleve at man får til noe helt fantastisk. Jeg synes det er utrolig gøy  :danse:

Jeg holder meg i temmelig stor grad til planen, men jeg lar det være lett å flytte rundt på ting. Noe må forandres underveis fordi jeg enten har regnet feil eller ikke får tak i det jeg hadde tenkt, eller når jeg en sjelden gang spiser borte eller blir syk. Jeg planlegger og kjøper bare mat jeg liker, så endringene skjer vanligvis ikke fordi jeg "ikke har lyst på" det jeg hadde planlagt.

Endret av Pringle
Skrevet

Jeg planlegger helt ned til grammet. Har ikke faste tidspunkt, men deler inn i "frokost, lunsj, middag, kvelds".

Holder meg slavisk til planen, siden jeg er ute etter å gå ned i fett% og synes det hjelper på økonomien å vite hva jeg bruker penger på og hva jeg får i meg.

Anonymous poster hash: 25557...0a5

Skrevet

Jeg gjør ikke noen av delene. Spiser det jeg har lyst på, når jeg vil, til jeg er mett/ikke har lyst på mer. Synes det er stress å henge seg opp i hvor mye, hva og når man spiser. Orker ikke å bruke tid og energi på å tenke over det, og når dette fungerer for meg, så er det også det beste for meg :) 

Skrevet

Ja det gjør jeg, fordi jeg jobber med å gå ned i vekt for øyeblikket. 

Skrevet

Nei. Spiser når jeg er sulten og det varierer litt fra dag til dag. Ser ikke noe grunn til å planlegge. Ser alltid i kjøleskapet om det er noe der jeg må spise som kan bli dårlig, så lager jeg mat ut ifra det

Anonymous poster hash: 8ea79...7c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det! :fnise:  Jeg har en overordnet plan om å spise fire måltider hver dag, oversikt over hva slags mat jeg vil ha til hvert måltid; hvor mye har jeg fått et visst begrep om, men jeg er ikke helt i mål ennå, jeg regulerer etterhvert som jeg ser vekta er på vei opp eller ned. Når lar jeg bli opp til appetitten og hva jeg ellers har for planer den dagen.

Jeg har slitt med overspising, overvekt og søtsug, og har gått ned over 20 kilo ved å telle kalorier og logge det jeg spiser. Siden det var effektivt for å gå ned, regner jeg med at noe av det samme vil være effektivt for å holde vekta på sikt også. Jeg har en løpende plan/logg hvor jeg fører opp hva jeg har tenkt å spise/har spist, men ikke hvor mye.

"Gode hensikter" ("må jo spise sunn mat" -> "blæh, jeg hater dette") og total mangel på oversikt over reelt behov ga meg ofte vondt i magen av overspising og konstant dårlig samvittighet for å kaste mat. Matinntaket mitt ble også temmelig ensidig.

Med en god plan kan jeg sørge for at jeg får tilstrekkelig sunn mat mat jeg liker, spare penger og unngå svinn, alltid være forberedt så jeg slipper stress og å ty til hastverksløsninger, få stor variasjon og bli kjent med nye smaker, holde vekta og ha best mulig helse. Det har dessuten blitt morsomt å lage mat og oppleve at man får til noe helt fantastisk. Jeg synes det er utrolig gøy  :danse:

Jeg holder meg i temmelig stor grad til planen, men jeg lar det være lett å flytte rundt på ting. Noe må forandres underveis fordi jeg enten har regnet feil eller ikke får tak i det jeg hadde tenkt, eller når jeg en sjelden gang spiser borte eller blir syk. Jeg planlegger og kjøper bare mat jeg liker, så endringene skjer vanligvis ikke fordi jeg "ikke har lyst på" det jeg hadde planlagt.

Jeg planlegger helt ned til grammet. Har ikke faste tidspunkt, men deler inn i "frokost, lunsj, middag, kvelds".

Holder meg slavisk til planen, siden jeg er ute etter å gå ned i fett% og synes det hjelper på økonomien å vite hva jeg bruker penger på og hva jeg får i meg.

Ja det gjør jeg, fordi jeg jobber med å gå ned i vekt for øyeblikket. 

Dere som planlegger: Tar dette mye tid og energi for dere? Blir det som et ekstra gjøremål? 

Skrevet

Dere som planlegger: Tar dette mye tid og energi for dere? Blir det som et ekstra gjøremål? 

Tar meg max et par minutter hver dag. Blir ikke noe ekstra styr i det hele tatt. 

Skrevet

Har slitt med mye søstsug og har alltid gått laangt over grensen. Nå er det slutt, men jeg planlegger ikke hvert måltid til hver dag. Eneste jeg tenker over nå er HVA jeg spiser :) 

Skrevet

En kommer jo inn i det, at en vet hvilke mengder en skal ha, og at en alltid har nok mat i kjøleskapet. Bruker noen min på logging.

Skrevet

Det er litt vanskelig å svare på. Jeg bruker nok en hel del tid på dette, helt sikkert også mye mer enn jeg egentlig hadde behøvd, men jeg gjør det sånn nå fordi jeg synes det er interessant/spennende/morsomt/givende. Etterhvert når ting blir mer innarbeidet vil nok mye gå av seg selv. Men jeg vil ikke slutte med matplan. Alternativet  har vært/ville vært mye stress, bomkjøp, angst, irritasjon og en forferdelig dårlig sammensatt meny.

Skrevet

Tja, jeg lager noen måltider til dagen etter (frokost, lunsj på jobb), som gjør at jeg må planlegge litt. Men jeg er veldig opptatt av at mat ikke skal være kjedelig, og trenger variasjon, så jeg gjør nok mer ut av det enn folk flest. Føler ikke det går mye tid bort, maks 30 min. Som regel 10.

Skrevet

Jeg spiser relativt etter en plan, der jeg vet ca mengder og tider. Men jeg tilpasser matrytmen noe etter dagen også, f.eks. ved å spise kveldsmat til middag og middag til kvelds, når det ikke er tid til å lage middag ved middagstider.

Frokost, lunsj og mellommåltider går på rutine, og krever ikke annen planlegging enn å skrive handleliste.

Middag må jo planlegges, for å kunne handles inn, men det må den jo uansett i familielogistikkverdnen.

Kveldsmat har jeg noen alternativer av i hus, og så velger jeg etter hva jeg har lyst på.

Men nå prøver jeg å gå ned i vekt da, så da må jeg ha litt ekstra kontroll.

Jeg sluttet å telle kalorier ved nyttårstider, men vet ca hvilke mengder som er riktige til hvert måltid.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Spiser etter klokken fordi jeg lett kan gå 6-8 time uten å spise for jeg "skal bare" først :P Spesielt viktig nå som jeg ammer.

Planlegger ikke voldsomt, men er opptatt av at jeg får i meg nok kalorier ellers raser jeg ned i vekt.

Skrevet

Har ikke en konkret plan, men har lenge slitt med at jeg hopper over måltider. Enten fordi jeg har dårlig matlyst, eller så overspiser jeg til middag. Målet mitt er å spise sunne retter 3-4 ganger om dagen og ikke gjøre middagen til dagens høydepunkt :)

Skrevet

Nei, så tvangsmessig er jeg ikke.

Anonymous poster hash: 1c22a...729
Skrevet

Nei, så tvangsmessig er jeg ikke.

Anonymous poster hash: 1c22a...729

Det er jo ikke tvangsmessig å planlegge måltider. Det kan ha god effekt for de som sliter med både over og underspising :) men det er jo opp til hver enkelt hva som funker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...