Gå til innhold

Sjalu og frekk ''svigersøster''

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Først vil jeg bare si at hun ikke er helt min svigersøster, men jeg bruker det ordet i mangel på et bedre ord. Altså: jenta jeg snakker om er gift med min manns bror. 

Situasjonen er slik at hun virker veldig sjalu på forholdet til meg og vår svigermor. Svigermor har tre gutter, men har igrunn gitt uttrykk for at det hadde vært kjekt å ha en datter av og til. Jeg er en litt gammeldags kone-type person. Altså, jeg liker å lage mat, vaske hus, strikke, hekle, leke med barn, lese romaner osv. Jeg jobber også som sykepleier og stortrivst med det, for jeg er en veldig omsorgsfull person. Jeg er altså litt gammeldags av meg og liker å stå på kjøkkenet mens mannen min er ute å mekker bil/hogger ved osv. (trenger kanskje ikke legge til at vi bor på bygda). Jeg er 24 år, mannen er 27 og nå er jeg gravid. 

Min svigersøster er en fantastisk sterk, ressursrik jente med en god og lang utdanning og en veldig god jobb. Både hun og hennes mann er eldre enn meg og min mann. Min svigerbror er også utdannet ingeniør og har en god jobb. De er altså litt mer typen som går i dress, skjørt og pumps, jobber til langt på kveld og tar med seg papirarbeidet hjem, og spiser ''take-out''. Hun har ingen interesser av meg og svigermors ''gammeldagse'' interesser. Dette har jeg ingenting mot! Aldeles ikke! Hvis hun liker det, så må hun gjøre det. Men da må da jeg og svigermor få gjøre det vi vil?

Når det f.eks. er familiemiddag hjelper jeg svigermor med å lage mat, og med å rydde opp etterpå, fordi dette faller meg helt naturlig da jeg elsker å gå slik og dille. Min svigersøster gjør som regel ingenting, men det er ikke hennes skyld for hun kan ikke lage mat. I tillegg bor jeg og mannen i samme bygd som svigers, mens svigerbror og dama bor i nærmeste storby (4 timer unna).

Alt dette lagt sammen har gjort at jeg og svigermor har et svært sterkt, nært og godt forhold. Svigermor har ikke et like godt forhold til svigersøster, dette kan nok også ha en sammenheng med at svigersøster er 30 år gammel og sier at hun ikke vil ha barn på noen år enda, fokusere på karrieren.. (Svigermor mener dette er alt for sent, og hun har gledd seg lenge til å bli bestemor). 

For å toppe alt dette døde min egen mor når jeg var 18, så jeg snur meg mot svigermor for alt jeg lurer på. Ekstra spesielt er det nå i forbindelse med graviditeten og plagene det medfører. 

Egentlig alltid, men spesielt etter jeg ble gravid, har svigersøster begynt å være litt frekk når hun er på besøk hos svigers samtidig som meg. Hun kaller hobbyene til meg og svigermor latterlige, nedverdigende og  gammeldagse. Altså, ja, de er gammeldagse, men hvis jeg LIKER å sitte inne å strikke sokker til mannen, så er da det vel ikke nedverdigende?? Hun sitter også å himler med øynene hver gang jeg snakker med svigermor, og hver gang svigermor kommenterer den kommende babyen. Jeg syns ikke hun snakker noe spesielt mye om graviditeten, men hun er jo henrykt over kommende barnebarn. Dette er ganske frustrerende og det ødelegger stemningen i hele ''laget'' hvis vi har selskap. 

Så, hva skal vi gjøre? Jeg skjønner kanskje at hun føler seg litt utestengt, men hun prøver jo ikke en gang! Heller det motsatte... Jeg har spurt mannen hennes (vi har et fantastisk forhold når hun ikke er der) om han kan snakke med henne, det har han gjort, til ingen nytte. Det ble bare værre.. Vi har prøvd å inkludere henne i meg og svigermors interesser som strikkeklubb og matlaging men enten viser hun ingen interesse ellers er hun bare frekk og sutrete. 

Og det sier seg egentlig selv at jeg og svigermor blir tettere når hun må være ''min erfarne støtteperson'' under svangerskapet siden min mor er død? 
Prøv å tenk dere om, kjære brukere her inne, tenk over hvor mye dere fortalte til/lurte på/spurte deres mor om når dere var gravid? Den muligheten har ikke jeg, og jeg er evig takknemlig for at svigermor har sagt det er greit at jeg ''bruker'' henne. 

Og hva skal jeg og min mann gjøre da? Skulle vi ventet til etter de fikk barn, slik at hun fikk æren av å bære det første barnebarnet? 
Når vi begge to er ferdig utdannet, har gode jobber vi trivst i, eier hus og det føltes riktig? Skulle vi da ventet på henne siden hun er sammen med ''eldste broren''? Ikke at jeg tror det hadde hatt noe å si for hvordan hun hadde oppført seg mot oss... 

Jeg beklager at dette ble fryktelig langt, jeg er bare veldig frustrert. For jeg tror hun egentlig er en veldig koselig og kjekk jente, som har mye å tilby. Det er bare gjemt under en sjalusi jeg ikke helt forstår. Jeg er evig takknemlig hvis noen av dere gidder å lese alt, og kanskje komme med råd :)

Anonymous poster hash: 86c1f...1a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville simpelt ignorert det. Ja, det er sikkert slitsomt når hun først er på besøk, men hev deg over det. Vis at du er en person som ikke blir dratt ned av henne. Hun er nok kun ute etter reaksjon, og er nok sjalu på deg. 

Syns det er hyggelig av dere å prøve og inkludere henne, men det får være måte på hvordan en 30-år gammel kvinne skal oppføre seg.

• Liker 11
Skrevet
Vi har prøvd å inkludere henne i meg og svigermors interesser som strikkeklubb og matlaging men enten viser hun ingen interesse ellers er hun bare frekk og sutrete. 

Hun har jo ingen interesse av å strikke sokker og å lage mat, så da er de vel ikke så rart at hun ikke er så enkel å inkludere hvis det er sånn dere går fram. Alt går jo på dine og svigermors premisser.

Hva er hennes hobbyer, hva om dere forsøker å prate med henne om dem?  

Mener selvsagt ikke å si at oppførselen er grei, for hun høres temmelig ufyselig ut.

Anonymous poster hash: f5ba7...6e1

• Liker 40
Skrevet

Dere er "heldige" ettersom de bor fire timer unna, da kan det vel ikke være så ofte dere trenger å forholde dere til hverandre? Så la være, bare ha et godt forhold til svigermor du, hun er nok bare sjalu fordi hun blir oversett.

Anonymous poster hash: 05563...d15
  • Liker 2
Skrevet

Kansje er det litt mye hormoner ute å går ts? Du trenger jo ikke la det gå inn på deg? Eller?

Anonymous poster hash: 5adb4...c19

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville simpelt ignorert det. Ja, det er sikkert slitsomt når hun først er på besøk, men hev deg over det. Vis at du er en person som ikke blir dratt ned av henne. Hun er nok kun ute etter reaksjon, og er nok sjalu på deg. 

Syns det er hyggelig av dere å prøve og inkludere henne, men det får være måte på hvordan en 30-år gammel kvinne skal oppføre seg.

Takk for svar. Jeg også mener det er måte på hvor mye vi skal tolerere, hun er da ikke et barn....

Anonymous poster hash: c5804...337

Skrevet

Hun har jo ingen interesse av å strikke sokker og å lage mat, så da er de vel ikke så rart at hun ikke er så enkel å inkludere hvis det er sånn dere går fram. Alt går jo på dine og svigermors premisser.

Hva er hennes hobbyer, hva om dere forsøker å prate med henne om dem?  

Mener selvsagt ikke å si at oppførselen er grei, for hun høres temmelig ufyselig ut.

Nei det har vi skjønt. Men hun jobber stort sett hele tiden, ellers driver hun med Yoga og Aquaerobics, hva nå enn det er... Hun er en skikkelig urban ''nåtidens'' kvinne, mens vi er litt mer gammeldagse bygdakjærringer. Jeg og svigermor har like lite interesser for yoga som hun har for strikking.... 

Hun er temmelig ufyselig ja, men jeg tror som sagt hun egentlig er hyggelig! 

Skrevet

Kansje er det litt mye hormoner ute å går ts? Du trenger jo ikke la det gå inn på deg? Eller?

Anonymous poster hash: 5adb4...c19

Det er godt mulig :-) 

Men det er så irriterende at hun skal ødelegge stemningen alltid.

Skrevet

Nei det har vi skjønt. Men hun jobber stort sett hele tiden, ellers driver hun med Yoga og Aquaerobics, hva nå enn det er... Hun er en skikkelig urban ''nåtidens'' kvinne, mens vi er litt mer gammeldagse bygdakjærringer. Jeg og svigermor har like lite interesser for yoga som hun har for strikking.... 

Der kom den negative hodningen din frem igjen. Det jeg leser mellom linjene er at du er litt sjalu på at hun er så "vellykket" og at det har skapt en mur i mellom dere.

Når det er sagt er det ingen motsetning mellom å være glad i Yoga og aqua areobic og det å like hånd arbeid og andre tradiskonelle ting

Anonymous poster hash: d8076...948

• Liker 28
Skrevet

Det er godt mulig :-) 

Men det er så irriterende at hun skal ødelegge stemningen alltid.

Alltid? Bor hun ikke fire timer unna da? Uansett så er det ditt valg om du vil la deg påvirke av dette eller ikke.

Anonymous poster hash: 3d51b...293

• Liker 5
Skrevet

Det er vel det uthevede som er en del av problemet. Hun føler kanskje ikke at dere inkluderer henne når dere vil ha henne med på matlaging og strikkkeklubb, men heller som om dere rotter dere sammen og forsøker å forandre henne.

Selvsagt er det ikke slik dere mener det, men jeg tenker det kanskje føles slik for henne. 

Prat med henne om yoga og aquaerobics, forsøk å vise et snev av interesse, så blir hun kanskje litt mer positiv til å høre om deres hobbyer.

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor tror du hun har noen som helst interesse av "å bli inkludert", og hvorfor tror du hun er sjalu?

Sjalu på hva da? Graviditeten, kanskje. Det vet man aldri noe om, det kan hende hun egentlig ønsker barn. Men du har da null holdepunkter for at hun skulle ønske å rydde, ønske å elske å vaske hus, bli nær venninne med ei på 24  som strikker strømper, kaller seg selv for bygdekjerring og ser opp til svigermor?

Hva er det du forsøker å inkludere henne i, vaskingen?

Anonymous poster hash: fb933...f16
  • Liker 19
Skrevet

Nei det har vi skjønt. Men hun jobber stort sett hele tiden, ellers driver hun med Yoga og Aquaerobics, hva nå enn det er... Hun er en skikkelig urban ''nåtidens'' kvinne

Haha, du viser jo ingen interesse for hennes hobbier, så du er sånn sett like ille..

• Liker 28
Skrevet
Svigermor har ikke et like godt forhold til svigersøster, dette kan nok også ha en sammenheng med at svigersøster er 30 år gammel og sier at hun ikke vil ha barn på noen år enda, fokusere på karrieren.. (Svigermor mener dette er alt for sent, og hun har gledd seg lenge til å bli bestemor). 

Svigermor har da ingenting med å skulle mene noe som helst om dette. Det er ikke hennes sak. 

• Liker 15
Skrevet

Finn nesetippen din, rett opp hodet og se forbi den. Du er ikke sentrum i ethvert univers, og helt ærlig høres du sjalu ut fordi du ikke alltid kan være midtpunkt og bare snakke om dine og svigermors interesser når de er på besøk. Meg, meg og svigermor, meg og mannen, her hos oss, meg og meg er det som går igjen i hele innlegget ditt. Hvis du er slik når hun er på besøk, så forstår jeg godt at stemningen er slett, du bidrar jo ikke akkurat selv. Hva har DU gjort for å gjøre det hyggelig, annet enn å understreke hvor viktig det er at du og svigermor og sønnene til svigermor har det bra og har et sterkt fellesskap, og at dette ikke inkluderer henne? Du sier hun ikke interesserer seg for ditt, men du har jo ikke akkurat vist interesse for hennes liv heller.

At du er gravid gir deg ingen fortrinnsrett til noe som helst, absolutt ingen. Klart en eldre dame syns det er hyggelig å få barnebarn, det trenger ikke bety at din svigerinne er sjalu fordi hun ikke er megainteressert i graviditeten din. De fleste gravide syns ikke de snakker mye om graviditeten, men sannheten er at de tyter hull i hodet på folk med sitt selvsentrert snakk. Du kan godt tenkes å være i den kategorien slik du skriver her, uten at du ser det selv. Slik jeg ser det er du helt skyld i selv at du ikke har et godt forhold til svigerinnen din, du virker ikke engang å forsøke. Fremfor å snakke med mannens bror om hvordan du vil svigerinnen skal oppføre seg, så bør du kanskje gå i deg selv å se på din egen oppførsel.

Anonymous poster hash: 99556...8f2
  • Liker 30
Skrevet

Haha, det der er faktisk min store frykt! Svigers er bønder og broren til mannen min tok over gården. De bor langt, langt oppe på fjellet, i en liten bygd med få mennesker. Mannen min hadde odel på gården, men er omtrent like håndverksnyttig som en brusflaske og har like stor interesse av å drive gården. Han er høyt utdannet og har en veldig god jobb, som tar mye tid. Jeg kommer også fra landet, men er vokst opp på en liten øy langt ute i havgapet, så totalt motsatt av svigers. Jeg har også en høy utdanning og en jobb som tar mye tid. Så langt har vi ingen barn. Svigers er veldig trivelige mennesker, men jeg merker at vi har lite til felles. Det er til tider litt vanskelig å finne noe felles å snakke om, og jeg føler meg stadig litt underlegen når jeg er der på besøk. 

Broren til min mann er fremdeles singel, men på leting, som det heter. Jeg ser for meg at ei som skal bosette seg der oppe må ha en del felles interesser med svigers (de som ble igjen i bygda har skremmende like interesser), altså skog og mark og opprettholdelse av bygda der. Svigers bor nå i kårboligen på gården, og det sier seg jo selv at mest sannsynlig får de et bedre forhold til både kommende svigerdatter og ikke minst barnebarn enn hva vi får til med våre. 

Så TS, jeg er svigerinna di, bare at du ikke finnes enda :P 

Jeg vet ikke hvordan det skal håndteres, jeg bare tenker at hvis man prøver å inkludere hverandre og trives på tvers av ulikheter må være viktig. Jeg tenker karriere, men jeg vet at svigermor vil at vi skal få barn. Helst i går. Men hun må nok bare vente, for jeg er ikke klar. Ingen av oss er det. Men jeg tenker at du og svigermor kanskje ikke er så veldig interessert i å bli kjent med denne jenta? Ja hun er annerledes, men for henne er dere annerledes. Kanskje hun har følt seg holdt utenfor så lenge at hun føler seg tråkket på? Kanskje hun går i forsvar? Det er ingen god grunn til å oppføre seg dårlig, men kanskje dere ikke oppfører dere så pent som dere kanskje tror.. 

Anonymous poster hash: 400e8...bae
  • Liker 22
Skrevet

Hvorfor tror du hun har noen som helst interesse av "å bli inkludert", og hvorfor tror du hun er sjalu?

Sjalu på hva da? Graviditeten, kanskje. Det vet man aldri noe om, det kan hende hun egentlig ønsker barn. Men du har da null holdepunkter for at hun skulle ønske å rydde, ønske å elske å vaske hus, bli nær venninne med ei på 24 som strikker strømper, kaller seg selv for bygdekjerring og ser opp til svigermor?

Hva er det du forsøker å inkludere henne i, vaskingen?

Anonymous poster hash: fb933...f16

Signerer denne.

Beskrivelsen av denne svigerinnen din kunne like gjerne beskrevet meg, og helt ærlig tror jeg lett jeg kunne stemplet deg som ei traust, svigermor-smiskende, sokkestrikkene husmor.

Altså, jeg sier ikke at det er riktig, men det blir fort slik når mennesker som er svært forskjellige ikke får anledning til å bli skikkelig kjent.

Jeg hadde uansett ikke vært interessert i å være med i strikkeklubben deres, faktisk hadde jeg nok fleipet mye om den bak ryggen deres ;)

Prøv heller å finne en annen felles plattform å bli kjent på.

Anonymous poster hash: 1545e...27a

• Liker 9
Skrevet

Viser svigermor like liten interesse for svigerdatterens liv som det du gjør? Er hun en som maser på svigerdatteren om barnebarn, kommer med små hint og stikk her og der? 

• Liker 10
Skrevet

Jeg tror absolutt ikke hun er sjalu, hvorfor i all verden skulle hun være det?

Anonymous poster hash: 7c514...c84

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...