AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #1 Skrevet 13. oktober 2015 Er det ok å ta de da? Jeg gjorde det i dag...og fikk litt dårlig samvittighet. Da jeg la varene på båndet registrerte jeg at ei stod å pakka varer i poser og en før meg kjøpte røyk. Begge disse to var ute av butikken da jeg skulle betale. Jeg betalte med kort men så at det lå mynter i skåla. Det var 29 kr. I ren refleks tok jeg de...jeg ante ikke om det var noen av de før meg eller om de hadde ligget lengre. Men plutselig så jeg for meg at en av de skulle komme tilbake og si at " jeg glemte visst myntene mine" også var de borte...og kun jeg som stod der liksom. Det hadde vært flaut det! Men det gikk fint og jeg er 29 kr rikere. Men er det "innafor"? Eller gjør alle det? Anonymous poster hash: 784dc...371
Millimani Skrevet 13. oktober 2015 #2 Skrevet 13. oktober 2015 Hadde det vært 1 krone, men 29? Kan jo være noen som har fått enda større summer enn deg...eller at det er flere enn en som har glemt mynter i skåla, og at de myntene ikke er bare fra en person Jeg har nok tatt noe jeg også, men det har lagt der de gangene jeg selv har fått mynt tilbake, før jeg har fått mine egne mynter ut..
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #3 Skrevet 13. oktober 2015 Nei, jeg synes det ikke det er "innafor". En mynt på gata er greit nok, helt umulig å spore opp eier, men her vet man hva som har skjedd og eier kan fint få tak i pengene igjen hvis han/hun prøver. Den som har glemt igjen pengene vil antagelig skjønne, hvis vedkommende merker at de mangler, hvor pengene er hen. Det er det som gjør dette annerledes enn penger liggende på gata, for da aner jo ikke eieren hvor de ble mistet og må bare gi opp å finne dem. For meg blir dette, rent moralsk, som om man er på McDonald's, finner en gjenglemt lue som ligger igjen på bordet man setter seg ved og stapper den i lomma fremfor å levere den i kassen. Det synes jeg overhodet ikke er greit. Når det er sagt er det snakk om 29 kroner, og i praksis er det vel godt mulig vedkommende aldri husket dette uansett. Det er ingen krise, akkurat, det er snaut 30 kroner og bare småtteri. Men jeg synes ikke det er innafor å gjøre, fordi man tar noe som man vet at eier har mulighet til å spore opp igjen dersom man ikke rasker det med seg. Anonymous poster hash: 2d0fb...fab 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #4 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg holdt på og ta 40,- for et par år år ,som jeg så i et prøverom.prøverom jeg gikk inn på. Det lå noen klær der og. Men noe sa meg at de burde få ligge. Da jeg gikk ut kom det ei bort til meg og sa jeg hadde gått i hennes prøverom Anonymous poster hash: 322d8...144 3
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 15. oktober 2015 #5 Skrevet 15. oktober 2015 Det er aldri innafor å ta penger som ikke er ditt. Har før plukka opp 1 kroning på bakken og fått dårlig samvittighet og lagt den tilbake igjen (når jeg var mindre da), kunne ikke falt meg inn å ta penger på en sånn måte som deg. Riktig nok var det jo ikke mye, men herregud likevel da, du hadde ikke akkurat rett på de pengene. Du skulle ha sagt ifra til den bak kassa.
N.Tonks Skrevet 17. oktober 2015 #6 Skrevet 17. oktober 2015 Det hadde ikke falt meg inn å gjøre det, hadde heller bare sagt det til de som satt i kassen 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #7 Skrevet 17. oktober 2015 Det er veldig rart å forsyne seg med myntene hvis man betaler med kort og ikke skal ha tilbake veksel. Da kan man ikke skylde på en feiltagelse i hvertfall. Dessuten så er det også litt snodig at vedkommende i kassa ikke reagerte på at du tok de siden du betalte med kort. Jeg syns du er frekk!Anonymous poster hash: f8753...359 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #8 Skrevet 17. oktober 2015 Personen som gikk fra myntene var vel rett foran deg, jeg ville instinktivt ropt etter dem og gitt dem myntene. Anonymous poster hash: a2472...4d0
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #9 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg har tatt en snusboks og 50,- som lå på gulvet på en offentlig fest en gang.Anonymous poster hash: 322d8...144
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #10 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg har tatt en snusboks og 50,- som lå på gulvet på en offentlig fest en gang.Anonymous poster hash: 322d8...144 det er jo ikke det samme...myntene kommer ut som veksel til den kunden foran TS... man vet da hvem det er som eier det. eventuelt butikken sitt. snusboksen og pengene på den offentlige festen kan være ca 100 personer sitt Anonymous poster hash: be19a...9ac
Eriana Skrevet 18. oktober 2015 #11 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg pleier å rope etter dem og gi dem pengene, eller så putter jeg de i bøssen til Frelsesarmeen. Jeg hadde fått superdårlig samvittighet viss jeg skulle beholdt dem selv, og så liker jeg å tro at sånne ting gir meg god karma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå