Gå til innhold

Hvor mye studiegjeld er vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det høres så mye ut. 650 000 i studielån er over en halv million. Men så betaler man kun 3500kr i mnd og det blir plutselig mindre skremmende.

Jeg har 70 000kr i gjeld.

Regner med jeg vil ha under 500 000 viss jeg ikke stryker eller dropper ut og velger nytt studie. Men det blir bare til en 2, max 3, årig utdanning. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da søker du kun stipend, og så jobber du ved siden av. Grunnskolelærerutdanning er ikke den mest krevende, så du får fint til å jobbe ved siden av. Bo i det billigste kollektivet du finner og før budsjett.

Anonymous poster hash: 1c5b5...229

Hva med lektor?

Anonymous poster hash: ce5c5...703

Skrevet

Jeg er den som ender opp med 850 000, og jeg har absolutt ikke surret rundt med årsstudier. Tok først en bachelor, og tar nå en master (5-åring). Kombinasjonen er veldig god og ettertraktet, så frykter ikke det høye studielånet.

Anonymous poster hash: c473e...aa1

Hva har du studert?

Anonymous poster hash: 694a2...2ec

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg kommer til å ha skyhøyt lån når jeg er ferdig. Sikkert rundt 800 000. 
Er det verdt det? Absolutt! 

Skrevet

Er litt treg med søkingen, men har endelig fikset søknad til lånekassen. 

Startet på 5-års studie i år på BI, regner med å ha over 800k i studielån når jeg er ferdig. Må selvfølgelig ta minus stipend som pr idag blir totalt 200k. Så 600k veldig grovt regnet.

Ugh. høres ufattelig mye ut, men ut i fra denne tråden ser det visst ut som om det er innenfor normal-grensen. 

Skrevet

Jeg har tatt en master og har nå cirka 250.000 i studielån.

Jeg har følt at det er mye, men det virker visst ikke sånn :P

Skrevet

300 000 ca

Har master fra privatskole

Skrevet (endret)

feil tråd 

Endret av Lista
Skrevet

Jeg har i underkant av 350.000 i studielån og har surret litt rundt (inkludert et par års pause i utdannelsen med jobb) før jeg endte på en bachelor. Fikk jobb innenfor yrket mitt kjapt etterpå og tjener evig nok til å betale ned på lånet, selv i deltidsstilling. Er glad for at jeg tok utdannelse og angrer ikke på noe av det jeg har surret rundt med heller. Mulig jeg omskolerer meg og tar annen utdannelse etterhvert siden jeg er litt rastløs av meg og ikke vet helt hva jeg skal bli når jeg blir stor :)

Anonymous poster hash: ec901...5fa
Gjest Gemini7
Skrevet

Jeg har cand.mag (4 år) + mastergrad (2 år) og har 240 000 i studielån. Følte at det var ganske mye inntil jeg så en del av tallene i denne tåden!

Skrevet

Har en mastergrad og er nå i jobb på 2. året mitt.

Har 35.000 i studielån... Jobbet ved siden av studiene, pluss at jeg bodde hjemme og fikk bo veldig billig(billig leie).

Anonymous poster hash: 05881...167

Skrevet

studert i utlandet, ender på rundt 700 000kr i studielån når jeg er ferdig. 

Skrevet

Hva har du studert?

Revisjon, nå juss. 

Anonymous poster hash: c473e...aa1

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Blir vel en 6-700.000 etter studier i utlandet. 

Skrevet

Blir vel en 6-700.000 etter studier i utlandet.

Hva og hvor har du studert? :)

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Hva og hvor har du studert? :)

Veterinær, Øst-Europa  :biggrin:

Skrevet

Jeg hadde rundt 200.000 da jeg var ferdig med studiene. Skaffet meg deltidsjobb samtidig og levde billig. Alt er nå tilbakebetalt. Det kurset jeg tar nå er heldigvis betalt av jobben.

Skrevet

Litt over 200.000 etter 6 år. Jobbet mye de to første årene så valgte å ikke ha fullt lån. Hadde jeg kunnet angret så ville jeg heller hatt mer i lån, og ha jobbet mindre. Er bedre å betale ned lånet når man er i full jobb, enn å jobbe ræva av seg for småpenger for å unngå lån.

Anonymous poster hash: 87db6...cd1
Skrevet

Jeg endte opp med ca 180 000 tror jeg når jeg var ferdig utdannet (3 år - rakk en bachelor + noen ekstra fag). 

Har igjen ca 130 000 nå, og betaler i underkant av en tusenlapp i måneden

Skrevet

Litt over 300.000, etter bachelor i England. 

Anonymous poster hash: 170d3...fe0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...