AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #1 Del Skrevet 13. oktober 2015 Hvor mye er "innenfor normalen" å ha i studiegjeld etter endt utdanning? Jeg kommer til å studere til sammen 7-8 år (pga. diverse årsstudier + bachelor/masterutdanning), og gruer meg veldig til beløpet jeg kommer til å ende opp med. Er spent på om det jeg har regnet ut er innenfor det som anses som normalt eller ikke Anonymous poster hash: b84b9...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #2 Del Skrevet 13. oktober 2015 Får du støtte til noe særlig mer enn ett utdanningsløp til normert tid og inntil 60 studiepoeng forsinkelse da? Jeg hadde vel like under 350 000 i studielån etter 6 års studier og folkehøgskole.Anonymous poster hash: 43dd2...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #3 Del Skrevet 13. oktober 2015 Jeg hadde drøyt 400 000 da jeg var ferdig, med åtte års studielån. Jeg tror ikke du bør fokusere på hva som er normalt, men om du vil tjene nok til å betale ned lånet og fortsatt leve godt. Mitt lån er nok større enn gjennomsnittet, men jeg har en utdannelse med god grunnlønn og gode muligheter for stor stigning, så det gjør jo ingenting. Anonymous poster hash: 75865...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #4 Del Skrevet 13. oktober 2015 Får du støtte til noe særlig mer enn ett utdanningsløp til normert tid og inntil 60 studiepoeng forsinkelse da? Jeg hadde vel like under 350 000 i studielån etter 6 års studier og folkehøgskole.Anonymous poster hash: 43dd2...915 Hæ? Du kan jo få støtte for til sammen 8 år? Anonymous poster hash: b84b9...fe3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #5 Del Skrevet 13. oktober 2015 Jeg hadde drøyt 400 000 da jeg var ferdig, med åtte års studielån. Jeg tror ikke du bør fokusere på hva som er normalt, men om du vil tjene nok til å betale ned lånet og fortsatt leve godt. Mitt lån er nok større enn gjennomsnittet, men jeg har en utdannelse med god grunnlønn og gode muligheter for stor stigning, så det gjør jo ingenting.Anonymous poster hash: 75865...481 Oi, jeg har regnet ut at jeg kommer til å få nesten 600 000 i studiegjeld etter endt utdanning (hvis jeg består alle eksamener i fremtiden). Er det litt mye, da? Kommer mest sannsynlig til å jobbe som GLU-lærer etter endt utdanning. Grunnen til de ekstra årene er årsstudier jeg har gått tidligere, før jeg bestemte meg for hva jeg "ville bli". Anonymous poster hash: b84b9...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 13. oktober 2015 #6 Del Skrevet 13. oktober 2015 Oi, jeg har regnet ut at jeg kommer til å få nesten 600 000 i studiegjeld etter endt utdanning (hvis jeg består alle eksamener i fremtiden). Er det litt mye, da? Kommer mest sannsynlig til å jobbe som GLU-lærer etter endt utdanning. Grunnen til de ekstra årene er årsstudier jeg har gått tidligere, før jeg bestemte meg for hva jeg "ville bli". Anonymous poster hash: b84b9...fe3 Vel, jeg har 650 000 kr i studielån, og selv om det er mye så er jeg nok ikke alene om det. Jeg ville ikke bekymret meg for mye om det, jeg har ihvertfall ikke noen problemer med å betale tilbake. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hecubaa Skrevet 13. oktober 2015 #7 Del Skrevet 13. oktober 2015 Vel, jeg har 650 000 kr i studielån, og selv om det er mye så er jeg nok ikke alene om det. Jeg ville ikke bekymret meg for mye om det, jeg har ihvertfall ikke noen problemer med å betale tilbake. Mvh Yvonne Kan jeg spørre hvor mye du da betaler i måneden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 13. oktober 2015 #8 Del Skrevet 13. oktober 2015 Jeg har ganske mye etter studier i utlandet, så håper jeg får jobb snart 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 13. oktober 2015 #9 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Kan jeg spørre hvor mye du da betaler i måneden? Litt i overkant av 3500 kr, men det er fordi jeg har bundet renta. Hadde jeg ikke gjort det ville det nok vært litt mindre å betale. Mvh Yvonne Endret 13. oktober 2015 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #10 Del Skrevet 13. oktober 2015 Vel, jeg har 650 000 kr i studielån, og selv om det er mye så er jeg nok ikke alene om det. Jeg ville ikke bekymret meg for mye om det, jeg har ihvertfall ikke noen problemer med å betale tilbake. Mvh Yvonne Men kommer det an på hvilken jobb man har det, da? Jeg skal mest sannsynlig jobbe som GLU-lærer etter endt utdanning, og det er jo å en måte ikke verdens best betalte jobb…? Angrer litt på at jeg tok så mange årsstudium og diverse før jeg bestemte meg for utdanning, men gjort er gjort må jeg nesten tenke. Anonymous poster hash: b84b9...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 13. oktober 2015 #11 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Men kommer det an på hvilken jobb man har det, da? Jeg skal mest sannsynlig jobbe som GLU-lærer etter endt utdanning, og det er jo å en måte ikke verdens best betalte jobb…? Angrer litt på at jeg tok så mange årsstudium og diverse før jeg bestemte meg for utdanning, men gjort er gjort må jeg nesten tenke. Anonymous poster hash: b84b9...fe3 Vel, jeg er selv utdannet allmennlærer, i tillegg til at jeg har en bachelor- og mastergrad i engelsk. I dag jobber jeg på kontor og tjener omtrent like mye som en lærer. Men det går jo fint, det er ikke noe som går nevneverdig utover min økonomi ihvertfall. Lærere tjener ikke så dårlig at de ikke klarer å betale 3-4000 kr på et studielån i måneden, med mindre man velger å ta opp andre veldig store lån. Klart, man skulle vel sett seg uten for mye studielån, men samtidig går det stort sett greit. Selv eier jeg en leilighet sammen med min samboer og jeg har et studielån. Og vi lever veldig greit, det til tross for at min samboer ikke jobber fullt engang. Mvh Yvonne Endret 13. oktober 2015 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #12 Del Skrevet 13. oktober 2015 Har en venninne som etter studier i USA og UK nok kommer til å rundt nærmere 800.000. Tror nok det blir vanligere å ha mye i og med at utenlandsstudier har blitt så vanlig. Anonymous poster hash: a0e0b...695 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 13. oktober 2015 #13 Del Skrevet 13. oktober 2015 Oi, jeg har regnet ut at jeg kommer til å få nesten 600 000 i studiegjeld etter endt utdanning (hvis jeg består alle eksamener i fremtiden). Er det litt mye, da? Kommer mest sannsynlig til å jobbe som GLU-lærer etter endt utdanning. Grunnen til de ekstra årene er årsstudier jeg har gått tidligere, før jeg bestemte meg for hva jeg "ville bli". Anonymous poster hash: b84b9...fe3 Du er ikke alene. Kommer selv til å ha ca en halv million, kun med bach, pga. rot og tåpeligheter, privatskole og surr. Helt unødvendig i grunn. Sikter jeg på master blir det 650' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #14 Del Skrevet 13. oktober 2015 Kommer til å ende opp med ca. 850 000. Da har jeg studert i åtte år, hvor jeg i fem av årene har tjent for mye til å få stipend og de første tre årene var på privatskole. Anonymous poster hash: c473e...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #15 Del Skrevet 13. oktober 2015 For noen beløp! Merker jeg er litt glad for at jeg heller tok studier i voksen alder, når jeg visste hva jeg ønsket å studere. Jobbet og tjente penger de årene enkelte andre surret med årsstudier. Håper dere får god lønn da Jeg har/får 180 000 når jeg er ferdig med bacheloren.Anonymous poster hash: 6521e...296 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 13. oktober 2015 #16 Del Skrevet 13. oktober 2015 For noen beløp! Merker jeg er litt glad for at jeg heller tok studier i voksen alder, når jeg visste hva jeg ønsket å studere. Jobbet og tjente penger de årene enkelte andre surret med årsstudier. Håper dere får god lønn da Jeg har/får 180 000 når jeg er ferdig med bacheloren.Anonymous poster hash: 6521e...296 Ikke alle surrer rundt med årsstudier da, jeg visste hva jeg ville bli, men jeg ville i tillegg spesialisere meg. Mvh Yvonne 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bamsejente Skrevet 13. oktober 2015 #17 Del Skrevet 13. oktober 2015 Jeg ender opp på rundt 650 000. Da har jeg studert I åtte år. Samme som flere over her så startet jeg ikke rett på bacheloren jeg studerer nå (skal ta master i faget). Kjipe penger, men føler ikke at det ikke var verdt det :-) Håper og satser på at det ikke skal Være et problem å betale ned studielånet, da startlønn på studie jeg går nå er relativt høy. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #18 Del Skrevet 13. oktober 2015 For noen beløp! Merker jeg er litt glad for at jeg heller tok studier i voksen alder, når jeg visste hva jeg ønsket å studere. Jobbet og tjente penger de årene enkelte andre surret med årsstudier. Håper dere får god lønn da Jeg har/får 180 000 når jeg er ferdig med bacheloren.Anonymous poster hash: 6521e...296 Jeg er den som ender opp med 850 000, og jeg har absolutt ikke surret rundt med årsstudier. Tok først en bachelor, og tar nå en master (5-åring). Kombinasjonen er veldig god og ettertraktet, så frykter ikke det høye studielånet. Anonymous poster hash: c473e...aa1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #19 Del Skrevet 13. oktober 2015 Men kommer det an på hvilken jobb man har det, da? Jeg skal mest sannsynlig jobbe som GLU-lærer etter endt utdanning, og det er jo å en måte ikke verdens best betalte jobb…? Angrer litt på at jeg tok så mange årsstudium og diverse før jeg bestemte meg for utdanning, men gjort er gjort må jeg nesten tenke. Anonymous poster hash: b84b9...fe3 Da søker du kun stipend, og så jobber du ved siden av. Grunnskolelærerutdanning er ikke den mest krevende, så du får fint til å jobbe ved siden av. Bo i det billigste kollektivet du finner og før budsjett. Anonymous poster hash: 1c5b5...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #20 Del Skrevet 13. oktober 2015 For noen beløp! Merker jeg er litt glad for at jeg heller tok studier i voksen alder, når jeg visste hva jeg ønsket å studere. Jobbet og tjente penger de årene enkelte andre surret med årsstudier. Håper dere får god lønn da Jeg har/får 180 000 når jeg er ferdig med bacheloren.Anonymous poster hash: 6521e...296 For dem som har studert i utlandet blir studielånet skyhøyt. Bachelor+master= 450 000 på meg. Anonymous poster hash: 42fdf...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå