Gå til innhold

Han var så slem mot meg og mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag nektet lillebroren min å ta adhd medisinen sin. Han våknet sint og kalte mamma og meg for j"" horer, og bitch. Han sa også masse annet jeg ikke vil skrive. Han dro hjemmefra og kom tilbake. Da slo han hull i døra og dytta mamma. Etter en time klarte hun å få han til å ta medisinen sin. Jeg vet at lillesøsteren min er veldig redd. Det er jeg også noen ganger. Mamma og pappa går på adhd kurs og får masse veiledning. Men jeg flytter neste år for å starte i videregående et annet sted. Da vil dessverre min lillesøster være alene. Jeg skulle ønske noen kunne gi oss tips om hvordan vi kunne roe han han ned. Det er krangling hjemme hele tiden pga han. Ellers har vi en veldig god familie. Noen tips ? Jeg tror ikke jeg orker å være i nærheten av han mer 😢

Anonymous poster hash: 4b478...698

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt helsesøster på skolen og fortell om dette!

Jeg er selv mor til en gutt med ADHD. Her var hans lillesøster også redd han, selvom han også kunne være "verdens beste storebror". Jeg valgte å kontakte barnevernet. At småsøsken går rundt i frykt for et større søsken, er faktisk veldig skadelig for utviklingen.

Jeg angrer ikke på at jeg tok kontakt med barnevernet! I vårt tilfelle fikk sønnen et besøkshjem, noe som igjen skapte en harmonisk og trygg familie for alle sammen.

Anonymous poster hash: b1f47...6b5

Skrevet

Uff,tråkig situasjon det der. Har selv en voksen søster som er omtrent hver dag må lage leven.Hun har ikke adhd da,så blir litt annet. Hvor gammel er broren din, ts? Foreldrene dine kan kanskje snakke med legen til din bror og høre om det fins noe støtteapparat eller avlastning? De kan ikke ha det sånn i hjemmet og med tanke på lillesøsteren din så går det virkelig ikke an. Håper det ordner seg for dere etterhvert. Klem fra meg❤

Skrevet

Kontakt helsesøster på skolen og fortell om dette!

Jeg er selv mor til en gutt med ADHD. Her var hans lillesøster også redd han, selvom han også kunne være "verdens beste storebror". Jeg valgte å kontakte barnevernet. At småsøsken går rundt i frykt for et større søsken, er faktisk veldig skadelig for utviklingen.

Jeg angrer ikke på at jeg tok kontakt med barnevernet! I vårt tilfelle fikk sønnen et besøkshjem, noe som igjen skapte en harmonisk og trygg familie for alle sammen.

Anonymous poster hash: b1f47...6b5

Han har en sånn hjem han drar til en gang i måneden. Det hjelper ikke siden han later som han er syk hver gang.

Skrevet

Uff,tråkig situasjon det der. Har selv en voksen søster som er omtrent hver dag må lage leven.Hun har ikke adhd da,så blir litt annet. Hvor gammel er broren din, ts? Foreldrene dine kan kanskje snakke med legen til din bror og høre om det fins noe støtteapparat eller avlastning? De kan ikke ha det sånn i hjemmet og med tanke på lillesøsteren din så går det virkelig ikke an. Håper det ordner seg for dere etterhvert. Klem fra meg❤

Han blir 11 neste uke . Og vært sånn helt siden babytiden. Det er ikke noe gøy å ha en sånn bror. Da går alt av oppmerksomhet til han hele tiden.

Skrevet

Bare ungen han da. Snakk med lege /helsesøster og fortell dem alt. Noe burde de klare å finne ut av. Det er ille når det er uro i familien, så dette burde de ta alvorlig.

Skrevet

Bare ungen han da. Snakk med lege /helsesøster og fortell dem alt. Noe burde de klare å finne ut av. Det er ille når det er uro i familien, så dette burde de ta alvorlig.

Vi har mange som hjelper han og mamma og pappa. Jeg syns det er flaut å snakke med andre om det.

Skrevet

Det er ingenting å være flau over. Skjønner at du ikke liker å snakke om det da, men det er flere hjem bortover som sliter med sånne problemer.

Skrevet

Idag nektet lillebroren min å ta adhd medisinen sin. Han våknet sint og kalte mamma og meg for j"" horer, og bitch. Han sa også masse annet jeg ikke vil skrive. Han dro hjemmefra og kom tilbake. Da slo han hull i døra og dytta mamma. Etter en time klarte hun å få han til å ta medisinen sin. Jeg vet at lillesøsteren min er veldig redd. Det er jeg også noen ganger. Mamma og pappa går på adhd kurs og får masse veiledning. Men jeg flytter neste år for å starte i videregående et annet sted. Da vil dessverre min lillesøster være alene. Jeg skulle ønske noen kunne gi oss tips om hvordan vi kunne roe han han ned. Det er krangling hjemme hele tiden pga han. Ellers har vi en veldig god familie. Noen tips ? Jeg tror ikke jeg orker å være i nærheten av han mer 😢

Hvis det er SÅ mange avvikende cases på KG - som det ser ut til å være - grøss og gru hvor mange er det ikke der ute pp ordentlig totalt i dette landet...😱😥

Anonymous poster hash: 4ac16...cb9

Skrevet

Det er ingenting å være flau over. Skjønner at du ikke liker å snakke om det da, men det er flere hjem bortover som sliter med sånne problemer.

Ja jeg også tror at det er mange andre som har det sånn. Jeh skulle bare ønske at jeg visste hvordan de løste det. Heldigvis er han rolig nå. Men vi andre er hver vårt rom for å ikke provosere han

Skrevet

Min sønn er på samme alder og med ADHD. Det er vanskelig å gi råd da alle barn er forskjellige, og jeg ikke vet hva som har vært prøvd.

Foreldrene dine burde rent fysisk greie å håndtere en 10-åring - holde han fast om nødvendig om han er i ferd med å skade seg eller andre. Jeg forstår det er vanskelig, og det er det for han også. Det er så viktig for hele familien - og din brors fremtid - at foreldrene deres tar kontrollen med en gang.

Barn med ADHD har gjerne store vansker med å takle overganger. Overgang fra sove til stå opp, fra leke til kle på seg, fra kle på seg til spise, eller gå på skole. Fra et fag til er annet, fra friminutt til skoletime. De håndterer ofte ikke overraskelser bra. Derfor bør hverdagen være så rutinepreget som mulig, og de bør hele tiden forberedes på hva som skal skje både hjemme og på skolen.

For eksempel: om 5 minutter er det på tide å spise frokost, også gå på skolen. Eller: nå skal vi innom x butikk og x butikk, før vi til slutt skal på cafe. Tydelige beskjeder god tid i forveien.

Det er selvfølgelig ikke lov å være stygg i ordbruk eller fysisk. Dette må få konsekvenser - like hver gang, og man må advare. "Sier du noe mer stygt nå, blir det ille TV-titting før skolen" e.l.

Han må også lære teknikker for å hente seg inn når han blir sint selv. Ofte vil andre barn (feks på skolen) være redde for utagerende oppførsel og trekke seg unna. Dette gjør at barnet blir ensomt og enda mer utagerende. Han trenger å vite at dere er glade i han, og at han må lære seg å tøyle sinnet sitt slik at andre vil være sammen med han. Det er ingen enkel jobb og det tar tid, men det er mulig. Jeg håper familien din får all den hjelp dere trenger, og at dere kan greie å fungere godt uten at noen skal gå rundt å være redde.

Anonymous poster hash: b637a...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...