Gå til innhold

Vond lukt etter bruk av dusj eller badekar

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste ukene har vi begynt å merke vond lukt på badet hver gang etter dusj eller bad. Litt svak kloakklukt. Sluken i dusjen er renset (med avløpsåpner + fysisk fjerning av hår og gugge...) for en stund siden, lukten dukket opp en stund etter dette. 

I tillegg merker vi at vannet i sluken i dusjen beveger på seg hvis vi trekker ned i do (men det gir ingen lukt). Sluken under badekaret får vi ikke kontrollert skikkelig, men badekaret brukes jo ikke like ofte, så det er i hovedsak dusjen som er irriterende...

Hva kan vi gjøre? 

Ingen problemer etter bruk av vasken.

Anonymous poster hash: 4b821...430
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hell nedi en god klunk klorin og la det virke over natten. 

Skrevet

Hvis sluken under badekaret blir stående tørr så kan det fort bli litt kloakklukt, enten fordi den aldri brukes eller fordi vannet trekkes ut når dere tapper ned i do /dusjer. Eventuelt vet jeg ikke om dere kan ha skadet noen pakninger når dere renset sluken under dusjen, men tror det skal litt til for å klare det.

• Liker 2
Skrevet

Har dere sjekket om vannlåsen er intakt? Og hvis det er en plugg i sluken, er den skikkelig tett? Er sluket skikkelig rengjort?

Ville personlig ringt en rørlegger.

Anonymous poster hash: 1dba7...6b4

Skrevet

Hell nedi en god klunk klorin og la det virke over natten. 

Har prøvd allerede, hjelper ingenting.

Hvis sluken under badekaret blir stående tørr så kan det fort bli litt kloakklukt, enten fordi den aldri brukes eller fordi vannet trekkes ut når dere tapper ned i do /dusjer. Eventuelt vet jeg ikke om dere kan ha skadet noen pakninger når dere renset sluken under dusjen, men tror det skal litt til for å klare det.

Ja det under badekaret kan jeg forstå, men det er jo rett etter bruk lukta kommer. Dessuten forklarer det jo ikke lukta fra dusjen, som brukes daglig. :klo:

Har dere sjekket om vannlåsen er intakt? Og hvis det er en plugg i sluken, er den skikkelig tett? Er sluket skikkelig rengjort?

Ville personlig ringt en rørlegger.

Anonymous poster hash: 1dba7...6b4

Vannlåsen er vel under gulvet, så den kan vi vel ikke sjekke uten videre? Hvordan foregår egentlig sånt når det er snakk om dusj og kar, må gulvet rives opp? Er redd vi må kontakte rørlegger ja, men det blir vel fort dyrt.

Skrevet

Vi bor i borettslag, så jeg kom til å tenke... Hvis det er vannlåsen som er problemet, så faller vel dette under "røranlegg", og er dermed borettslagets ansvar å dekke kostnaden av? 

Hvor mye kan sånt koste? Må gulvet rives for å se på vannlåsen? Virker så drastisk bare pga en svak lukt, men det må jo undersøkes tenker jeg, i tilfelle det er noe annet galt.

TS

Skrevet

Rør helt frem til felles ledning i brl faller normalt under andelseiers ansvar. Men hva og hvor problemet ligger, kan være lurt å avklare ansvarsmessig med styret tidlig i prosessen.

Har du fliser på vegger/gulv?

Anonymous poster hash: 117a2...26d

• Liker 1
Skrevet

Rør helt frem til felles ledning i brl faller normalt under andelseiers ansvar. Men hva og hvor problemet ligger, kan være lurt å avklare ansvarsmessig med styret tidlig i prosessen.

Har du fliser på vegger/gulv?

OK, ja da er det jo helt klart vårt ansvar. Ser det står ganske presist i vedtektene også; "Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendig kloakkledning både til og fra egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense eventuelle sluk på verandaer, balkonger o l."

Vi har flislagt bad, ja. 

Skrevet

Støtter forslaget om å sjekke vannlåsen, Vi må vaske vår en gang i blant for at det ikke skal lukte. Vet ikke helt hva vi gjør da det er gubben som fikser. 

Skrevet

Bannlåsen har jo ts opplyst gjentatte ganger at er staket/renset, så muligheten for at problemet ligger der er mikroskopiske.

Jeg vil heller tro at problemet ligger mellom flis og underlag, med muligheter for lekkasje under gulvet. Ganske vanlig på bad som er noen år gamle og der det dusjes rett på gulv. Alternativt en lekkasje rundt sluk.

• Liker 1
Skrevet

Støtter forslaget om å sjekke vannlåsen, Vi må vaske vår en gang i blant for at det ikke skal lukte. Vet ikke helt hva vi gjør da det er gubben som fikser. 

Men hvordan sjekker dere vannlåsen til dusjen "en gang i blant"? Er ikke den under gulvet? :klo:

TS

Skrevet

Bannlåsen har jo ts opplyst gjentatte ganger at er staket/renset, så muligheten for at problemet ligger der er mikroskopiske.

Jeg vil heller tro at problemet ligger mellom flis og underlag, med muligheter for lekkasje under gulvet. Ganske vanlig på bad som er noen år gamle og der det dusjes rett på gulv. Alternativt en lekkasje rundt sluk.

Vannlåsen har vi ikke renset nei, bare sluken. Hvordan renser man vannlåsen? Nå aner jeg håp her! ;)

TS

Skrevet

Vannlåsen har vi ikke renset nei, bare sluken. Hvordan renser man vannlåsen? Nå aner jeg håp her! ;)

TS

Hvis det å bruke avløpsåpner i sluken betegnes som "rense vannlåsen" så har vi jo gjort det, da.

Herregud, dette kan jeg virkelig ingenting om... 

TS

Skrevet

Vannlåsen er nedi sluken, er litt ulik løsning - noen plasser er det bare en sånn "dings" man kan nappe opp. Hvis den er satt litt feil ned igjen så blir ikke vannlåsen tett og det kan bli lukt.

Ofte er det også en propp på siden av sluken man kan skru opp for å stake selve røret, har dere gjort det? Og er denne skrudd ordentlig igjen?

Når det er borettslag kan det være noe feil på fellesrørene som gjør at dere får kloakklukt inn, men rart at det kommer bare når dere har dusjet.

Skrevet

Men hvordan sjekker dere vannlåsen til dusjen "en gang i blant"? Er ikke den under gulvet? :klo:

TS

Den er som Agathe skriver i sluket. 

• Liker 1
Skrevet

Tror vi har funnet vannlåsen! Den stinker... Har ikke turt å åpne den ennå, skal ta det i morgen, men vi er ganske sikre på at problemet må ligge der,utifra lukta. Ante virkelig ikke at vannlåsen bare kunne nappes ut. :) takk til dere!

Ts

Skrevet

Den er som Agathe skriver i sluket

Takk VinterSnø, det gjorde godt. :) 

En sluk, sluken

Ett sluk, sluket

(Unnskyld! Jeg synes egentlig det er en uting å pirke på slikt på forum, men her var det alt for mange som gjorde samme feilen til at jeg klarte å la være.)

Anonymous poster hash: c97bd...226

• Liker 1
Skrevet

En sluk, sluken

Ett sluk, sluket

(Unnskyld! Jeg synes egentlig det er en uting å pirke på slikt på forum, men her var det alt for mange som gjorde samme feilen til at jeg klarte å la være.)

Oii, samme feil har jeg gjort, selv om jeg VET det heter ett sluk. Sorry. :ler:

TS

Skrevet

Oii, samme feil har jeg gjort, selv om jeg VET det heter ett sluk. Sorry. :ler:

TS

Det heter faktisk et sluk. Ett er når du skal spesifisere det ene sluket. (Dette er min vanligste feil i skriftlig norsk, så derfor jeg legger merke til den)

Anonymous poster hash: 490bf...e52

• Liker 1
Skrevet

En sluk, sluken

Ett sluk, sluket

HaHa, ok her legger jeg meg flat for dette visste jeg ikke, jeg må bare skylde på at jeg har mange generasjoner av fiskere å slekte på og egentlig har mer erfaring med en sluk enn med et sluk :tongue:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...