Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper du har vært og sjekket blodprosenten din hvis du går og knaskrer jerntabletter. Man skal aldri ta jerntilskudd med mindre man har behov for det.

Anonymous poster hash: 6d37e...a91

Legen som har sagt jeg skal gå på de, ja. Hadde tomme jernlagre.

Anonymous poster hash: 02dbf...75d

• Liker 1
Skrevet

Det er en myte.

Anonymous poster hash: 27765...3a3

Kilde?

Anonymous poster hash: 18435...a19

Skrevet

Det er en myte.

Anonymous poster hash: 27765...3a3

Da kan du sikkert begrunne det med en kilde? :)

Anonymous poster hash: aca6b...a1d

Skrevet

Som sagt så sier jeg ikke at det ikke også kan være hormonelt :) Men mange blir ekstremt tynne og nærmest underernært når de fullammer og det vil også påvirke. Jeg har som sagt ikke mistet noe ekstra hår. Men jeg har vært nazi på å spise nok. I fjor sommer ble jeg ekstremt tynn(for mye trening og for lite mat, ubevisst, og da mistet jeg mye hår.

Bare nevner at det også kan være en grunn.

Det normale hårtapet øker ved mangel på vitaminer/mineraler så der kan man gjøre en forskjell ved å ta kosttilskudd og spise sunt. Det hormonelle hårtapet får man ikke påvirket på noe som helst måte.

De som opplever ekstreme tilfeller av hårtap har sannsynligvis en kombinasjon av hormonelt hårtap, og ekstra stort naturlig hårtap av forskjellige grunner.

Jeg har begynt å miste litt ekstra hår nå. Babyen er straks 4mnd.

• Liker 2
Skrevet

Tror det det er veldig indivduelt. Jeg fullammer på snart 3.måned og røyker ikke noe.

Men det som kan forebygge er jern, sink, vitamin a, b-vitaminer og generelt nok næring(mange for for lite i seg da de glemmer at amming koster 500 kcal per dag)

Hos meg begynte det omtrent på dagen fjerde måned etter begge fødsler. Så det er slett ikke sikkert du slipper unna :-)

Anonymous poster hash: 8865e...c89

Skrevet

Dessverre noe som ofte følger med det å få barn  :(

Jeg har ikke hatt ekstrem vektnedgang eller manglet vitaminer, men under graviditetene har jeg ikke mistet noe hår, så fire måneder etter fødsel bare faller det av :o Forferdelige greier, men heldigvis er det en kort periode...

Skrevet

Hos meg begynte det omtrent på dagen fjerde måned etter begge fødsler. Så det er slett ikke sikkert du slipper unna :-)

Anonymous poster hash: 8865e...c89

Hos meg startet det temmelig nøyaktig på dagen tredje måned..Var hos frisør og klippet meg og hun anbefalte å forebygge håravfallet, dvs at man vet at det begynner 3-4 måneder etter fødsel og at man derfor må ta vitamintilskudd fra rett etter fødsel. Men hun kunne ikke si noe om hvilke vitamintilskudd jeg skulle ta, anbefalte å gå til legen. Men legen sier bare at det er normalt og ingenting å gjøre med. 

Noen som vet om kosttilskudd som er trygge å ta mens man ammer? 

Anonymous poster hash: e126e...059

Skrevet

Hos meg startet det temmelig nøyaktig på dagen tredje måned..Var hos frisør og klippet meg og hun anbefalte å forebygge håravfallet, dvs at man vet at det begynner 3-4 måneder etter fødsel og at man derfor må ta vitamintilskudd fra rett etter fødsel. Men hun kunne ikke si noe om hvilke vitamintilskudd jeg skulle ta, anbefalte å gå til legen. Men legen sier bare at det er normalt og ingenting å gjøre med.

Du har en pakke med kosttilskudd på apoteket som er for ammende. Hvis du sliter med å få i deg nok næring eller føler deg slapp, kan du evt prøve disse. Men det vil ikke hjelpe på håravfallet.

Det frisøren din sa er forresten feil. Man kan forebygge det hormonelle håravfallet hvis man begynner med diverse produkter 2-3 mnd FØR fødsel. Disse produktene inneholder hormoner som motvirker håravfallet. Er selv frisør, men valgte å avstå fra disse produktene. Synes ikke noe om å tilføre kroppen masse ekstra hormoner. Litt ekstra håravfall tåler jeg. Og håret kommer jo tilbake

Anonymous poster hash: 23ab1...2ae

Skrevet

Det hormonelle håravfallet får du ikke gjort noe med. Du kan ta tilskudd av ekstra vitaminer og mineraler hvis du føler du har behov for det, på apoteket selges en slik pakke for ammende mødre f.eks :)

Anonymous poster hash: a1cdf...f60

Skrevet

Den grunnen er nok heller at håravfallet avtar fra seks til tolv måneder når mange trapper ned eller avslutter ammingen :)

Håravfall etter fødsel har ikke med amming å gjøre, men hormoner :)

Ved stort hårtap kan man mistenke jernmangel, og de som har dette etter fødsel vil nok kunne oppleve større hårtap. Samme gjelder de som slet med å få i seg nok næring under svangerskapet.

Man må gjerne ta tilskudd av vitaminer og passe på å få i seg bok proteiner, det kommer uansett godt med. Men man bør ikke regne med å gå klar av håravfall av den grunn :) Heldigvis er det bare midlertidig!

Og hva utløser ammingen/melken?

Anonymous poster hash: 0f01b...b68

Skrevet

Er det vitenskapelig bevisst at man kan redusere det hoemonelle håravfallet? Trodde det var en myte. Det en frisør sier kan være sp mangt. Jeg har til vanlig ganske tykt hår. Jeg løste dette ved å klippe meg kort kort.

Skrevet

Og hva utløser ammingen/melken?

Anonymous poster hash: 0f01b...b68

Hva mener du?

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Den Nixotin sjampoen. Noen som har prøvd den? Fungerer den på håret?

Anonymkode: 6bee3...a90

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den Nixotin sjampoen. Noen som har prøvd den? Fungerer den på håret?

Anonymkode: 6bee3...a90

Nope. Det går sin gang. 

Anonymkode: a8998...53f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...