Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

fødte for 3 måneder siden og nå røyter jeg som bare det! Har veldig tynt hår fra før av.. Noen som har noen råd som funker og som er trygge når man ammer?

Anonymous poster hash: e126e...059
Skrevet

Det går sin gang, dessverre. Det er håret som ikke datt ut under graviditeten som går nå. Etterhvert får du lekker og fjonete ammelugg også :P

Jeg er midt oppi røytingen selv. Nesten skremmende å dra hånda gjennom håret. :ler:

Skrevet

Jeg mistet halve manken med de to første rundt 4 mnd. Nå med nr3 har jeg røytet minimalt. Forstå det den som kan... Tror ikke det er noe å gjøre dessverre..

Skrevet

Det håret du mister nå er det håret du ikke mistet under graviditeten. De fleste har minimalt håravfall under svangerskapet, også mellom 3-6 mnd etter fødsel begynner man å miste hår igjen. Og da røyter man skikkelig ja :)

Har ikke hørt om noen måte å motvirke det på.

Anonymous poster hash: aca6b...a1d
  • Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Tror det det er veldig indivduelt. Jeg fullammer på snart 3.måned og røyker ikke noe.

Men det som kan forebygge er jern, sink, vitamin a, b-vitaminer og generelt nok næring(mange for for lite i seg da de glemmer at amming koster 500 kcal per dag)

Skrevet

Tror det det er veldig indivduelt. Jeg fullammer på snart 3.måned og røyker ikke noe.

Men det som kan forebygge er jern, sink, vitamin a, b-vitaminer og generelt nok næring(mange for for lite i seg da de glemmer at amming koster 500 kcal per dag)

Forstår ikke helt hvorfor du nevner fullamming. Håravfallet har ikke noe med amming å gjøre, det har å gjøre med svangerskapshormoner.

Anonymous poster hash: bb2e7...4c7

• Liker 5
Skrevet

Det er individuelt hvor mye håravfall man får, ja. Noen mister ekstremt mye, andre lite. Jeg begynte ikke å røyte før mye senere enn tre måneder, nærmere seks måneder tror jeg. Og da datt MYE av :P

Det lar seg dessverre ikke forebygge, da dette er hår som normalt skulle falt av i graviditeten, som flere har nevnt.

Anonymous poster hash: a1cdf...f60

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

RØYTE! Ikke røyker :P

Forstår ikke helt hvorfor du nevner fullamming. Håravfallet har ikke noe med amming å gjøre, det har å gjøre med svangerskapshormoner.

Anonymous poster hash: bb2e7...4c7

Jo, veldig mange mister hår pga fullamming fordi de mister mye vekt og kan gå glipp av mye viktige vitaminer fordi de ikke spiser nok. Akkurat som mange som slanker seg med for lite kalorier kan miste hår pga samme grunn,

Noen kan også miste av svangerskapshormoner, men det er en grunn til at mange får full manke igjen når de stopper/reduserer amminge; fordi de da får mer næring til seg selv igjen.

Skrevet

Jo, veldig mange mister hår pga fullamming fordi de mister mye vekt og kan gå glipp av mye viktige vitaminer fordi de ikke spiser nok. Akkurat som mange som slanker seg med for lite kalorier kan miste hår pga samme grunn,

Noen kan også miste av svangerskapshormoner, men det er en grunn til at mange får full manke igjen når de stopper/reduserer amminge; fordi de da får mer næring til seg selv igjen.

Den grunnen er nok heller at håravfallet avtar fra seks til tolv måneder når mange trapper ned eller avslutter ammingen :)

Håravfall etter fødsel har ikke med amming å gjøre, men hormoner :)

Ved stort hårtap kan man mistenke jernmangel, og de som har dette etter fødsel vil nok kunne oppleve større hårtap. Samme gjelder de som slet med å få i seg nok næring under svangerskapet.

Man må gjerne ta tilskudd av vitaminer og passe på å få i seg bok proteiner, det kommer uansett godt med. Men man bør ikke regne med å gå klar av håravfall av den grunn :) Heldigvis er det bare midlertidig!

• Liker 4
Gjest Runforit
Skrevet

Den grunnen er nok heller at håravfallet avtar fra seks til tolv måneder når mange trapper ned eller avslutter ammingen :)

Håravfall etter fødsel har ikke med amming å gjøre, men hormoner :)

Ved stort hårtap kan man mistenke jernmangel, og de som har dette etter fødsel vil nok kunne oppleve større hårtap. Samme gjelder de som slet med å få i seg nok næring under svangerskapet.

Man må gjerne ta tilskudd av vitaminer og passe på å få i seg bok proteiner, det kommer uansett godt med. Men man bør ikke regne med å gå klar av håravfall av den grunn :) Heldigvis er det bare midlertidig! Anonymous poster hash: a1cdf...f60

Som sagt så sier jeg ikke at det ikke også kan være hormonelt :) Men mange blir ekstremt tynne og nærmest underernært når de fullammer og det vil også påvirke. Jeg har som sagt ikke mistet noe ekstra hår. Men jeg har vært nazi på å spise nok. I fjor sommer ble jeg ekstremt tynn(for mye trening og for lite mat, ubevisst, og da mistet jeg mye hår.

Bare nevner at det også kan være en grunn.

Skrevet

Som sagt så sier jeg ikke at det ikke også kan være hormonelt :) Men mange blir ekstremt tynne og nærmest underernært når de fullammer og det vil også påvirke. Jeg har som sagt ikke mistet noe ekstra hår. Men jeg har vært nazi på å spise nok. I fjor sommer ble jeg ekstremt tynn(for mye trening og for lite mat, ubevisst, og da mistet jeg mye hår.

Poenget mitt er at det ER hormonelt :) Og ikke forbundet med amming. De som kun gir mme kan oppleve like mye hårtap.

Man mister jo samtidig sitt eget hår mens "graviditetshåret" faller av, dersom man raser ned i vekt og får i seg lite næring faller nok mer av dette håret av også.

Passet selv på å få i meg nok mat og vitamintilskudd, men håret falt av okke som :P Masse! Så det er nok bare individuelt.

Du kan fortsatt oppleve hårtap, som sagt begynte det ikke her før rundt seks måneder, men det kan være du er heldig og slipper unna :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg har heller ikke begynt å miste hår før jeg har passert 3 mnd, så hvem vet, det skjer kanskje hos deg også om ikke lenge.....ikke sikkert det at du gjør alt "rett" har så mye å si.

Anonymous poster hash: 4ead1...ef6

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har heller ikke begynt å miste hår før jeg har passert 3 mnd, så hvem vet, det skjer kanskje hos deg også om ikke lenge.....ikke sikkert det at du gjør alt "rett" har så mye å si.

Anonymous poster hash: 4ead1...ef6

Hvem snakker om rett?

Jeg sier det er individuelt og at vektnedgang mht til amming KAN ha noe å si.

Skrevet

Sant som du sier, vekttap kan gi håravfall, så noe kan nok forebygges. Mange mister jo en del blod også, og da kan jern forebygge litt. Anemi kan også påvirke håret.

Men selv mistet jeg en god del hår etter en abort i uke 11. Og da var det nok hormoner...

Jeg begynte å miste hår etter ca tre måneder. Men det stoppet raskt. Men veldig irriterende med de korte dunhårene som spretter frem i ettertid.

Er spent på hvordan det blir denne gangen... Babyen er ennå ikke tre måneder. Men knasker B-vitaminer, jerntabletter og Tranpiller. Håper jeg unngår "dunlugg" denne gangen.

Anonymous poster hash: 02dbf...75d

Annonse
Skrevet

Enig i sink og andre vitaminer, men jern skal man ikke ta med mindre man har påvist lav hb. Jern kan være direkte farlig å ta hvis man er innafor normalverdien. 

Og ja; man mister hår etter svangerskap uansett om man ammer eller ei. 

Anonymous poster hash: 6d37e...a91

• Liker 1
Skrevet

Sant som du sier, vekttap kan gi håravfall, så noe kan nok forebygges. Mange mister jo en del blod også, og da kan jern forebygge litt. Anemi kan også påvirke håret.

Men selv mistet jeg en god del hår etter en abort i uke 11. Og da var det nok hormoner...

Jeg begynte å miste hår etter ca tre måneder. Men det stoppet raskt. Men veldig irriterende med de korte dunhårene som spretter frem i ettertid.

Er spent på hvordan det blir denne gangen... Babyen er ennå ikke tre måneder. Men knasker B-vitaminer, jerntabletter og Tranpiller. Håper jeg unngår "dunlugg" denne gangen.

Anonymous poster hash: 02dbf...75d

Håper du har vært og sjekket blodprosenten din hvis du går og knaskrer jerntabletter. Man skal aldri ta jerntilskudd med mindre man har behov for det. 

Anonymous poster hash: 6d37e...a91

Skrevet

Jeg hadde veldig god erfaring med nioxin som du får kjøpt i frisørsalong.

Er frisør selv og anbefaler den til mine venninner og de fleste fortsetter med den og er kjempe fornøyde!

Den vokser det ikke ut noe fortere, men skal stoppe tapet.

Finnes i variant 1 til 6 og frisøren hjelper deg med og finne den som er egnet ditt hår (skalaen går ikke kun på hvor stort hårtap du har)... 

bare for og skrive det og så er det prøvepakker med pengene tilbake garanti...

jeg har aldri opplevd noen som ikke kjøper mere etterpå;)

Anonymous poster hash: 8b9d9...cc3
Skrevet

Ølgjær. Nioxin shampoo/balsam osv.

B vitaminer. Sunt kosthold.

Men utover det er det ikke så mye råd å gi... har selv tykt hår men merket godt vikene etter fødsel :/

Anonymous poster hash: 8b9d9...cc3
Skrevet

Det håret du mister nå er det håret du ikke mistet under graviditeten. De fleste har minimalt håravfall under svangerskapet, også mellom 3-6 mnd etter fødsel begynner man å miste hår igjen. Og da røyter man skikkelig ja :) Har ikke hørt om noen måte å motvirke det på. Anonymous poster hash: aca6b...a1d

Det er en myte.

Anonymous poster hash: 27765...3a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...