AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #1 Skrevet 13. oktober 2015 Det har vært et helv. i det siste pga hunden har hatt betennelse. Fikk ørene rensa og vi ga øredråper i halvannnen uke - og hunden reagerte med aggressivitet. Det var bare 10dgr så det var overkommelig, men nå klør hunden på øret igjen, 5 dager etter avsluttet kur. Hardt og brutalt er det, men om det skulle vise seg å være kronisk må hunden avlives fordi påkjenningen ved å få dråper blir for stor (tro meg, har forsøkt alt mulig av pos. forsterkning etc). Kan ikke legge i narkose mer på en lang stund heller, det er jo en risiko i seg selv. Noen med erfaring?.....Anonymous poster hash: 2b8e2...a97
Leo Skrevet 13. oktober 2015 #2 Skrevet 13. oktober 2015 Ja, jeg har en rase med hengeører som er utsatt for ørebetennelse og med min gamle hund var jeg på ett tidspunkt litt der du er nå. Stadige ørebetennelser som medførte store plager for hunden.Løsningen for vår del var å skifte fôr. For å gjøre en lang historie kort, så begynte jeg å råfôre og ørebetennelser (Og andre hudplager) forsvant som dugg for solen for aldri å komme tilbake. Har tre hunder av samme rase nå som også råfôres og får kosttilskudd i form av olje og ingen av dem er plaget med ørebetennelser. Selv om det altså er veldig vanlig på rasen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #3 Skrevet 13. oktober 2015 Ja, jeg har en rase med hengeører som er utsatt for ørebetennelse og med min gamle hund var jeg på ett tidspunkt litt der du er nå. Stadige ørebetennelser som medførte store plager for hunden.Løsningen for vår del var å skifte fôr. For å gjøre en lang historie kort, så begynte jeg å råfôre og ørebetennelser (Og andre hudplager) forsvant som dugg for solen for aldri å komme tilbake. Har tre hunder av samme rase nå som også råfôres og får kosttilskudd i form av olje og ingen av dem er plaget med ørebetennelser. Selv om det altså er veldig vanlig på rasen. Min har ikke hengeører og rasen er ikke disponert for sånt. Hva gir du hundene? Anonymous poster hash: 2b8e2...a97
Leo Skrevet 13. oktober 2015 #4 Skrevet 13. oktober 2015 De får 50 - 75% Vom og hundemat og 25 - 50% rå bein med mye kjøtt på/innmat. I tillegg gir jeg Dr. Badakys fiskeolje eller lignende. Hele poenget er at de får mer fett tilført gjennom maten enn de gjør når man fôrer med tørrfôr.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #5 Skrevet 13. oktober 2015 De får 50 - 75% Vom og hundemat og 25 - 50% rå bein med mye kjøtt på/innmat. I tillegg gir jeg Dr. Badakys fiskeolje eller lignende. Hele poenget er at de får mer fett tilført gjennom maten enn de gjør når man fôrer med tørrfôr. Hvordan underbygger du påstanden om mer fett = ikke ørebetennelse? Kan ikke gi V&HAnonymous poster hash: 2b8e2...a97
Leo Skrevet 13. oktober 2015 #6 Skrevet 13. oktober 2015 Mer fett og riktig sammensetning av det i kosten kan gi bedre hudkvalitet både hos mennesker og dyr. Følgelig kan det også bidra til at den tynne huden inni ørene også mer motstandsdyktig. Hvis du ikke kan gi V&H eller råfôre på andre måten, er det jo verdt et forsøk å gi hunden f.eks. Dr. Badakys i litt større doser enn det som er anbefalt som vanlig vedlikeholdsdose.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #7 Skrevet 13. oktober 2015 Mer fett og riktig sammensetning av det i kosten kan gi bedre hudkvalitet både hos mennesker og dyr. Følgelig kan det også bidra til at den tynne huden inni ørene også mer motstandsdyktig. Hvis du ikke kan gi V&H eller råfôre på andre måten, er det jo verdt et forsøk å gi hunden f.eks. Dr. Badakys i litt større doser enn det som er anbefalt som vanlig vedlikeholdsdose. Er det den oljen du snakket om?Anonymous poster hash: 2b8e2...a97
Leo Skrevet 13. oktober 2015 #8 Skrevet 13. oktober 2015 Ja, den har jeg brukt i mange år litt til og fra.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #9 Skrevet 13. oktober 2015 Ok. Skal se om jeg finner den, men er all fiskeolje ok?Anonymous poster hash: 2b8e2...a97
Leo Skrevet 13. oktober 2015 #10 Skrevet 13. oktober 2015 Har selvfølgelig ikke prøvd alle, men så lenge den er av god kvalitet og beregnet på hund kan jeg ikke tenke meg noe annet.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #11 Skrevet 14. oktober 2015 Orijen kan være god erstatning for vom og hundemat om man må fôre med tørrfôr. Har hørt om mye hud, øye og øreproblemer som har blitt helt bra takket være dette fôret. Verdt et forsøk. Anonymous poster hash: e120d...b7f
grrwaffmjau Skrevet 14. oktober 2015 #12 Skrevet 14. oktober 2015 Hunden vår sliter også med ørene, og nå går han på en 2 ukers pillekur med 2,5 tabletter daglig og er en helt annen hund. Skal sjekke ut hva det heter, er reseptbelagt og funker gull! Har prøvd alt fra øredråper til ørepulver til ja, men ingenting har funka som dette, og han har virkelig klødd seg skakk. Så skal få sjekka det opp:)
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #13 Skrevet 14. oktober 2015 Fått mindre øreproblemer etter fôrskifte, byttet til vom & hundemat. Tørrfôr i seg selv er noe dritt. Gir også selolje fra vom & hundemat i tillegg. Viktig å holde ørene tørre og rene. Har du prøvd munnkurv? Anonymous poster hash: 3d090...e6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå