Gå til innhold

Dele betalingen for barneutgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren til barna mine har i alle år lovet barna å betale for bilsertifikatet. Det er jo mange foreldre som gjør det. Det jeg lurer på er hvordan denne betalingen skal gjøres slik at det blir rettferdig. Jeg har hovedomsorgen og har 25000kr i faste utgifter mens faren som har ny samboer-de har felles økonomi sitter mye bedre i det, både med halv parten om ikke mindre i faste utgifter og høyere lønn. Jeg tenker da at å dele denne store utgiften i 50% er mye. Noen som har erfaring eller tips?

Anonymous poster hash: e207b...96f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faren til barna mine har i alle år lovet barna å betale for bilsertifikatet. Det er jo mange foreldre som gjør det. Det jeg lurer på er hvordan denne betalingen skal gjøres slik at det blir rettferdig. Jeg har hovedomsorgen og har 25000kr i faste utgifter mens faren som har ny samboer-de har felles økonomi sitter mye bedre i det, både med halv parten om ikke mindre i faste utgifter og høyere lønn. Jeg tenker da at å dele denne store utgiften i 50% er mye. Noen som har erfaring eller tips?

Hvorfor har han så mye lavere faste utgifter? Mindre boliglån og utgifter i frohold til det? Om så, hvorfor skal han betale mer enn deg for barnas sertifikat?

Anonymous poster hash: 24012...d36

Skrevet

Hvis det er han som har lovet det så får jo han betale for det da!

Hvis du lover barna et år i utlandet med EF f.eks, så er det vel ikke automatikk i at han skal være med å betale for det?

Anonymous poster hash: ece75...c3d

• Liker 4
Skrevet

Vi delte på midten. Vi opprettet egen konto med eget kort til formålet, og satte inn nøyaktig like summer hver, og så styrte ungene selv pengebruken og betalte selv for kjøretimer med kortet 

Skrevet

Hvorfor har han så mye lavere faste utgifter? Mindre boliglån og utgifter i frohold til det? Om så, hvorfor skal han betale mer enn deg for barnas sertifikat? Anonymous poster hash: 24012...d36

Fordi det er han som har lovet barna sertifikat?

Skrevet (endret)

Hei Ts. Nå synes jeg du har senket deg på et lavt nivå. Hva far til DERES barn har i utgifter er ei privat sak. Hvis du mener du har høye utgifter er det hans sak.

Jeg synes ikke du skal bry deg for mye om hva han har lovet DERES barn. Det er også hans sak om han ikke følger opp lovnaden.

Som eksempel kan nevnes at far ikke får mindre barnebidrag om han har høye utgifter.

Likeså du ikke får mer støtte vedrørende utgifter til bolig og barn om der er dårlig stelt hos deg.

Endret av Peter007
Skrevet

Hvis det er han som har lovet det så får jo han betale for det da!

Hvis du lover barna et år i utlandet med EF f.eks, så er det vel ikke automatikk i at han skal være med å betale for det?

Anonymous poster hash: ece75...c3d

Enig i dette. I utgangspunktet bør far betale, siden det er han som har lovet det.

Hvis mor føler hun burde bidra så gjør hun det. 10-30-50%, samma det, det hun føler hun har råd til og har lyst til å bidra med. Det høres ut som hun ønsket å bidra noe.

TS, hva han har av utgifter i dag, og spesielt hva hans samboer tjener (!) har ingen ting med saken å gjøre. Han skal ikke bidra mer enn du ellers ville ment at han skulle bidra på bakgrunn av hva dama hans tjener. Det er samboeren hans sine penger, og hun trenger verken å forsørge ham eller deres barn, kun seg selv og evt sine barn om hun har noen.

Anonymous poster hash: 5c034...37b

• Liker 4
Skrevet

Ts her. Jo jeg tenker at inntekten vår har mye å si her. Om jeg har årsinntekt på 450 og han på 800 så er det en vesentlig forskjell. Jeg har jo ikke egentlig ikke råd til dette men ønsker gjerne å bidra. Men spørsmålet er jo hva som blir riktig? Faren har null forståelse for at jeg ikke har økonomi til dette.

Skrevet

Hun skal vel ikke betale for dine barn? Ta regnestykket med utgangspunkt i farens inntekt og utgifter. 

Anonymous poster hash: 91aeb...efa

• Liker 2
Skrevet

Hvor står det at jeg sier hun skal betale for mine barn? Jeg sier kun at han har ny samboer og at de har felles økonomi. Jeg forventer ikke at hun skal betale noe for mine barn. Fakta er at han har en god del bedre økonomi enn meg. Jeg lurer på hvordan andre har løst dette.

Skrevet

Hvis far sier han skal betale så gjør han vel det? Uten at du bidrar?

Skrevet

Hvor står det at jeg sier hun skal betale for mine barn? Jeg sier kun at han har ny samboer og at de har felles økonomi. Jeg forventer ikke at hun skal betale noe for mine barn. Fakta er at han har en god del bedre økonomi enn meg. Jeg lurer på hvordan andre har løst dette. Anonymous poster hash: e207b...96f

Det står og faller på om du også har lovet barna betalt sertifikat. Hvis ikke må det være helt opp til deg om du vil bidra i gaven eller ikke, og med hvor mye. Har dere begge gitt løftet, er begge like ansvarlige for beløpet.

Skrevet

Mine barn har betalt sitt eget sertifikat. Det er ingen regel som sier at hverken far eller mot skal betale det for barna.
Jeg er usikker på hva du egentlig spør om.

Å betale sertifikat til barna er frivillig, og har far lovt barna å betale for han stå for det. Hvis han mener at du også skal bidra, får det være en privat sak mellom dere. Du står fritt til å bidra med deg du kan og vil. Han står også fritt til å holde sitt løfte og bidra med det han vil.
Hva han tjener han ingen ting med denne saken å gjøre, vi snakker ikke om lovpålagte kostnader her som bidrag eller forsørgerplikt.

Anonymous poster hash: 62323...255
Skrevet

Så lenge det er faren som har lovet det, så får han stå for det. Synes det blir feil at du må betale da. Om du har lyst å delta med noe betaling så kan du selvsagt det. Men tenker da du selv bestemmer hvor stor del av summen du vil inn med. Og det trenger ikke å være 50% og likt når det er han som lovet og ikke deg. 

Gjest Coolaid
Skrevet

Rettferdig ?

Å betale førerkort for egne barn er en gave og ikke en plikt. Har han lovet at han skal gjøre det så bidrar han med det han har mulighet til eller syns selv er rimelig. Det skal ikke være "rettferdig" ovenfor deg - det er ikke du som skal ha førerkort. Du er heller ikke pliktig å gi dine egne barn så dyre gaver, ikke far heller.

Å betale førerkort for egne barn er ikke å dekke et nødvendig behov. Hva skal "barnet" betale? Det går fint an å spare, jobbe for det selv i tillegg til gaven man får fra mor og far.

Du har ingenting med fars økonomi å gjøre. 

Skrevet

Ts her. Jo jeg tenker at inntekten vår har mye å si her. Om jeg har årsinntekt på 450 og han på 800 så er det en vesentlig forskjell. Jeg har jo ikke egentlig ikke råd til dette men ønsker gjerne å bidra. Men spørsmålet er jo hva som blir riktig? Fareneahar null forståelse for at jeg ikke har økonomi til dette.

Har han betalt barnebidrag for barna. Så har han betalt det han skal. I tillegg kan det komme særtilskudd som det kalles i NAV terminologien. Dette være seg ekstra bidrag til f.eks.sykkel og ski. Konfirmasjon er ogsåen slik fast begivenhet. Tannregulering ksn det søkes ekstra bidrag til.

Førerkort er ikke noe som ansees som en nødvendig utgitt som skal dekkes av foreldrene.

Ts.du må vel innse at så lenge far til barna betaler det pålagte så er alt greit. Noe mer er ikke din sak.

Skrevet

Det virker jo som far forventer at mor skal være med på å dekke halvparten av gaven HAN har lovet barna, så ja, da synes jeg TS er i sin fulle rett til å enten si nei til å være med på det, eller kreve at man bidrar etter evne. Jeg tror jeg ville sagt nei, barna er åpenbart store nok til å forstå at de kan ikke forvente likt fra foreldrene hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...