Gå til innhold

Når ble dere sjekket nedentil om modning var i gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 38+0 i dag og skal til jordmor. Jeg er annengangsfødende og lurte på om det er normalt å spørre om en underlivssjekk, om jeg er moden. Er dette vanlig? Gjorde ikke det i forrige svangerskap, men fødet 39+6.

Anonymous poster hash: 8e7bd...1af

Skrevet

Min jordmor nekter å gjøre dette, ganske enkelt fordi den gravide ikke har nytte av informasjonen. Noen kan gå rett i kjelleren av å få høre at de er helt umodne, mens andre går rett til himmels av å høre at de er modne med et par cm åpning. Ingen av delene betyr noe særlig for fødselstidspunktet, man kan føde dagen etter eller om flere uker i begge tilfeller.

Men noen jordmødre er villige til å sjekke, så det er jo bare å spørre dersom du ønsker å vite. Det verste som kan skje er at hun sier nei:-)

• Liker 1
Skrevet

Min jm sjekket ikke på kontroll på termindatoen. (jeg spurte ikke heller)

Ble sjekket da jeg var på sykehuset på ekstra kontroll pga høyt blodtrykk 40+4.

Skrevet

Jeg har ikke blitt sjekket for modning så tidlig. Med eldste ble jeg ikke sjekket før det ble bestemt at jeg skulle settes i gang en uke før termin, da sjekket de modning et par dager før og strippet i håp om at det skulle starte av seg selv. Med nr 2 og 3 sjekket de ikke modning på forhånd i det hele tatt. Jeg spurte ikke da, jeg ser ikke helt poenget med å vite.

Skrevet

Ble ikke sjekket før overtidskontrollen på sykehuset. Min jordmor gjennomførte ikke underlivsundersøkelser i det hele tatt fikk jeg inntrykk av.

Anonymous poster hash: d117c...4e5

Skrevet

Jeg sjekket ingenting før fødsel de to gangene jeg har gått gravid.

Skrevet

Jeg ble ikke sjekket annet enn på overtidskontroll hvor de også røsket og rev litt for å få ting i gang.

Skrevet

Ble sjekket da jeg hadde rier

Anonymous poster hash: 67920...aa5

Skrevet

Har aldri blitt sjekket før fødselen var i gang.

• Liker 1
Skrevet

40+0

Anonymous poster hash: 59e23...582

Skrevet

Ble ikke sjekket før jeg var på overtidskontroll 40+6, ble da strippet av jordmor for å få fart på sakene. 

Skrevet

Takk for svar. Er medlem i en termingruppe på Facebook. Der har de fleste blitt sjekket selv om jeg er den som har termin tidligst av alle. Noen er bare 34 uker på vei. Usikker på om de har sjekket på sykehus eller hos lege/jm.

Skrevet

Takk for svar. Er medlem i en termingruppe på Facebook. Der har de fleste blitt sjekket selv om jeg er den som har termin tidligst av alle. Noen er bare 34 uker på vei. Usikker på om de har sjekket på sykehus eller hos lege/jm. Anonymous poster hash: 8e7bd...1af

Dette har jeg vanskelig for å tro. Ingen gyn/jm sjekker dette med mindre det virker som truende, prematur fødsel. Har kun blitt sjekket om jeg var moden ved 41 uker ig neste gang da fødselen startet.

De færreste sjekker dette dat det absolutt ikke er noen grunn til det. Det er ofte mødre som er utålmodige og 'vil ha babyen nå' men som ikke fatter at det er flere uker til termin.

Ha tålmodighet..

Anonymous poster hash: c8c60...a9e

Skrevet

Dette har jeg vanskelig for å tro. Ingen gyn/jm sjekker dette med mindre det virker som truende, prematur fødsel. Har kun blitt sjekket om jeg var moden ved 41 uker ig neste gang da fødselen startet.

De færreste sjekker dette dat det absolutt ikke er noen grunn til det. Det er ofte mødre som er utålmodige og 'vil ha babyen nå' men som ikke fatter at det er flere uker til termin.

Ha tålmodighet..

Anonymous poster hash: c8c60...a9e

Jeg har all verdens tålmodighet, bare synes det er så rart at alle disse kvinnene har fått sjekket dette. Jeg spurte forresten ikke jordmor om det siden hun selv ikke nevnte det heller :)

Tror du disse gravide damene bare sier det? Eller at de overdriver på sykehus? I så fall er det veldig trist. Flere forteller også at jordmor sier at de kommer til å føde før tiden. Hvordan kan egentlig jordmor vite dette? Spesielt synes jeg..

Skrevet

Hadde en cm åpning i uke 38. Og det vsr fortsatt en cm åpning etter 2 timer med rier, i uke 42!! Så anbefaler ingen å sjekke dette, tiden blir lang når du tror du skal føde hver dag.

Anonymous poster hash: 948bf...5f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...