Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som synes dette faget er vanskelig? Synes øvingene er krevende og eksamen ser helt forferdelig ut. Noen som har tips til hvordan jeg bør jobbe for å forstå?

Anonymous poster hash: c95d7...4f6

Skrevet

ITGK er trivelig :) 

Programmering er ikke noe du kan lære deg ved å pugge, du må rett og slett programmere mer. 

Hvis du faktisk vil lære deg faget, så jobb med det hver eneste dag. Det er vel folk på sal hele tiden, sett deg der en time eller to hver dag, og jobb med faget. Bruk nettet hvis du ikke er på sal, du finner svar på alt mulig. Begynn med helt enkle ting, og forstå hvordan prinsippene fungerer. Deretter kan du bruke dem på mer og mer avanserte ting, slik at du forstår hvordan du skal tenke og hvordan du går fram for å løse oppgaver. Husk også at i programmering er det mange veier til Rom, og i ITGK er det lite fokus på at koden din skal være raskest mulig, så lenge den gjør jobben. 

Hvis du har tid, gå tilbake og gjør øvingene om igjen. Skriv gjerne også kommentarer underveis på hva du gjør og hvorfor du har gjort det du har gjort. Så gjør du eksamensoppgaver etterhvert. Det absolutt viktigste er mengdetrening :) 

Skrevet

Hvis det er noen funksjoner/kommandoer du lurer på, kan du også google de :) F. eks. google "plot matlab", "for loop matlab" osv. Ganske mye info på de mathworks-sidene man får opp.

Anonymous poster hash: b0455...68f
Skrevet

ITGK er trivelig :)

Programmering er ikke noe du kan lære deg ved å pugge, du må rett og slett programmere mer.

Hvis du faktisk vil lære deg faget, så jobb med det hver eneste dag. Det er vel folk på sal hele tiden, sett deg der en time eller to hver dag, og jobb med faget. Bruk nettet hvis du ikke er på sal, du finner svar på alt mulig. Begynn med helt enkle ting, og forstå hvordan prinsippene fungerer. Deretter kan du bruke dem på mer og mer avanserte ting, slik at du forstår hvordan du skal tenke og hvordan du går fram for å løse oppgaver. Husk også at i programmering er det mange veier til Rom, og i ITGK er det lite fokus på at koden din skal være raskest mulig, så lenge den gjør jobben.

Hvis du har tid, gå tilbake og gjør øvingene om igjen. Skriv gjerne også kommentarer underveis på hva du gjør og hvorfor du har gjort det du har gjort. Så gjør du eksamensoppgaver etterhvert. Det absolutt viktigste er mengdetrening :)

Gode tips :) hvordan var du i starten da du lærte det? Kunne du bruke lang tid på oppgaver og sitte frustrert i timer? Eller tok du alt lett med en gang? Det verste er vel at å lese ikke hjelper da en del kodeord ikke er dekket av boka, er det da lagt opp til at man skal søke det opp? Eller forventer de at man skal kunne masse fra før?

Skrevet

Gode tips :) hvordan var du i starten da du lærte det? Kunne du bruke lang tid på oppgaver og sitte frustrert i timer? Eller tok du alt lett med en gang? Det verste er vel at å lese ikke hjelper da en del kodeord ikke er dekket av boka, er det da lagt opp til at man skal søke det opp? Eller forventer de at man skal kunne masse fra før?

Jeg hatet vel egentlig alt som var ved faget ganske lenge :) . Jeg hadde null erfaring, visste ikke at programmering eksisterte (hurra for norsk skolesystem) og skjønte fint lite. Det gikk greit så lenge oppgavene omhandlet HTML, som hvertfall var første del da jeg tok faget. Det var i grunn ganske gøy når man først fikk noe til, hjemmeside og fine farger og slike ting. Men så ble ting plutselig litt mer komplisert og bevegde seg i retning faktisk programmering, og da falt jeg helt av. I stedet for å jobbe med faget, lot jeg bare være å gjøre noe, siden jeg hadde litt god tid før akkurat den eksamenen, og dette faget var litt på siden av det jeg studerte da. Det som virkelig reddet meg var kollokvieøvinger, spør stud.assen din om du kan delta på dem. Der går de gjennom enkle oppgaver som forklarer prinsippene, ikke bare øvinger. Dette gjorde livet litt bedre, men det løsnet ikke før to dager før eksamen hvis jeg husker rett, og da begynte jeg å se logikken i det som ble gjort. 

Det er først nå i ettertid ser jeg at ITGK egentlig var trivelig :) 

Det er brutalt hvis man ikke har hatt noe lignende før, jeg hadde ingen knagger å henge noe som helst på, og når jeg i tillegg hadde andre fag som passet mine interesser mye bedre, ble faget ganske nedprioritert. Men det er et ganske lite fag i forhold til andre fag, og når du først får litt mer forståelse for hva det går i så blir det faktisk mye bedre. Pensum skal dekke alt dere trenger, i tillegg er det jo øvingsforelesninger, hvor en del praktisk koding gås gjennom. Hvis du i tillegg finner ting du ikke skjønner, er det bare å google. Stackoverflow er gull verdt, og jeg garanterer at noen har slitt med problemet før deg. Men det er et grunnfag, du trenger ikke å ha noen bakgrunn fra før, selv om det selvfølgelig hjelper hvis du har det. 

Jeg tror kanskje det beste tipset utenom kollokvier er å sette seg på sal mandag kl 8. Da er det generelt lite folk i forhold til andre tider, og dette kan utnyttes. I tillegg er vel und.assene på sal, og disse godkjenner ikke øvinger, så de kan hjelpe uten å måtte løpe videre til neste for å godkjenne. Mange av dem har faktisk lyst til at du skal skjønne hva du holder på med, så det er mange muligheter :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...