Gå til innhold

Barnefri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en ung mor til et barn på ni år, og når hun er hos pappaen sin lurer folk på om jeg har "barnefri". Jeg forstår at de ikke mener noe vondt når de spør om det, men for meg er det et teit og negativt ord. Jeg tar jo aldri "fri" fra ungen min. Lurer på hva barn med skilte foreldre tenker når de hører mamma eller pappa si at de har fri fra barna den og den helga...? Hverken jeg eller pappaen til mitt barn bruker dette ordet. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: b6216...024

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier ofte å spørre om det. Aldri ment noe annet enn om de er ledige til å finne på noe. Ikke hørt noen bli fornærmet av det heller. men kansje de har det uten å si noe? uansett for meg blir det som å lage en sak ut av ingenting. 

Anonymous poster hash: c2387...e01
  • Liker 9
Skrevet

Jeg hører flere aleneforeldre reagerer på det samme og jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke forstår problemet. Det er da ingen som tenker "fri" i den forstand at man ikke har noe forbindelse til barnet selv om det ikke er tilstedeværelse de dagene? Jeg og mannen har da barnefri når vi har barnevakt.

Anonymous poster hash: e7766...4b0

• Liker 4
Skrevet

Som ung mor på under femogtyve med to små barn er det absolutt barnefri jeg har annenhver helg.

Den tiden gjør jeg husarbeid, lekser (studerer), eller er med venner/daten. Det er ekstremt lite jeg egentlig får presset inn den tiden og helgen går fort.

Å ha fri fra barna, praktisk sett, vil jo alltid dukke opp om det skulle være noe, er noe jeg setter pris på og trenger. Må fungere som individ for å fungere som mor.

Hva det KALLES driter jeg i. Det er en frihelg og barna er en annen plass.

Anonymous poster hash: c2eca...834

• Liker 3
Skrevet

Det har blitt et naturlig uttrykk etter hvert. Mange forbinder det kanskje med skilte foreldre, men som noen andre nevner så har man faktisk barnefri når man er ute og hygger seg uten barna også. Eller når man har alenetid uten at barna er hjemme

Skrevet

Ser ikke på det som et negativt ord.

• Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Jeg bruker det. Er jo fri for barn jeg har. Aner ikke hvorfor jeg skulle tatt meg nær av det. Jeg kan sove lenge, må ikke være hjemme klokken fire, kommer alene når det gjelder noe, kan gå på puber osv. Barnet er jo ikke med meg når han er hos faren sin. Jeg slipper å passe på tannpuss, leggetiden, barne-tv osv . Hva ville du kalt det?

Skrevet

Jeg bruker det. Er jo fri for barn jeg har. Aner ikke hvorfor jeg skulle tatt meg nær av det. Jeg kan sove lenge, må ikke være hjemme klokken fire, kommer alene når det gjelder noe, kan gå på puber osv. Barnet er jo ikke med meg når han er hos faren sin. Jeg slipper å passe på tannpuss, leggetiden, barne-tv osv . Hva ville du kalt det?

Jeg tenker akkurat det samme. Er jo ikke noe kritikk, men sannheten ER jo at man er fri fra alt ansvar som hører med barna sine når de har samvær med den andre forelderen. Da har man dager som en som ikke har barn.

Ts, hva er det du tar deg så nær av? Høres mer ut som det er noe du har dårlig samvittighet over, for det er faktisk ikke en frekk eller negativ ting å spørre om. Hva mener du at du aldri har fri fra barnet ditt nøyaktig?

Anonymous poster hash: 6302b...39d

Skrevet

Et vennepar lo litt og kalte det ferie da barnet deres var en helg hos besteforeldrene. Er et greit ord, det. Samme med barnefri. Man er jo fri til å gjøre hva man vil. Lese, simpelthen slappe av, studere, pusse opp, gå tur i sitt eget tempo.

Anonymous poster hash: b4f2a...e39
Skrevet

er det så nøye?

skjønner hva du mener men.. 

Jeg kaller det barnefri selv, når jeg og mannen har barnevakt.. jeg er og ung mor.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok at folk kaller det barnefri, det er jo et passende ord.

Men nettopp fordi en del mener at det er et litt "negativt" ladet ord, så prøver jeg å heller formulere det som "barna er hos faren sin i helgen" for eksempel.

Anonymous poster hash: 7ea86...167

Skrevet

Syns ikke det er noe galt med ordet..

Når man har barnefri, er man jo barnefri... 

Så lenge barnet ditt ikke oppfatter at du syns det er SUPERPOSITIVT og gleder deg hjel til hun drar så ser jeg ikke helt problemet..:)

Det er jo ikke negativt å være barnefri, å være alene og ha litt "fri" fra hverandre....:)

Skrevet

Eller, jeg hater det egentlig bare når det blir brukt så barna hører det.

Skrevet

Jeg elsket da mamma skulle ha barnefri, for da fikk jo jeg mammafri. Som jeg så fint kalte det da jeg var rundt 5år.

Husker mormor lo godt, da jeg ringte henne for å spørre om jeg kunne komme til henne for å få litt mammafri 😂😂

Skrevet

Barnefri betyr at man ikke er med barna. Enkelt å greit. Om min sønn sover hos besteforeldre har jeg "barnefri", men klart jeg ikke tar fri fra barnet mitt. Trenger han meg er jeg der med en gang.

Anonymous poster hash: e8a65...ae3

Skrevet

Jeg liker ikke ordet, men det er mest fordi jeg inni meg blir ganske sur for at noen bruker et positivt lada ord for noe jeg synes er skikkelig drittkjipt :ler: 

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Er jo ikke noe kritikk, men sannheten ER jo at man er fri fra alt ansvar som hører med barna sine når de har samvær med den andre forelderen. 

Anonymous poster hash: 6302b...39d

Nettopp, og på den måten så tar man jo faktisk fri fra barnet sitt, eller kanskje vi heller skal kalle det midlertidig barnløs? :fnise:  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...