Gå til innhold

han har det ikke bra hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei :)

jeg har en kjærest som ikke har det noe bra hjemme grunnet stefaren hans. han kjefter for ingenting, tvinger han og søskene hans til å jobbe mens han sitter å ser på og truer hele tiden med å kaste han ut av huset fordi han ikke gjør ting bra nok.  jeg føler at kjæresten min prøver å skjule mest mulig av det han opplever hjemme, men jeg merker godt på han at han ikke har det noe bra, det er dager der han bare ligger i senga og ikke en gang tørr å gå opp for å hente seg mat bare for å unngå han. Hans eldste halvbror på 10 år bor i fosterhjem på grunn av at han var så voldelig på skolen, og jeg merker allerede de samme tendensene på lilebroren hans som bare er 2 år. Han har også en bror som er snart 1 år. moren har lyst å flytte fra han, men hun sliter økonomisk, eier ikke huset de bor i, så med 4 unger blir det veldig vanskelig så hun blir derfor værende. Kjæresten min har heller ikke råd til å flytte for seg selv. Jeg er veldig bekymret og har flere ganger snakket med kjæresten min og anbefalt han å gå til barnevernet, noe han også selv tenker på å gjør. derfor lurer jeg på om barnevernet kan gjøre ting noe bedre for kjeresten min? (siden han er 18 år) eller om de bare kan hjelpe småsøskene hans.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De kan fortsatt hjelpe selv om han er 18. De kan hjelpe hele familien.

Kanskje kjæresten din kan flytte ut?

Endret av mini-mio
  • Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med kommunen, de kan ha hus for familier med vanskelig økonomi. Hvis moren virkelig vil gå fra han finnes det alltids en bolig å få tak i. Hvis ikke hun egentlig vil gå fra han så send en bekymringsmelding til barnvernet, hvis du er sikker i din sak.

Skrevet

Barnevernet bør kontaktes snarlig. Dette er omsorgssvikt så det synger etter. 

Kjærsten din er 18 år, og i lovens arm myndig - Men har rett og krav på hjelp fra NAV og ettervernet. Her må kjærsten din ta tiltak selv for sin egen del. 

Skrevet

Barnevernet bør kontaktes snarlig. Dette er omsorgssvikt så det synger etter. 

Kjærsten din er 18 år, og i lovens arm myndig - Men har rett og krav på hjelp fra NAV og ettervernet. Her må kjærsten din ta tiltak selv for sin egen del. 

Ikke bare for sin egen del men også for sine små søsken som ikke kan stå opp for seg selv for de er for små. De må beskyttes og bør ikke vokse opp i et hjem som dette.

Jeg syns at kjæresten din eller du bør sende inn bekymringsmelding til barnevernet. Og ikke vent for lenge for hans søsken og han fortjener å vokse opp i et hjem uten vold.

• Liker 2
Skrevet

Ikke bare for sin egen del men også for sine små søsken som ikke kan stå opp for seg selv for de er for små. De må beskyttes og bør ikke vokse opp i et hjem som dette.

Jeg syns at kjæresten din eller du bør sende inn bekymringsmelding til barnevernet. Og ikke vent for lenge for hans søsken og han fortjener å vokse opp i et hjem uten vold.

Nemlig. Jeg stusser veldig over at moren egentlig er rimelig tiltaksløs oppi dette - Men siden de har et barn i fosterhjem fra før av, burde også denne vært fratatt? 

Skrevet

Nemlig. Jeg stusser veldig over at moren egentlig er rimelig tiltaksløs oppi dette - Men siden de har et barn i fosterhjem fra før av, burde også denne vært fratatt? 

Ja jeg også, syns det er rart at mor tydeligvis ikke kan ha ansvar for en unge som derfor må bo i fosterhjem ( det står i HI at det er pga at ungen er voldelig på skolen, med det er da virkelig ikke så rart med en slik hjemmesituasjon), mens de andre kan hun ha hjemme.

Skrevet

Ja jeg også, syns det er rart at mor tydeligvis ikke kan ha ansvar for en unge som derfor må bo i fosterhjem ( det står i HI at det er pga at ungen er voldelig på skolen, med det er da virkelig ikke så rart med en slik hjemmesituasjon), mens de andre kan hun ha hjemme.

Det ligger nok mer bak dette enn vi KG damer vet, egentlig - For Barnevernet drar aldri ut barn i fosterhjem pga voldelig atferd på skolen - Fordi da skal jo skolen kontakte barnevern, foreldre, PPT-BUP og slike instanser først. Og hvis far i hjemmet er voldelig kan man jo forstå hvorfor barnet er i fosterhjem.. Synes litt at hele historien skurrer. 

Anonymous poster hash: c8551...a1a

Skrevet

Hun er bare kjæresten, ikke sikkert at hun vet alt i situasjonen. Det vet ikke nødvendigvis 18- åringen selv heller.

Men ja, det ligger nok mer bak her.

Anonymous poster hash: df6c9...695

Skrevet

Det ligger nok mer bak dette enn vi KG damer vet, egentlig - For Barnevernet drar aldri ut barn i fosterhjem pga voldelig atferd på skolen - Fordi da skal jo skolen kontakte barnevern, foreldre, PPT-BUP og slike instanser først. Og hvis far i hjemmet er voldelig kan man jo forstå hvorfor barnet er i fosterhjem.. Synes litt at hele historien skurrer. 

Anonymous poster hash: c8551...a1a

Dersom barnet er i fosterhjem så har de nok gått gjennom hele den mølla først som du sier. Skjønner ikke helt argumentasjonen din. 

Men, ja. Det må jo være en mye lengre historie enn det TS forteller, men det var ikke relevant for spørsmålet, så hun må jo heller ikke fortelle alt. Ikke bør hun det heller.

Anonymous poster hash: c36eb...09d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...