Gå til innhold

Litt regnehjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager, altså.. haha

Jeg har drevet og baket litt og lurer nå på hvordan jeg kan regne ut kalorier pr 100 gram av bakvarene. Dette er helt sikkert basic matte, men jeg sliter litt med å finne ut av det..

Alle ingrediensene i oppskriften utgjør 513 kalorier. All den ferdige baksten veier 255 gram. Hvilket mattestykke må jeg bruke for å finne ut kcal/100 gram?

Trenger bare å lære dette en gang for alle så klarer jeg nok å regne ut slikt selv neste gang.. 

Anonymous poster hash: 81aa1...cd3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

513/255*100 = 201 kcal

Anonymous poster hash: 574ca...18e
  • Liker 1
Skrevet

513/255*100 = 201 kcal

Anonymous poster hash: 574ca...18e

Takk så mye!

Anonymous poster hash: 81aa1...cd3

Skrevet

Antall kcal delt på antall gram blir vel kcal per gram, svaret ganger 100 blir antall kcal i 100 gram bakst?

Anonymous poster hash: d35a1...662
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Nå er jeg verken baker, kjemiker eller fysiker, men er det ikke sånn at noe av det kan forsvinne i prosessen, og at de kjemiske prossessene i bakingen kan fremkalle flere kalorier og næringstoffer?

Skrevet

Nå er jeg verken baker, kjemiker eller fysiker, men er det ikke sånn at noe av det kan forsvinne i prosessen, og at de kjemiske prossessene i bakingen kan fremkalle flere kalorier og næringstoffer?

Vann fordamper ved steking og tilføres ved koking, så man må veie maten med tanke på dette  :glare:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...