Gå til innhold

Badstu hos venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja det er jo det jeg har prøvd å si????

Det er ikke alle som vet at man må ha håndkle, det er ikke alle som gidder å ta med, det er ikke alle som husker å ta med. Da er det greit at det er samme regler for alle; badetøy (eller i det minste underdel i badstu) benyttes i hele anlegget (UNNTATT DUSJ).

Du sier ikke de samme som innlegget du refererer.

Det er forskjell på å si at alle må sitte på et håndkle (uansett hva de har på seg) og å si at alle må ha på badedrakt. Du sier det siste mens innlegget du refererer sier det første. 

Anonymous poster hash: 9fb10...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er du som påstår at du har sett skilt hvor det står at man skal ha på badetøy i hele anlegget og som tolker det til at det inkluderer badstu men ikke dusj. Hvis du ikke husker godt nok grunnlaget for hva du hevder så er virkelig ikke andres feil.

Jeg skriver om hva som er hygienisk, miljøvennlig og rasjonelt. Ut fra hva jeg har lest om emnet er det ingen gode rasjonelle grunner for at man skal benytte badetøy. Av og til går kulturelle regler på tvers av dette slik som i dette tilfelle. Det at vi skiller kjønn er mer opplæring enn fornuft. Hva "privatliv" innebærer er også i svært stor grad en kulturell opplæring. Mange steder, både i tropiske områder og mer siviliserte steder, har felles nakenhet vært vanlig og fungert utmerket. For hundre år siden ville kvinner opplevd det som brudd på både privatliv og bluferdighet hvis de hadde måtte gå kledd slik kvinner gjør i dag. På 80-tallet var kvinner toppløse på stranda. Før 1946 ville ingen anstendige kvinner ha vist magen slik mange gjør i dag når de bruker bikini. Grenser for bluferdighet og "privatliv" er i svært stor grad en tillært sak.

Kulturelle regler gir forutsigbarhet og dermed trygghet. De er dermed nyttige verktøy når vi omgås hverandre. Men av og til bør vi ta de opp til vurdering hvis de ikke er rasjonelle. De fleste av oss er så vant med å bruke badetøy i svømmebasseng at jeg mener at vi skal fortsette med det selv om kanskje 80% av oss hadde vent oss til felles nakenhet i løpet av svært kort tid. Når jeg mener at vi bør fortsette å bruke badetøy så er det ikke fordi det er rasjonelt, mest hygienisk, mest miljøvennlig etc. Det er det nemlig ikke. Det er kun en fornuftig grunn til å bruke badetøy: at vi er vant med det (Og det er en god grunn!) Alt annet taler for nakenhet.  

Det er påbudt med badetøy i alle offentlige badstuer i Norge. Grunnen! Badstuene ble brukt til homofile hookups, så for å forhindre det har man som regel installert et kamera og/eller har vakt som titter innom hver kvarter, og påbud om badetøy.

kilde: jeg har hatt sommerjobb på badeanlegg.

Anonymous poster hash: 701d8...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påbudt med badetøy i alle offentlige badstuer i Norge. Grunnen! Badstuene ble brukt til homofile hookups, så for å forhindre det har man som regel installert et kamera og/eller har vakt som titter innom hver kvarter, og påbud om badetøy.

Interessant men neppe helt riktig!

"Alle" er i hvert fall ikke riktig da jeg har besøkt fem forskjellige anlegg i løpt av det siste året og det ikke var slik i noen av disse. Ingen hadde kamera eller vakter som tittet inn. Det var påbudt å sitte på håndkle og ingen hadde påbud om badedrakt. I noen var alle nakne mens i noen hadde noen litt klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva det sto på de fleste skilt når jeg var 15. Da vil jeg heller ikke påstå noe om det. Du påstår noe om hva det står på skiltene uten å huske hva det står på skiltene. Da blir det vanskelig.

Jeg sier det stod man skulle bruke badetøy, men at jeg ikke husker den nøyaktige ordlyden. Det er en forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke de samme som innlegget du refererer.

Det er forskjell på å si at alle må sitte på et håndkle (uansett hva de har på seg) og å si at alle må ha på badedrakt. Du sier det siste mens innlegget du refererer sier det første.

Så vi samme innlegg? Det jeg uthevet var nemlig om bruk av badetøy i dusj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo det jeg har prøvd å si????

Det er ikke alle som vet at man må ha håndkle, det er ikke alle som gidder å ta med, det er ikke alle som husker å ta med. Da er det greit at det er samme regler for alle; badetøy (eller i det minste underdel i badstu) benyttes i hele anlegget (UNNTATT DUSJ).

Badstua er vanligvis i den kjønnsdelte garderobedelen i vanlige svømmehaller. Det er ikke dusj/badstu/svømmehall som avgjør hvorvidt man skal bruke badetøy, men om ett eller begge kjønn har tilgang til området. Derfor gir ikke innleggene dine helt mening. 

Anonymous poster hash: e2a0c...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Badstua er vanligvis i den kjønnsdelte garderobedelen i vanlige svømmehaller. Det er ikke dusj/badstu/svømmehall som avgjør hvorvidt man skal bruke badetøy, men om ett eller begge kjønn har tilgang til området. Derfor gir ikke innleggene dine helt mening.

Anonymous poster hash: e2a0c...4fe

Badstu har det vært begge steder i hallene jeg har besøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull.

I de fleste badeanleggene jeg har vært i er det påbudt å være naken i badstuer som er kjønnsdelte. Der badstuen er i fellesområde er det påbudt med klær.

Hvor finner du hjemmelen til at det er påbud om badetøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Det er selvfølgelig ikke påbudt med badetøy i kjønnsadskilte badstuer! Har aldri sett et slikt påbud. Erfaringsmessig sitter de fleste også på håndkle, så det er ingen grunn til å påby badetøy i tilfelle noen dropper håndkle. Folk flest er oppegående mennesker. Så kan jo de med frykt for nakenhet benytte seg av disse få stedene med klespåbud... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Men hva i alle dager. Debatten handler jo ikke om offentlige badstuer, så hvorfor kverulerer dere frem og tilbake på det i det uendelige. Det handler om en privat badstu. Greit nok at dere setter en link mellom hvordan det er i offentlige badstuer opp mot hvordan folk tenker rundt det privat, men dette er nå blitt kun en debatt om skilting og påbud om håndduk osv., og er ikke svar på TS sitt HI. 

TS: jeg tenker ikke at vennene deres var uhøflige, eller spesielt vulgære, men dere hadde vel forskjellige forventninger til hvordan det var å være i badstu. Om dere ser på det som ubehagelig å være naken i nærheten av venner så kunne dere tatt med badetøy til å ha på, det kan dere passe på til en annen gang. Vi ser på nakenhet forskjellig, men det betyr ikke at de bevisst prøvde å sette der ei en situasjon dere følte var ydmykende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde invitert venner til badstubad i min private badstu, og de hadde villet ha klær på, så hadde jeg syntes de var nokså rare, men jeg hadde ikke laget noen sak av det.

Vi må tåle at vi er forskjellige.

Men hadde de krevet at jeg skulle kle på meg i badstua, hadde jeg blitt nokså opprørt.

Sånn oppfører man seg bare ikke når man er på besøk.

Anonymous poster hash: 33749...cf3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...