peppermyntete Skrevet 13. oktober 2015 #21 Del Skrevet 13. oktober 2015 "Hele anlegget"? Det var voldsomt!. Tydelig at vi ikke besøker de samme stedene. Noen steder jeg besøker står det til og med at man ikke skal benytte badetøy i dusjen. Noen få steder står det at man skal benytte badetøy i svømmebassenget (men det er gamle skilt fra 80-tallet). Når det gjelder badstuer har jeg sett skilt om at man skal sitte på noe, at man ikke skal sprute vann på ovnen men aldri noe om at man må ha badetøy. Det er rimelig strengt og betyr at man ikke kan bruke for eksempel et stort håndkle. Hvor er det du pleier å dra?Anonymous poster hash: 9a7ac...6d6 Selvfølgelig skal man ta av badetøyet i dusjen. Men jeg har full forståelse for at man ikke skal gnikke underlivet sitt mot benken i badstua fordi man ikke gadd å ta med ekstra håndkle å sitte på. Jeg pleier ikke å dra noen steder, men i blant drar jeg i haller som er i nærheten. Både på Østlandet og i Trøndelag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 13. oktober 2015 #22 Del Skrevet 13. oktober 2015 Hvor i all verden bor du? Jeg bor i Oslo, og her står det skilt om at man skal dusje nakne, og sitte på håndkle i badstua. Eneste stedet man bruker klær i badstua er i type badeland, hvor begge kjønn går i samme badstu. Anonymous poster hash: e2a0c...4fe Selvfølgelig skal man dusje nakne, det står det jo også skilt om. Det blir jo noe helt annet enn å bruke basseng/badstue/kafé. Men som jeg svarte den andre personen, jeg skjønner godt at de ønsker alle bruker badetøy slik at andre slipper å sitte der noen har gnidd underlivet nedi benken fordi ekstra håndkle er slitsomt å ta med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #23 Del Skrevet 13. oktober 2015 Selvfølgelig skal man dusje nakne, det står det jo også skilt om. Det blir jo noe helt annet enn å bruke basseng/badstue/kafé. Men som jeg svarte den andre personen, jeg skjønner godt at de ønsker alle bruker badetøy slik at andre slipper å sitte der noen har gnidd underlivet nedi benken fordi ekstra håndkle er slitsomt å ta med. Nå blir jeg forvirret. Du sier at det står at man skal bruke badetøy i "hele anlegget". Men samtidig er tydeligvis dusjen et unntak. Hva står det egentlig på disse skiltene der du er? Det er da virkelig ikke så slitsomt å ta med ekstra håndkle/noe å sitte på. Det har nå vært det vanligste opp i gjennom alle tider i alle kulturer. Det er vel først de siste årene man har begynt å ha på badedrakt når man er i badstua også med eget kjønn. Anonymous poster hash: 9fb10...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #24 Del Skrevet 13. oktober 2015 Jeg kan godt forstå deg. Men så er ikke min kropp noe særlig pen å se på når den er naken sånn subjektivt sett heller. Anonymous poster hash: 7efd2...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 13. oktober 2015 #25 Del Skrevet 13. oktober 2015 Nå blir jeg forvirret. Du sier at det står at man skal bruke badetøy i "hele anlegget". Men samtidig er tydeligvis dusjen et unntak. Hva står det egentlig på disse skiltene der du er? Det er da virkelig ikke så slitsomt å ta med ekstra håndkle/noe å sitte på. Det har nå vært det vanligste opp i gjennom alle tider i alle kulturer. Det er vel først de siste årene man har begynt å ha på badedrakt når man er i badstua også med eget kjønn.Anonymous poster hash: 9fb10...6d4 Jeg tenkte det sa seg selv at man dusjer naken, det må man jo i alle haller. Men i tillegg har jeg alltid sett skilt som krever at man bruker riktig badetøy i hele (resten) av anlegget. Såå vanskelig er det ikke å forstå Og nei, det er ikke vanskelig å huske/gidde å ta med ekstra håndkle. Det er ikke vanskelig å pante flasker eller la være å voldta heller, men jammen er det også vanskelig for mange å få inn i knollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #26 Del Skrevet 13. oktober 2015 Ja-Ja. Langt ut i det 19-århundre var det mest vanlig med naken fellesbadstu for begge kjønn på gårder og tettsteder i Finnland. Det var vanlig mange steder i Norge også. I Øst-tyskland var det mer vanlig å være naken enn påkledd på strendene. I dag viser man drap og skamferte lik på TV mens (kvinnelige) brystvorter er uakseptabelt. Norske jenter som skal inn i forsvaret er mer redd for at noen skal se de nakne enn at de skal havne i kampsituasjoner. Den nakne alminnelige kropp har blitt noe av det mest skremmende som fins.Anonymous poster hash: 9a7ac...6d6 Kvinnelige brystvorter er da absolutt ikke uakseptabelt på TV, med mindre du kun holder deg til barneprogrammer. Anonymous poster hash: 12d7f...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #27 Del Skrevet 14. oktober 2015 Jeg tenkte det sa seg selv at man dusjer naken, det må man jo i alle haller. Men i tillegg har jeg alltid sett skilt som krever at man bruker riktig badetøy i hele (resten) av anlegget. Såå vanskelig er det ikke å forstå Og nei, det er ikke vanskelig å huske/gidde å ta med ekstra håndkle. Det er ikke vanskelig å pante flasker eller la være å voldta heller, men jammen er det også vanskelig for mange å få inn i knollen. Tja, jeg har inntrykk av at man mange steder ikke lenger dusjer nakne så at man fjerner skilter eller påbyr badedrakt i dusjen hadde vel ikke lenger overrasket meg. Så hva er det egentlig det står konkret på disse skiltene du ser påbyr badedrakt i hele anlegget? Anonymous poster hash: 9fb10...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #28 Del Skrevet 14. oktober 2015 Kvinnelige brystvorter er da absolutt ikke uakseptabelt på TV, med mindre du kun holder deg til barneprogrammer. Anonymous poster hash: 12d7f...681 Det er vel avhengig av programmet. I et vanlig underholdningsprogram hadde det vel neppe vært akseptert. Hvis en dame avslørte en brystvorte på "Skal vi danse" er jeg sikker på at media vil gjøre en stor sak ut av det.(Dagbladet er liksom den mest liberale avisen men samtidig den som bruker mest sensasjonsoverskrifter hvis noen gjør noe nakenliberalt.) Anonymous poster hash: 9fb10...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 14. oktober 2015 #29 Del Skrevet 14. oktober 2015 Tja, jeg har inntrykk av at man mange steder ikke lenger dusjer nakne så at man fjerner skilter eller påbyr badedrakt i dusjen hadde vel ikke lenger overrasket meg. Så hva er det egentlig det står konkret på disse skiltene du ser påbyr badedrakt i hele anlegget?Anonymous poster hash: 9fb10...6d4 Gud for et styr dette ble ^^ Det står at badetøy skal brukes i hele anlegget, unntatt dusjen der det skal såpevaskes UTEN badetøy før en bruker anlegget. Nøyaktig ordlyd kan jeg dessverre ikke gi deg, jeg har ikke fotografisk minne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #30 Del Skrevet 14. oktober 2015 Et vennepar av oss fikk seg ny badstu for noen uker siden, og inviterte oss med forrige lørdag. De sa de skulle legge ut håndklær like utenfor badstua. Da tenkte jeg selvsagt at det var snakk om store håndklær til å ha rundt kroppen sin, men det var det ikke. Det var kun noen bitte små til å sitte på. Så da vi kom ut av dusjen vår, måtte vi bare gå splitter nakne inn i badstua uten noe håndkle å skjule seg bak. Jeg syntes det var veldig ydmykende. Der inne satt venneparet vårt allerede, helt nakne de også. Neste gang de spør om vi vil bli med i badstua, skal jeg ihvertfall si nei. Får heller skylde på hodepine. Anonymous poster hash: 5eb5f...1b0 Det er en badstu! Man ER nakne i badstu. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 546fa...d75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #31 Del Skrevet 15. oktober 2015 Gud for et styr dette ble ^^ Det står at badetøy skal brukes i hele anlegget, unntatt dusjen der det skal såpevaskes UTEN badetøy før en bruker anlegget. Nøyaktig ordlyd kan jeg dessverre ikke gi deg, jeg har ikke fotografisk minne. Og du er sikker på at hele anlegget innbefatter badstuen også der det er kjønnsdelte badstuer? Her er det spørsmål om badstua er inkludert eller ikke. Da er det selvfølgelig av betydning om skiltene sier noe konkret om dette eller ikke. Jeg forstår at du har tolket det slik men når du ikke husker konkret teksten så blir det litt vanskelig å forholde seg til. Dermed blir det kun din personlige tolkning.Anonymous poster hash: 9a7ac...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #32 Del Skrevet 15. oktober 2015 Jeg kan godt forstå deg. Men så er ikke min kropp noe særlig pen å se på når den er naken sånn subjektivt sett heller. Anonymous poster hash: 7efd2...9b1 Dette er et moderne problem. I dag skal den nakne kropp være pen og seksuelt attraktiv. For noen tiår siden var man naken fordi det var praktisk/sunt i forbindelse med hygiene, badstu, svømming o.s.v. uavhengig av hva man mente om utseende. Hvis man er sammen med venner så burde man vel være så trygg på hverandre og forholdet være såpass avklart at nakenhet ikke skulle medføre noe problem.Anonymous poster hash: 9a7ac...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 15. oktober 2015 #33 Del Skrevet 15. oktober 2015 Og du er sikker på at hele anlegget innbefatter badstuen også der det er kjønnsdelte badstuer? Her er det spørsmål om badstua er inkludert eller ikke. Da er det selvfølgelig av betydning om skiltene sier noe konkret om dette eller ikke. Jeg forstår at du har tolket det slik men når du ikke husker konkret teksten så blir det litt vanskelig å forholde seg til. Dermed blir det kun din personlige tolkning.Anonymous poster hash: 9a7ac...6d6 Det har vært et eget skilt på dørene til badstuene. Hva er greia egentlig, hvorfor er det så vanskelig for folk her inne å forstå grunnleggende hygiene..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #34 Del Skrevet 15. oktober 2015 Det har vært et eget skilt på dørene til badstuene. Hva er greia egentlig, hvorfor er det så vanskelig for folk her inne å forstå grunnleggende hygiene..? Dette blir veldig diffust. Når vi snakker om forskjellige regler forskjellige steder må du fortelle konket hvilke skilt som står hvor. Om folk forstår grunnleggende hygiene er en ting. Uansett så avviker jo folk ganske mye fra hva som er rasjonelt. Det hygieniske og mest miljøvennlige er at folk vasker seg grundig nakne i dusjen før og etter besøk i anlegget. I Badstua er det mest hygieniske og sunne at man er helt nakne men sitter på et håndkle eller lignende. I bassenget er det mest hygienisk og miljøvennlig om alle, unntatt de aller minste, er nakne. Men når det gjelder nakenhet så overstyres helse, hygiene, miljøhensyn og selv fakta av kulturelle moter. Kulturelle regler behøver ikke være fornuftige. I dag har man laget en regel om at man ikke lenger skal være nakne sammen spesielt ikke hvis man er av motsatt kjønn. Historiske fakta viser at det ikke er noe fornuftig belegg for en slik regel. Millioner kvinner og menn har omgått hverandre nakne uten at det har medført mer overgrep enn i områder hvor man er svært godt dekket til. Overgrep og umoral har mer sammenheng med kultur enn med hvor mye klær man har på seg. (Det er heller en tendens til at gjensidig respekt øker hvis man er mer sammen, også i garderobe, dusj, badstu o.s.v.) Anonymous poster hash: 9fb10...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 15. oktober 2015 #35 Del Skrevet 15. oktober 2015 Dette blir veldig diffust. Når vi snakker om forskjellige regler forskjellige steder må du fortelle konket hvilke skilt som står hvor. Om folk forstår grunnleggende hygiene er en ting. Uansett så avviker jo folk ganske mye fra hva som er rasjonelt. Det hygieniske og mest miljøvennlige er at folk vasker seg grundig nakne i dusjen før og etter besøk i anlegget. I Badstua er det mest hygieniske og sunne at man er helt nakne men sitter på et håndkle eller lignende. I bassenget er det mest hygienisk og miljøvennlig om alle, unntatt de aller minste, er nakne. Men når det gjelder nakenhet så overstyres helse, hygiene, miljøhensyn og selv fakta av kulturelle moter. Kulturelle regler behøver ikke være fornuftige. I dag har man laget en regel om at man ikke lenger skal være nakne sammen spesielt ikke hvis man er av motsatt kjønn. Historiske fakta viser at det ikke er noe fornuftig belegg for en slik regel. Millioner kvinner og menn har omgått hverandre nakne uten at det har medført mer overgrep enn i områder hvor man er svært godt dekket til. Overgrep og umoral har mer sammenheng med kultur enn med hvor mye klær man har på seg. (Det er heller en tendens til at gjensidig respekt øker hvis man er mer sammen, også i garderobe, dusj, badstu o.s.v.)Anonymous poster hash: 9fb10...6d4 Men hvordan i alle dager mener du jeg skal huske skilt jeg kan ha sett for 10 år siden? Det henger ikke på greip. Og seriøst, alle burde være nakne i svømmehaller? Fordi nakenhet er naturlig og hygienisk? Privatliv da? Har du hørt om det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #36 Del Skrevet 15. oktober 2015 Gud for et styr dette ble ^^ Det står at badetøy skal brukes i hele anlegget, unntatt dusjen der det skal såpevaskes UTEN badetøy før en bruker anlegget. Nøyaktig ordlyd kan jeg dessverre ikke gi deg, jeg har ikke fotografisk minne. Badeanlegget omfatter da selvsagt ikke garderoben. I Garderoben er man stort sett nakne, eller i ferd med å kle av og på seg. Og hva har dette med hygiene å gjøre? Man skal sitte på håndkle i badstua, uanvhengig av om man har badetøy eller ikke, står det på døra til badstuene jeg bruker. (Underforstått: Begge alternativene er like legitime.) Anonymous poster hash: e2a0c...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #37 Del Skrevet 15. oktober 2015 Men hvordan i alle dager mener du jeg skal huske skilt jeg kan ha sett for 10 år siden? Det henger ikke på greip. Og seriøst, alle burde være nakne i svømmehaller? Fordi nakenhet er naturlig og hygienisk? Privatliv da? Har du hørt om det? Det er du som påstår at du har sett skilt hvor det står at man skal ha på badetøy i hele anlegget og som tolker det til at det inkluderer badstu men ikke dusj. Hvis du ikke husker godt nok grunnlaget for hva du hevder så er virkelig ikke andres feil. Jeg skriver om hva som er hygienisk, miljøvennlig og rasjonelt. Ut fra hva jeg har lest om emnet er det ingen gode rasjonelle grunner for at man skal benytte badetøy. Av og til går kulturelle regler på tvers av dette slik som i dette tilfelle. Det at vi skiller kjønn er mer opplæring enn fornuft. Hva "privatliv" innebærer er også i svært stor grad en kulturell opplæring. Mange steder, både i tropiske områder og mer siviliserte steder, har felles nakenhet vært vanlig og fungert utmerket. For hundre år siden ville kvinner opplevd det som brudd på både privatliv og bluferdighet hvis de hadde måtte gå kledd slik kvinner gjør i dag. På 80-tallet var kvinner toppløse på stranda. Før 1946 ville ingen anstendige kvinner ha vist magen slik mange gjør i dag når de bruker bikini. Grenser for bluferdighet og "privatliv" er i svært stor grad en tillært sak. Kulturelle regler gir forutsigbarhet og dermed trygghet. De er dermed nyttige verktøy når vi omgås hverandre. Men av og til bør vi ta de opp til vurdering hvis de ikke er rasjonelle. De fleste av oss er så vant med å bruke badetøy i svømmebasseng at jeg mener at vi skal fortsette med det selv om kanskje 80% av oss hadde vent oss til felles nakenhet i løpet av svært kort tid. Når jeg mener at vi bør fortsette å bruke badetøy så er det ikke fordi det er rasjonelt, mest hygienisk, mest miljøvennlig etc. Det er det nemlig ikke. Det er kun en fornuftig grunn til å bruke badetøy: at vi er vant med det (Og det er en god grunn!) Alt annet taler for nakenhet. Anonymous poster hash: 9fb10...6d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 15. oktober 2015 #38 Del Skrevet 15. oktober 2015 Badeanlegget omfatter da selvsagt ikke garderoben. I Garderoben er man stort sett nakne, eller i ferd med å kle av og på seg. Og hva har dette med hygiene å gjøre? Man skal sitte på håndkle i badstua, uanvhengig av om man har badetøy eller ikke, står det på døra til badstuene jeg bruker. (Underforstått: Begge alternativene er like legitime.) Anonymous poster hash: e2a0c...4fe Ja det er jo det jeg har prøvd å si???? Det er ikke alle som vet at man må ha håndkle, det er ikke alle som gidder å ta med, det er ikke alle som husker å ta med. Da er det greit at det er samme regler for alle; badetøy (eller i det minste underdel i badstu) benyttes i hele anlegget (UNNTATT DUSJ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 15. oktober 2015 #39 Del Skrevet 15. oktober 2015 Det er du som påstår at du har sett skilt hvor det står at man skal ha på badetøy i hele anlegget og som tolker det til at det inkluderer badstu men ikke dusj. Hvis du ikke husker godt nok grunnlaget for hva du hevder så er virkelig ikke andres feil. Jeg skriver om hva som er hygienisk, miljøvennlig og rasjonelt. Ut fra hva jeg har lest om emnet er det ingen gode rasjonelle grunner for at man skal benytte badetøy. Anonymous poster hash: 9fb10...6d4 Ja, jeg har sett skilt i svømmehaller der det står man skal bruke badetøy i hele anlegget, dvs. basseng, solsenger, badstuer, dampbadstuer, kalde dusjer osv. På badstu INNE i garderoben har det også stått skilt. Og i dusjen står det store, tydelige skilt om at dusjing foregår UTEN badetøy og at man skal såpevaske seg. Det husker jeg. Men virkelig, husker du nøyaktig ordrett hva du leste den gangen du var 15 og var på ferie i Ålesund og skulle bade med familien? Ikke? Merkelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #40 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ja, jeg har sett skilt i svømmehaller der det står man skal bruke badetøy i hele anlegget, dvs. basseng, solsenger, badstuer, dampbadstuer, kalde dusjer osv. På badstu INNE i garderoben har det også stått skilt. Og i dusjen står det store, tydelige skilt om at dusjing foregår UTEN badetøy og at man skal såpevaske seg. Det husker jeg. Men virkelig, husker du nøyaktig ordrett hva du leste den gangen du var 15 og var på ferie i Ålesund og skulle bade med familien? Ikke? Merkelig... Jeg husker ikke hva det sto på de fleste skilt når jeg var 15. Da vil jeg heller ikke påstå noe om det. Du påstår noe om hva det står på skiltene uten å huske hva det står på skiltene. Da blir det vanskelig. Anonymous poster hash: 9fb10...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå