Gå til innhold

Inkasso - hvor skummelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes økonomi er kjempevanskelig, og merker at etterhvert som jeg blir mer voksen, lurer jeg på mer og mer...

Det har seg sånn at jeg nå har rotet meg litt inn noe økonomisk surr. Har altså to regninger på rundt 7000 kroner, én på 15.000 kroner og et par småregninger på et par hundrelapper. Alt bortsett fra den på 15.000 (frist om to mnd) er på inkassovarsel.

Så det er jo ikke tidenes største gjeld, og det skal jo ikke ta altfor lang tid å komme seg ut av det, men tror likevel ikke at jeg rekker alle fristene.

Så det jeg nå lurer på er hva som er greia med inkasso. Hva skjer egentlig når noe kommer til inkasso? Kan jeg ikke få boliglån ol. i bank? Kan jeg betale bort det som er på inkasso, eller vil jeg få en slags anmerkning som gjør at jeg ikke kan få boliglån selv om jeg har betalt bort alt?

Mange tenker sikkert at dette er superdumme spørsmål, men jeg har aldri hatt bruk for denne kunnskapen før, så har aldri undersøkt det :S

Mvh.

frustrert 23-åring som er livredd for at dette skal gi en negativ påvirkning på resten av livet sitt :(

Anonymous poster hash: 895a1...fa5
Skrevet

Du bør ikke bagatellisere disse regningene og å ikke rekke frister er veldig dumt av deg. Tenk deg at det er noen andre som er avhengig av disse pengene. Du hadde sikkert reagert hvis du ikke hadde fått lønna/trygda di i tide heller? Dessuten er sånne typer som har betalingsproblemer lite attraktive i datingverden. De blir sett på som tapere.

Jeg har selv vært ung (er 32 nå) og har alltid hatt inkasso-redd og sunt er det.

Anonymous poster hash: 6507f...2a9

• Liker 2
Skrevet

Kan ta mange år før betalingsanmerkninger. Får ikke det etter 2-3 mnd. Får bare lage avtale og betale så godt du kan.

Anonymous poster hash: 4ddc5...a03

Skrevet

Det er såklart et visst alvor over det, men det er ingen grunn til panikk.

Kreditor vil etter et par purringer sende et inkassovarsel, og så oversende saken til et inkassobyrå. Når det skjer, så kommer det et visst påslag i totalbeløpet på grunn av inkassosalær. Men, du vil fremdeles få dugaleg med betalingsoppfordringer før saken sendes til forliksrådet. Når forliksrådet har varslet deg, og så behandlet saken, så vil du få en dom i forliksrådet som gir grunnlag for trekk i lønn/ytelser. Når dette skjer, så vil du få registrert en betalingsanmerkning.

Denne anmerkningen hindrer deg å være kredittverdig til kortsiktige lån eller kredittytelser. Men, anmerkningen fjernes med en gang kravet er nedbetalt.

Tidsmessig har du god tid. Det går nok en måned før du får første betalingsoppfordring, og du vil få et par måneder før saken går til forliksrådet. Du kan også ganske raskt kontakte inkassobyrået for å få i stand en nedbetalingsavtale.

TL;DR;

Dette er ingen krise, og vil ikke på noen måte henge over deg etter at sakene er oppgjort, men du bør etterstrebe å aldri sette deg i en liknende situasjon igjen.

• Liker 4
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Du bør ikke bagatellisere disse regningene og å ikke rekke frister er veldig dumt av deg. Tenk deg at det er noen andre som er avhengig av disse pengene. Du hadde sikkert reagert hvis du ikke hadde fått lønna/trygda di i tide heller? Dessuten er sånne typer som har betalingsproblemer lite attraktive i datingverden. De blir sett på som tapere.

Jeg har selv vært ung (er 32 nå) og har alltid hatt inkasso-redd og sunt er det.

Jeg skjønner ikke helt motivasjonen bak dette svaret.

Skrevet

Og selv om betalingsanmerkningene slettes når du betaler, så er disse inkassogebyrene skyhøye da... Hvis du faktisk ikke har råd til å betale regninger på noen hundrelapper så er mange tusen i inkassogebyrer det aller siste du trenger. Liten gjeld kan fort bli stor om du holder på slik og tenker at du har god tid på deg for hver regning.

Ville prioritert å få betalt de snarest - selg greier hjemme, jobb ekstra osv for å få betalt. Og ta lærdom av dette, få opp et budsjett og ta kontroll over økonomien din en gang for alle så ikke slikt skjer igjen.

• Liker 1
Skrevet

Ring selskapene og ordne en nedbetalingspplan!

Anonymous poster hash: 9f9eb...53e

Skrevet

Så lenge regningene er på inkassovarsel, har de enda ikke gått til inkasso. Sørg for å betale dem innen fristen. Få lån av foreldre, eller kontakt de du skylder penger og be om utsettelse. Straks noe går til inkasso, så er det inkassobyråene som tar over, og utgiftene blir MYE større. Betalingsanmerkning er heller ikke gunstig å få.

Skrevet

Klarer du ikke å betale regningen innen fristen ta kontakt med kreditoren. Sende regning til inkasso er en kostnad og kreditoren ønsker bare å få inn pengene sine. Sammen kan dere avtale en betalingsplan. Tar du kontakt i forkant er de aller fleste veldig behjelpelige med en løsning.

Anonymous poster hash: bb522...558
Skrevet

Husker hva som skjedde da du fikk inkasso på The Sims. 

Kom en sånn skummel mann og stjal tingene dine med en sånn svær greie :fnise:

Ellers fikk jeg mye klarhet i mye her. Jeg heller visste ikke hva som skjedde når det kom inkasso.. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar dere! :)

Ser mange anbefaler å ringe inkassobyråene. Har også hørt de se på luksusfellen at det er innafor, men jeg synes det er såååååå flaut! :S

Hva mener du med dette innlegget? Tror du jeg nekter å betale regninger? Jeg jobber ræva av meg for å få nedbetalt dette.

Datingverdenen? Så fryktelig teit av deg å si. At jeg har et par tøffe økonomiske måneder nå, gjør ikke at jeg går rundt å snakker om det til folk! Og det er ikke permanent. Er garantert "normal" igjen innen et par måneder. Har forresten ingen problemer med kjærligheten.

Men så bra at du fikk slengt inn noe snikskryt, da! :)

• Liker 2
Skrevet

Regningenes beløp FØR inkassoinnkrevingen starter er små, de vil vokse i rekordfart når gebyrer og renter blir tillagt.

Og alt du spør om: Svarene er ja, ja, ja.....du blir stemplet som dårlig betaler, lån, mobiltelefon og andre ting der du blir kredittsjekket kan du glemme. Noen utleiere ønsker og å sjekke leietakeres kredittverdighet.....

Anonymous poster hash: de615...8a6

• Liker 1
Skrevet

Ser mange anbefaler å ringe inkassobyråene. Har også hørt de se på luksusfellen at det er innafor, men jeg synes det er såååååå flaut! :S

Hva mener du med dette innlegget? Tror du jeg nekter å betale regninger? Jeg jobber ræva av meg for å få nedbetalt dette.

Datingverdenen? Så fryktelig teit av deg å si. At jeg har et par tøffe økonomiske måneder nå, gjør ikke at jeg går rundt å snakker om det til folk! Og det er ikke permanent. Er garantert "normal" igjen innen et par måneder. Har forresten ingen problemer med kjærligheten.

Serikke bort fra at det fungerer på chat eller e-post også.

Skrevet

Tolket du virkelig noe av svaret mitt som snikskryt? Isåfall er det meget godt jobbet av deg.

Du skriver at du jobber "rævva" av deg, men likevel har du klart å pådra deg store utgifter du ikke rekker å betale i tide.

Og hvorfor er det flaut å se på luksusfellen? Har lært mye av programmet. Siden du nå sliter med å betale regninger, vil jeg anbefale å se den ;)

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Betal småregningene først! Det er de som har størst økning, siden inkassosalær ofte er faste summer heller en prosenter av regningen. Surt om en regning på 200 plutselig er på over 400.

En regning på 15000 som har frist om to måneder er ikke på noen måte skummelt så lenge du får ryddet vekk de andre små regningene først.

Og ring kreditor, forklar problemet og hør om du kan få utsatt fristene. Blir det oversendt til inkasso, ring selv til inkassobyrået og spør om en løsning. Det er ingen der som er sinte på deg, de er godt vant til å snakke med mennesker som synes dette er flaut, og det er jo jobben deres å få til en løsning. Det er kanskje flaut første gangen, men da er det jo bare en ypperlig anledning til å øve på å ta ubehagelige samtaler.

Du har i det minste en konstruktiv holdning til dette. Mange ville fått panikk, og bare kastet fremtidige vinduskonvolutter, en løsning som på ingen måte får problemet til å forsvinne.

Annonse
Skrevet

Takk for svar dere! :)Ser mange anbefaler å ringe inkassobyråene. Har også hørt de se på luksusfellen at det er innafor, men jeg synes det er såååååå flaut! :S  Hva mener du med dette innlegget? Tror du jeg nekter å betale regninger? Jeg jobber ræva av meg for å få nedbetalt dette.Datingverdenen? Så fryktelig teit av deg å si. At jeg har et par tøffe økonomiske måneder nå, gjør ikke at jeg går rundt å snakker om det til folk! Og det er ikke permanent. Er garantert "normal" igjen innen et par måneder. Har forresten ingen problemer med kjærligheten.Men så bra at du fikk slengt inn noe snikskryt, da! :)Anonymous poster hash: 895a1...fa5

Nei, nei! Ikke ring inkassobyråene! Ring de du skylder penger FØR regningene har gått til inkasso!

Skrevet

For å presisere: Inkassovarsel betyr at dersom du ikke betaler regningen innen fristen, så blir regningen sendt videre til et inkassobyrå. Inkassobyrå lever av å øke det du skal betale med store gebyr, og har spesialisert seg på å kreve inn pengene. Så du må ta kontakt med de du skylder penger FØR de har sendt regningen videre, altså før den datoen som står som inbetalingsfrist på inkassovarselet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...