Gå til innhold

Uhøflig hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blitt sammen med en fyr som har en meget stor hund på litt over to år. Han er litt einstøing og det merker jeg på hunden. Når jeg nå får besøk så er hunden så veldig uhøflig. Han dytter intill folk, maser og stresser, løper litt att og frem, dytter ansiktet oppi armene til folk stanger i beina osv. Er han ute i bånd så hopper han og er helt dust.

Kjæresten er mye borte så håndterer dette mest selv. Han er som sagt stor.

Han er bare snill og grei, men han er veldig uoppdragen og uhøflig..

Noen tips?

Anonymous poster hash: 64b5e...b6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På meg virker det mest som hunden veldig gjerne vil ha pratet med seg og få klapp / kos, og at han derfor prøver å blant annet "dytte" litt borti armene til folk.

Hvor mye trening og stimulering får denne hunden ?

Anonymous poster hash: 20cc8...1bb
  • Liker 3
Skrevet

Som brukeren over tenker jeg også hvor mye stimulering han får, både fysisk og mentalt. En del av den mentale stimuleringen ville jeg brukt på å trene kontakt. Belønn masse kontakt, og gjør det gradvis vanskeligere. Kontakt oppfordrer til ro og kontroll. Så kan man gradvis få kontakt i situasjoner hvor han ellers oppfører seg "uhøflig". 

• Liker 2
Skrevet

Han får nok fysisk og psykisk stimuli. Hvis man klapper han blir han hundre ganger verre. Han er glad ja, men er ikke greit at han holder p sånn. Kontakt hjelper dårlig når han går i fistel..

Skrevet

mao har hunden lært at hvis den dytter til en arm så får han kos.Flink vofs..men det blir morsomt å avlære :D

Skrevet

...labrador? :fnise:

Anonymous poster hash: caa80...6bb
Skrevet

Syns han høres søøøøøt ut jeg da.

Men skjønner at det kan være slitsomt for noen. Meld deg på lydighetskurs med den? :)

Skrevet

Koselig med hunder som er glade og fornøyde og bare ønsker kos og oppmerksomhet og å vise at han er der for deg.

Skrevet

Jada folkens det er kjempe koselig med en hund på 80kg som skal ha kos og dermed dytter på deg ... Besøkende er virkelig glade for det, ikke noe er som å bli stanget av en liten ku...

Skrevet

Han får nok fysisk og psykisk stimuli. Hvis man klapper han blir han hundre ganger verre. Han er glad ja, men er ikke greit at han holder p sånn. Kontakt hjelper dårlig når han går i fistel..

Du må trene kontakt FØR han går i fistel. Trene det mye i mange situasjoner. Først når han er rolig og avslappet inne med lite forstyrrelser, og så med gradvis mer forstyrrelser. Det kan være med og roe ned når han "går i fistel". 

Gi ham f.eks et godtbitsøk når han stresser seg opp, det roer ned.

• Liker 1
Skrevet

Gi ham f.eks et godtbitsøk når han stresser seg opp, det roer ned.

Eller så lærer han at han får godteri når han stresser? :)

Kan være lurt å gå på kurs for å få profesjonelle til å se hva som funker på DIN hund. Pluss at da får du kanskje et bedre forhold til den!

• Liker 1
Skrevet

Du får begynne med å be gjestene om å ignorere hunden, ikke se på den, ikke snakk til den og ikke ta på den - hold henda i kryss. Når hunden er rolig, kan den få kos og oppmerksomhet.

Eventuelt kan du fjerne hunden fra situasjonen, når den har roet seg ned får den komme tilbake. Begynner den på igjen er det rett ut.

Og nei, hunder trenger ikke nødvendigvis å være understimulert selv om de er overbegeistret for å treffe folk. Noen blir bare helt fra seg av lykke, og da er det vår jobb å hjelpe dem med å roe seg ned.

Anonymous poster hash: caa80...6bb
Skrevet

Eller så lærer han at han får godteri når han stresser? :)

Kan være lurt å gå på kurs for å få profesjonelle til å se hva som funker på DIN hund. Pluss at da får du kanskje et bedre forhold til den!

En hund kan ikke bli stresset på kommando på den måten. :) Godbitsøk vil da roe ned i situasjonen, men som jeg også foreslo så bør man jobbe med kontakt og ro som en langsiktig løsning for å få mer kontroll. Godbitsøk er kortsiktig og kan hjelpe der og da når man allerede er i en stresset situasjon.

Kurs med instruktører som benytter seg av moderne metoder er så absolutt å anbefale. :)

• Liker 1
Skrevet

En hund kan ikke bli stresset på kommando på den måten. :) Godbitsøk vil da roe ned i situasjonen, men som jeg også foreslo så bør man jobbe med kontakt og ro som en langsiktig løsning for å få mer kontroll. Godbitsøk er kortsiktig og kan hjelpe der og da når man allerede er i en stresset situasjon.

Kurs med instruktører som benytter seg av moderne metoder er så absolutt å anbefale. :)

Ok! Lurt :)

Skrevet

Besøket må ignorere hunden totalt til den roer seg.

Skrevet

Jeg tenker at hunden trenger å lære når den får kos og oppmerksomhet og når det er nok. Det kan du gjøre ved at du klapper og koser, og når du ikke vil mer sier du "nå er det nok", "ferdig" eller hva du enn vil bruke som signal på at kosen er over. Etter det må du ignorere hva han enn gjør fram til han gir opp og finner på noe annet. Det må du gjøre HVER gang hvis det skal gå inn. Ikke gi etter, ikke tilby godbit eller noe. Du kan godt ha leker liggende framme som hunden kan leke med i stedet, men ikke gjør noe utav det. Hvis hunden er veldig innpåsliten kan du prøve å si "ferdig" og så feste ham i bånd så han ikke når bort til deg. Poenget er ikke å være streng, men bare konsekvent på at når du sier at kosen er ferdig, så er kosen ferdig.

Jeg lurer også på hva du mener når du sier han er ute i bånd. Står han bundet fast alene eller er dere på tur og går i bånd? Få noen til å hjelpe deg og gi deg tips. Hvis det er snakk om 80 kg hund du skal holde igjen, må du få kontroll på ham på et vis. Få noen med peiling på stor hund til å hjelpe deg.

Generelt høres det ut som hunden trenger oppdragelse. Klare grenser og konsekventhet. Med klare grenser mener jeg selvsagt ikke at du skal være hard fysisk med hunden, kun at når du har bestemt at noe skal være sånn, så blir det sånn. Du må være mer sta og i forkant enn hunden.

Ellers støtter jeg tips om kontakttrening og hjernetrim i tillegg til godt med fysisk trim. En sliten hund er en fornøyd hund, med balanse i fysisk og psykisk aktivitet. Men husk at du ikke kan bytte ut all fysisk trim med hjernetrim. Min egen (ung)hund kan godt ha fått mye trening og stimuli noen dager, men får han ikke løpt litt fra seg blir han fort slitsom likevel.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...