Gå til innhold

Er dette ok treningsresultat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 173 høy og veide i starten av juli 72 kg.

Jeg har trent fem ganger i uka siden midten av juli. Jeg har trent variert, både kondisjon og styrke. Har spist en del sunnere også, men ikke fanatisk (følger helt vanlige matråd om mye grønnsaker, søtsaker kun én dag i uka osv).

På denne tiden har jeg gått ned 3 kg. I utgangspunktet synes jeg det er lite. På den annen side har jeg fått synlige muskler, og merker at buksene mine er løse i livet. Så jeg tenker at jeg nok har lagt på meg litt muskler også.

Målet mitt er 63 kg. Jeg er i stuss på hvordan jeg skal fortsette. Med denne farten her vil det jo ta et halvt år å miste de kiloene. Men kanskje er det en veldig sunn måte å gjøre det på? Eller må kostholdet strammes ytterligere inn, så jeg kanskje når målet mitt om bare to måneder, om det i det hele tatt er realistisk?

Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 8d23d...b7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bilder er det eneste jeg kommer til å dømme treningsresultater på. 

Jeg synes 3 KG høres lite ut om du har villet ned i vekt, men du har nok lagt på deg både litt muskler (særlig i begynnelsen får man fort litt mer) noe vann. Det blir derfor umulig å si om resultatene dine er gode, ok eller rett og slett dårlige. Før / Etter bilde ville fungert.

Endret av Charmander
Skrevet

Jo mindre vekt man har å miste, jo lenger tid tar det når man gjør det på en sunn måte. Og som du sier selv, du har nok fått muskler. Jeg ville nok ikke fokusert så mye på vekten som på midjemål o.l. Bruk målebånd i stedet for vekt. Du sier jo selv at buksene blir større og det er bra. 

Skrevet

Jeg synes 3 kg var ekstremt lite. Det vil si at du har gått ned i gjennomsnitt 0,2 kg i uken. Og jeg har dessverre liten tro på at det skyldes muskelmasse. Da jeg gikk inn for å slanke meg trente jeg mye styrketrening, og klarte likevel å gå ned mellom 0,5 - 1,3 kg i uken. Gikk ned 20 kg på ca et halvt år. Så klart er det jo også individuelt hvor fort man bygger muskler og på effektiviteten og treningen man utfører. Men jeg tror kanskje du ligger litt høyt på kaloriene. Har du noen gang regnet ut hvor mange kalorier du spiser på en dag? 

Skrevet

Jeg synes 3 kg var ekstremt lite. Det vil si at du har gått ned i gjennomsnitt 0,2 kg i uken. Og jeg har dessverre liten tro på at det skyldes muskelmasse. Da jeg gikk inn for å slanke meg trente jeg mye styrketrening, og klarte likevel å gå ned mellom 0,5 - 1,3 kg i uken. Gikk ned 20 kg på ca et halvt år. Så klart er det jo også individuelt hvor fort man bygger muskler og på effektiviteten og treningen man utfører. Men jeg tror kanskje du ligger litt høyt på kaloriene. Har du noen gang regnet ut hvor mange kalorier du spiser på en dag? 

Da hadde du litt mer å ta av enn denne jenta som er såvidt over normalvekt.

Anonymous poster hash: 9b076...2ef

Skrevet

Det spørs om du ser på det som slanking, eller som en livsstilsendring du skal ha med deg videre. Som sistnevnte så ser det ut til å fungere helt fint, selv om det tar tid. Bonusen er at du får veldig gode vaner med på kjøpet og slipper å stresse med å regulere matinntaket noe særlig opp eller ned underveis. 

Jeg skal også ned i vekt, men jeg velger livsstilendringen der jeg ikke teller kalorier, men innarbeider gode treningsvaner og øker hverdagsaktiviteten. Det går sakte, men det går nedover.

Skrevet (endret)

Jeg veide 79 og er 170 høy. Jeg har ikke hatt noe mer vanskeligheter når jeg slanket meg mens jeg veide 60 og 170 høy. Og her hadde jeg mye mindre å ta av enn TS. Nå veier jeg 58/59

Endret av Taklampe
Skrevet

TS her.

Jeg har aldri telt kalorier. Måltidene mine er fine, men jeg får i meg ekstra kalorier ved å småspise. Kan lett sprekke og spise en sjokolade i ny og ne. Det skorter litt på selvdisiplinen, og jeg har ekstremt lite lyst til å telle kalorier. Jeg er også veldig forvirret over hvor mange kalorier jeg faktisk skal ha i meg, for det virker som det er et veldig smalt vindu som er korrekt (ikke bra å spise for lite heller). Og jeg er redd for å måtte være sulten.

Men helsike, nå ble jeg inspirert. Nå skal jeg anstrenge meg mye hardere og se hvor mye jeg egentlig kan gå ned fram til jul.

Har noen konkrete tips til retter og annet er jeg takknemlig.

Skrevet (endret)

TS her.

Jeg har aldri telt kalorier. Måltidene mine er fine, men jeg får i meg ekstra kalorier ved å småspise. Kan lett sprekke og spise en sjokolade i ny og ne. Det skorter litt på selvdisiplinen, og jeg har ekstremt lite lyst til å telle kalorier. Jeg er også veldig forvirret over hvor mange kalorier jeg faktisk skal ha i meg, for det virker som det er et veldig smalt vindu som er korrekt (ikke bra å spise for lite heller). Og jeg er redd for å måtte være sulten.

Men helsike, nå ble jeg inspirert. Nå skal jeg anstrenge meg mye hardere og se hvor mye jeg egentlig kan gå ned fram til jul.

Finn ut av dine makro for "break-even", og prøv å spis litt forskjellig og se hva kroppen din reagerer på.

Jeg skal selv opp i vekt å prøver å legge på meg 0.3-0.6KG i uken. (Google if it fits your macros så finner du en kalk)

Det høres kanskje sykt ut å se hvor mye mat man spiser omtrentlig, men jeg synes egentlig ikke det om man vil nå sine mål.

For min del spiser jeg nesten alle karbs før trening og meste parten av proteinene etter trening. 

Ligger på 400 kcal overskudd per dag og spiser mest ren mat og veldig lite junk / prosessert. 

Trener hardt og har nesten ingen hviledager. Jeg gjør yoga eller liknende på treningsfri dager.

Endret av Charmander
Skrevet

Synes også at det hørtes lite ut, selv om du nok har fått mer muskler.

Skal selv ned 15kg, men pga en skadet rygg etter ett fall så må jeg ta det rolig i en mnd. Går minst en times tur om dagen, og har sluttet å småspise.

På to uker har jeg gått ned 3kg.

Skrevet

Synes også at det hørtes lite ut, selv om du nok har fått mer muskler.

Skal selv ned 15kg, men pga en skadet rygg etter ett fall så må jeg ta det rolig i en mnd. Går minst en times tur om dagen, og har sluttet å småspise.

På to uker har jeg gått ned 3kg.

Du kan fortsatt gå ned endel bare ved å ligge i kaloriunderskudd.

Skrevet

TS her.

Er du redd for å gå sulten - prøv å lag mat som er mettende, men kalorifattig. 

Da jeg slanket meg spiste jeg veeldig mye kyllingfillet med kokte grønnsaker. Grønnsaker kan man spise mye av, for det inneholder svært lite kalorier. Kyllingfillet er også veldig sunt, mettende og kalorifattig. Hvis du absolutt må småspise. Tenk over hva du småspiser på. Småspiser man mye kan man fort spise mye mer enn man egentlig tror. 

• Liker 1
Skrevet

Du har gått ned 3 kg < buksene sitter løsere og du ser synlige muskler

Slutt å se på vekta!! Se på kroppen din, kjenn etter på energien din, kjenn på følelsen etter trening. Det er ikke vekta som spiller en rolle. Trenger du konkrete mål, bruker du målebånd. Ta deg god tid, og gjør det til en livsstilsendring, ikke en kortvarig slankekur.

Anonymous poster hash: 375d5...1ef

Skrevet (endret)

Du kan fortsatt gå ned endel bare ved å ligge i kaloriunderskudd.

Selvfølgelig, men det er ikke noen sunn måte å gå ned på. Aktivitet og riktig kosthold er det beste.

For meg er det kombinasjonen av å gå en intensiv tur på minst en time og spise lite og ofte.

Å ikke småspising i mellom annet enn litt på fredag og lørdag. Har en liten bolle med godis som jeg har både fredag og lørdag.

I dag gikk jeg en tur på 1t 40min og 7.58km, og det forbrant 450kcal.

Neste uke blir det spinning og styrketrening også pluss turer.

Jeg var veldig aktiv og godt trent før, men har vært plaget med sykdom de tre siste årene. Så har ikke fått vært aktiv sånn som før, og småspist mye pga kjedsomhet .

Endret av MissPierce
Skrevet (endret)

Jeg vil påpeke at 173 cm på 72 kg er innenfor normalvekt. Det er en BMI på 24. 

TS. Er det noen spesiel grunn til at du har satt deg 63 kg som mål? Har du veid dette før? Mye mulig at ditt ideamål ligger høyere enn det. 

Selv er jeg 172 cm og har gått fra 76 kg til 70 kg siden etter påske. Jeg synest egentlig det er heilt greitt tidsperspektiv, var ferie innimellom der også, så gikk opp litt igjen før jeg gikk ned. Jeg ser allerede at jeg beegynner å nærme meg en idealvekt og at jeg ikke kan gå ned så mange kg til på min kroppsform. Jeg har blitt mer definert og det er jo fint. Trur jeg lander på rundt 66/67 kg når jeg er ferdig. 

3 kg er ikke så aller verst heller, og det er jo bedre med en sakte nedgang enn ingenting. Selv har jeg gått veldig sakte de siste ukene, men så har jeg også skeiet mye ut i helgene, så jeg hva så må gjøres om jeg vil gå raskere ned. Jeg synest ikke du trenger å telle kalorier. Det har jeg aldri gjort, har prøvd, men det blir bare stressmoment for mege. Man ska jo tross alt leve med og tilpasse kosthold etter det, og jeg gidder iallfall ikke å telle kalorier hele livet. Synest det er viktigere å lytte til kroppen angående hva den trenger/sultfølelse.  Ha heller en ca oversikt over hva ulike matvarer har av kalorier, så har du en feeling på hvor mye du spiser. Småspisig kan tyde på at du ikke blir mett nok. Jeg ville prøvd mer umettet fett og mindre karbohydrater i kostholdet en stund. Avocado og mandler f.eks. 

Endret av lillsunshine
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er ikke kiloene som teller, det er fettprosenten.

Skrevet

Med denne avslappede holdningen så er vektnedgangen på 0,25 kg/uke helt greit. 

Du er ikke veldig overvektig så en sunn vektnedgang bør ikke være stort mer enn 0,5 kg/uke. Dette vil kreve litt mer innsats av deg og litt mer kontroll på hva du faktisk spiser. 

Anonymous poster hash: 57c65...a75

Skrevet

Jeg vil påpeke at 173 cm på 72 kg er innenfor normalvekt. Det er en BMI på 24. 

TS. Er det noen spesiel grunn til at du har satt deg 63 kg som mål? Har du veid dette før? Mye mulig at ditt ideamål ligger høyere enn det. 

Selv er jeg 172 cm og har gått fra 76 kg til 70 kg siden etter påske. Jeg synest egentlig det er heilt greitt tidsperspektiv, var ferie innimellom der også, så gikk opp litt igjen før jeg gikk ned. Jeg ser allerede at jeg beegynner å nærme meg en idealvekt og at jeg ikke kan gå ned så mange kg til på min kroppsform. Jeg har blitt mer definert og det er jo fint. Trur jeg lander på rundt 66/67 kg når jeg er ferdig. 

3 kg er ikke så aller verst heller, og det er jo bedre med en sakte nedgang enn ingenting. Selv har jeg gått veldig sakte de siste ukene, men så har jeg også skeiet mye ut i helgene, så jeg hva så må gjøres om jeg vil gå raskere ned. Jeg synest ikke du trenger å telle kalorier. Det har jeg aldri gjort, har prøvd, men det blir bare stressmoment for mege. Man ska jo tross alt leve med og tilpasse kosthold etter det, og jeg gidder iallfall ikke å telle kalorier hele livet. Synest det er viktigere å lytte til kroppen angående hva den trenger/sultfølelse.  Ha heller en ca oversikt over hva ulike matvarer har av kalorier, så har du en feeling på hvor mye du spiser. Småspisig kan tyde på at du ikke blir mett nok. Jeg ville prøvd mer umettet fett og mindre karbohydrater i kostholdet en stund. Avocado og mandler f.eks. 

63 er det jeg veide for et par år siden. Da ser jeg sunn og frisk ut og føler meg vel. Lenger ned enn det er derimot vanskelig, så jeg tror dette er min idealvekt.

Takk for tips. Jeg skal prøve å kutte en del karbohydrater og være virkelig nøye framover.

Med denne avslappede holdningen så er vektnedgangen på 0,25 kg/uke helt greit. 

Du er ikke veldig overvektig så en sunn vektnedgang bør ikke være stort mer enn 0,5 kg/uke. Dette vil kreve litt mer innsats av deg og litt mer kontroll på hva du faktisk spiser. 

Anonymous poster hash: 57c65...a75

Jepp! Nå skal jeg ta meg sammen. Spent på hvilke resultater jeg får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...