Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når pleier dere å be om utvidet søkerliste? Like etter at søknadsfristen har gått ut, eller når dere får beskjed om at stillingen er besatt (så kan en sammenligne seg hvem en konkurrerte mot)?

Fristen for noen av jobbene som jeg har søkt til har gått ut for noen uker siden, og jeg har ikke hørt noe, så jeg vurderer å spørre om en utvidet søkerliste, ettersom jeg vet at jeg er kvalifisert til stillingene.

Anonymous poster hash: a9bc4...972
Gjest Margit Spat
Skrevet

De gangene jeg har søkt offentlige stillinger har jeg stort sett bedt om det i søknaden.

Hvis jeg har glemt det, har jeg kontaktet arbeidsgiver rett etter at søknadsfristen har gått ut. 

Skrevet

De gangene jeg har søkt offentlige stillinger har jeg stort sett bedt om det i søknaden.

Hvis jeg har glemt det, har jeg kontaktet arbeidsgiver rett etter at søknadsfristen har gått ut. 

Hva skriver du da? Legger du det til på slutten av søknaden?

Anonymous poster hash: 26164...435

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg skriver det mot slutten av søknadsteksten/fritekstfeltet i søknadsskjemaet, ja. Det passer som regel godt å avrunde søknaden med noen formuleringer om at "jeg ser fram til/håper å høre fra xxx (navn på arbeidsplassen) og ber om å få utvidet søkerliste tilsendt". 

Skrevet

Lønner det seg å be om søkerliste? 

Gjest Margit Spat
Skrevet

Ja, for da får du se hvem de andre søkerne er og hva slags bakgrunn de har. 

Skrevet

Ja, for da får du se hvem de andre søkerne er og hva slags bakgrunn de har. 

Hvordan ser en søkerliste ut? Jeg mener, hvor mye informasjon får man?

Anonymous poster hash: 855f6...de5

Gjest Margit Spat
Skrevet

Navn, alder, utdanning og yrkeserfaring er de momentene som det kreves at skal framgå av en utvidet søkerliste. 

Skrevet

Ok. Får begynne å be om det jeg og da. Når blir de som regel sendt?

Skrevet

Navn, alder, utdanning og yrkeserfaring er de momentene som det kreves at skal framgå av en utvidet søkerliste. 

Har de lov å gi ut dette eller må man samtykke???

Anonymous poster hash: 4389b...2a6

Gjest Margit Spat
Skrevet

Ok. Får begynne å be om det jeg og da. Når blir de som regel sendt?

Vær obs på at det bare gjelder offentlige stillinger!

De blir sendt etter at søknadsfristen er utløpt, men før tilsetting. 

Noen arbeidsgivere sender dem ikke per papir, men gir tilgang til listen på nett. (Du får tilsendt en lenke e.l, litt avhengig av IT-løsningen hos de ulike arbeidsgiverne.)

Skrevet

De har lov. I stillingsannonsen står det som regel at søkerlistene er offentlige og at man må si i fra hvis man vil unnlates fra den, du må da ha god grunn.

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Dette har de full adgang til i offentlige stillinger. 

Edit: ikke meningen å gjenta Florences svar :) Skrev samtidig.

Endret av Margit Spat
Skrevet

Er det bare jeg som finner dette litt creepy? Googlet forøvrig meg selv og fant navnet mitt på slike lister på nett. Jeg har ikke lyst til at slik info skal ligge tilgjengelig ute. Kan jeg få fjernet dette??

Skrevet

Er det bare jeg som finner dette litt creepy? Googlet forøvrig meg selv og fant navnet mitt på slike lister på nett. Jeg har ikke lyst til at slik info skal ligge tilgjengelig ute. Kan jeg få fjernet dette??

Åja, så andre kan spore deg opp og se hvor du har søkt jobb? Men uansett, bedre at det er åpenhet, så kan en se at rett kompetanse kommer på plass. Men jeg har jo søkt på en del jobber i det offentlige, og da er det ikke så artig at andre kan søke på alle stillingene jeg har søkt til... men men, bedre å søke enn å ikke søke da. Det blir jo napp en eller annen gang. Men jeg har bare ikke så lyst til å søke på meg selv, synes det er litt flaut. Selv om jeg vet at andre gjør det... men men, får bare konsentrere meg om å sende gode søknader.

Anonymous poster hash: a9bc4...972

Annonse
Skrevet

Er det bare jeg som finner dette litt creepy? Googlet forøvrig meg selv og fant navnet mitt på slike lister på nett. Jeg har ikke lyst til at slik info skal ligge tilgjengelig ute. Kan jeg få fjernet dette?? Anonymous poster hash: 4389b...2a6

Søkerlisten i f.eks kommunen er offentlig. Det er vel ikke en utvidet søkerliste du finner?

Anonymous poster hash: 073e8...5e5

• Liker 1
Skrevet

Søkerlisten i f.eks kommunen er offentlig. Det er vel ikke en utvidet søkerliste du finner? Anonymous poster hash: 073e8...5e5

Nei, man finner ikke utvidet søkerliste ved googling.

Anonymous poster hash: d179d...2d9

Skrevet

Nei, man finner ikke utvidet søkerliste ved googling. Anonymous poster hash: d179d...2d9

Nei, men det virket på ab som jeg svarte at det var det som hadde skjedd.

Skrevet

Nei, men det virket på ab som jeg svarte at det var det som hadde skjedd.

Er ikke helt sikker på hva utvidet søkerliste er, men når jeg googler eget navn finner jeg navnet på stillingen, og mitt eget fulle navn, samt alle andre som har søkt på samme jobb. Ligger tilgjengleig på google.

Skrevet

Er ikke helt sikker på hva utvidet søkerliste er, men når jeg googler eget navn finner jeg navnet på stillingen, og mitt eget fulle navn, samt alle andre som har søkt på samme jobb. Ligger tilgjengleig på google. Anonymous poster hash: 4389b...2a6

Det er vanlig at slik info er tilgjengelig. Det er nok en postliste du har funnet. Er dette en jobb i f.eks kommune?

En utvidet søkerliste vil hi mer info, som tidligere arbeidserfaring og utdanning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...