Gullik Skrevet 12. oktober 2015 #1 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Kan noen forklare meg dette på en vettug måte, for jeg forstår det bare ikke. Altså.... 1. Vi hører stadig vekk at dieselbiler forurenser mer enn bensinbiler, og at dette er en uheldig for miljøet. 2. Staten tar som kjent en viss sum i drivstoffavgift per solgte liter bensin og diesel. 3. Diesel er rimeligere enn bensin. 1+2 = 4? Eller? Hvorfor i all verden øker man ikke f.eks. dieselavgiften med en krone og senker bensinavgiften med samme beløp? Endret 12. oktober 2015 av Gullik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trimsi Skrevet 12. oktober 2015 #2 Del Skrevet 12. oktober 2015 Diesel er enklere og billigere å lage enn bensin. For inntil få år siden var alle overbevist om at dieselbiler forrurenset mindre enn bensindrevne biler. Myndighetene anbefalte faktisk folk å velge diesel... I dag vet man at dieselbiler faktisk er verre enn bensindrevne, dette er jo selvfølgelig kjipt for alle som har kjøpt dieselbil i "god tro". Slapp av, man vil helt sikkert øke avgiften på diesel enda mere, men poenget blir jo først og fremst å få folk til å kjøre mer kollektivt og kjøpe miljøvennlige biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 15. oktober 2015 #3 Del Skrevet 15. oktober 2015 Diesel er enklere og billigere å lage enn bensin. For inntil få år siden var alle overbevist om at dieselbiler forrurenset mindre enn bensindrevne biler. Myndighetene anbefalte faktisk folk å velge diesel... I dag vet man at dieselbiler faktisk er verre enn bensindrevne, dette er jo selvfølgelig kjipt for alle som har kjøpt dieselbil i "god tro". Slapp av, man vil helt sikkert øke avgiften på diesel enda mere, men poenget blir jo først og fremst å få folk til å kjøre mer kollektivt og kjøpe miljøvennlige biler. Spesielt i Norge da utslippsdaten som avgiftene er basert på er gjort under standardiserte forhold og ikke gjenspeiler norsk kjøremønster - mye småkjørint, spesielt vinterstid osv. Alt dette har vært kjent i lang tid og ble også advart mot da avgiftspolitikken som favoriserte dieselbiler ble lagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #4 Del Skrevet 16. oktober 2015 Diesel er verre for lokal luftkvalitet NOx, men slipper ut mindre CO2 per kjørte km. Så diesel er helt greit, bare ikke midt i byene.Anonymous poster hash: 343d0...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå