Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 7 år har spilt Minecraft hos en kamerat, og ønsker seg veldig dette spillet.  Er det noen som kan gi meg en kort introduksjon på hva det går ut på og om det passer for den aldersgruppen?

Jeg har forstått såpass at man skal bygge ting med klosser, men hva skjer utover det?  Jeg lurer spesielt på om det er den type spill der det er mye sosial interagering, at man går på besøk til hverandre og han kan komme til å chatte med fremmede.

Skrevet

Min sønn på 8 har det spillet, spillet har 7 års grense.

Du kan spille både offline og online.

Online kan du spille med andre, men vet ikke hvordan det fungerer, siden min spiller offline.

Spillet går ut på å bygge opp en verden og hus osv.

Spilletkoster 199,-

Anonymous poster hash: 6a1dc...08b

• Liker 1
Skrevet

Så lenge han spiller offline er det helt trygt :)

Anonymous poster hash: 6a1dc...08b

• Liker 1
Skrevet

Mine to elsker det (de er 9 og 11 år), og de spiller offline. Har tilogmed hørt om skoler som bruker spillet i undervisning, så da tenker jeg det er godt innafor hva unger i den aldersgruppen takler! :)

Anonymous poster hash: cce91...06d
  • Liker 3
Skrevet

Det er rett og slett elektronisk lego:)

Byggeklosser som de lager verdener av

Skrevet

Mine 8 og 9 år har spilt det i et par år nå. Litt opp og ned hvor mye de spiller det nå, har vel blitt litt lei. Men de var veldig glad i det. De har også spilt online for å "besøke" hverandre, jeg har da sett på og de gjør ikke noe annet enn det.

Anonymous poster hash: 74e36...78a
Skrevet

Og nå lærte jeg at det er et PC-spill.  Fikk det liksom for meg at det var bare på nettbrett.  PC-spillet er litt dyrere, så da kanskje han skal få bruke bursdagspengene sine på det.  Godt å høre at det kan spilles offline, ihvertfall.

Skrevet

Som andre har sagt så er det litt som elektronisk lego, med masse kreativitet og litt enkel slossing mot "monstre" om natta. Det er ikke noe blod i spillet, og man sloss bare med pil og bue eller sverd. Veldig enkelt og lite farlig etter min mening. (Men hvis man bytter til "peaceful" vanskelighetsgrad så blir det ingen monstre heller - hvis det skulle være et problem.)

Kan være en ide å følge med om han spiller offline eller online. Spiller han online kan han jo som du sikkert allerede vet ende opp med å snakke med hvemsomhelst, og det finnes ingen øvre aldersgrense. Så en server som er ment for 10-åringer kan f.eks. få 40 år gamle menn eller 13-åringer som nettopp har lært seg å banne og mobbe andre via nettet. Online kan man også ende opp med å få alt man har bygget og brukt masse tid på totalt ødelagt av folk som gjør sånt med vilje, såkalt "griefers". Hadde det vært min sønn hadde jeg iallefall vært med han om han skulle gått online.

Her er en artikkel med masse enkel og nyttig informasjon om du skulle ønske det: link.

Minecraft er iallefall noen av de bedre spillene et barn kan spille, for det man kan bygge og lage i Minecraft er helt uendelig og dermed kjempebra for kreativiteten og geometri o.l.

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer på det samme; har også en gutt på 7. Men jeg tenkte å kjøpe appen til iPad, noen som vet hvordan det er i forhold til pcspillet? 

Anonymous poster hash: 030d3...e45
Skrevet

Og nå lærte jeg at det er et PC-spill.  Fikk det liksom for meg at det var bare på nettbrett.  PC-spillet er litt dyrere, så da kanskje han skal få bruke bursdagspengene sine på det.  Godt å høre at det kan spilles offline, ihvertfall.

Jeg tror det finnes på nettbrett også, men hva forskjellen er mellom den versjonen og originalversjonen på PC vet jeg ikke. Tror ikke forskjellene er kjempestore, annet enn at om man spiller på PC kan man ikke besøke verdenen til en venn som spiller Xbox, f.eks. Det må være samme platform. Man kan sikker finne det ut om man googler det. (På engelsk vel og merke.)

Skrevet

Takk for gode svar.  PC-bruken er lettere å kontrollere enn nettbrettet, så nå er jeg mye roligere.

Skrevet

Her har 5-åringen spilt Minecraft i et år, men han spiller bare på nettbrett og der er det ingen online-mulighet om man ikke legger inn adressen til en server. Den eneste muligheten for å spille sammen med noen er om de begge er på iPad og samme WiFi. Så ungene her spiller sammen, stort sett er det eldste som bygger og yngste som ødelegger.  :lol:

Jeg er veldig imponert over hva 5-åringen klarer å få til å bygge. Så jeg er positiv til at han får bruke kreativiteten sin på den måten.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Minecraft på Xbox/Playstation er kjempebra fordi det kommer med "splitscreen" sånn 1-4 kan sitte å spille sammen foran TVen, gitt at man har nok kontroller selvsagt, og det kan jo venner evt. ta med.

Skrevet

Jeg lurer på det samme; har også en gutt på 7. Men jeg tenkte å kjøpe appen til iPad, noen som vet hvordan det er i forhold til pcspillet?

Forskjellen er veldig stor og jeg ville ikke anbefalt Minecraft til nettbrett...

Og til ts: Ja, absolutt et topp spill å kjøpe til barnet. Jeg er 25 og finner meg selv sittende å spille det en gang i blant :) Monstrene er valgfritt, men ikke et skummelt spill på noen måte. 5 åringen sitrer av og til å ser på når pappa spiller det.

Anonymous poster hash: 44ca3...a74

• Liker 1
Skrevet

Forskjellen er veldig stor og jeg ville ikke anbefalt Minecraft til nettbrett...

Og til ts: Ja, absolutt et topp spill å kjøpe til barnet. Jeg er 25 og finner meg selv sittende å spille det en gang i blant :) Monstrene er valgfritt, men ikke et skummelt spill på noen måte. 5 åringen sitrer av og til å ser på når pappa spiller det.

Anonymous poster hash: 44ca3...a74

Hvorfor ville du ikke anbefalt det til nettbrett? Hva er forskjellen? Blir det for lite? 

Annonse
Skrevet

Hvorfor ville du ikke anbefalt det til nettbrett? Hva er forskjellen? Blir det for lite?  Anonymous poster hash: 030d3...e45

Elendig styring, og elendig når det gjelder å "bygge" utstyr. Har det selv på nettbrett og pc. PC er myyyye bedre.

Anonymous poster hash: e36b7...202

Skrevet

Spillet er best på pc i mine øyne, ps3 og android variantene er slankede utgave av spillet. Eneste man bør passe på er online spilling, det er en chatte funksjon med i spillet slik at de som er på samme "server" kan skrive til hverandre.

Skrevet

Elendig styring, og elendig når det gjelder å "bygge" utstyr. Har det selv på nettbrett og pc. PC er myyyye bedre.

Anonymous poster hash: e36b7...202

OK; takk for svar. Var det jeg var litt redd for.

Skrevet

Vi spiller minecraft i ett av seminarene, studerer historie på UiO ;)

Anonymous poster hash: dda14...73b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...