AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #1 Skrevet 12. oktober 2015 Hei! Jeg har tenkt mye i det siste... Sett masse dokumentarer om hvor skadelig det er for planeten at vi spiser så mye kjøtt, og har selv for lenge siden kuttet mitt eget kjøttforbruk drastisk. Folk som blir friskere etter at de har gått over til vegetar/vegansk kosthold, det sies at de lever lengre og generelt får det bedre etter "overgangen". Dette kan jeg godt forstå, men en tanke kræsjer med teorien om at vegansk er best; Hørte en podcast (NRK ekko) for litt siden, hvor de hadde funnet en svært gammel levning etter et førtidsmenneske. Her ble det forklart at de kunne se at denne mannen eller damen hadde hatt kjøtt på menyen, fordi hjernen var stor og tarmene mindre enn førtidsmenneskene som bare spiste plantebasert. Her ble det sagt at før vi begynte å spise kjøtt, var vi helt avhengige av å ha lange tarmer for å kunne fordøye plantene vi spiste, dette tok ekstremt mye energi, og derav ble det mindre energi til å ha stor hjerne. Derfor hadde man mindre hjerne før man begynte å spise kjøtt. Da mennesket så begynte med kjøtt i kosten, ble tarmene gradvis kortere og hjernen større, fordi man da ikke trengte så mye energi til å fordøye maten. Når hjernen ble større, ble vi også smartere. Dette virker jo logisk nok, men da lurer jeg på hva som vil skje med oss langt inn i fremtiden om vi igjen går over til et vegansk kosthold?? Vil vi få mindre hjerner? Vil vi bli "dummere"? Noen som har tanker om dette? Anonymous poster hash: d5218...654 Anonymous poster hash: 4da3d...7b9 1
Trimsi Skrevet 12. oktober 2015 #2 Skrevet 12. oktober 2015 Dette kan sikkert en kostholdsekspert med interesse for temaet svare mye bedre på men jeg tror neppe et vegansk kosthold på sikt vil gjøre at vi får mindre hjerner, men dette er avhengig av at fokuset på riktig vegansk kosthold er stort. Det var ikke bare overgangen til kjøttbasert kosthold som fikk menneskenes hjerne til å bli større, men også det å kunne koke maten. Dette gjorde at det ble lettere å fordøye større mengder mat, og vi fikk i oss mere næring. I dag kan vi som har muligheten velge og vrake hva vi vil spise og kunnskapen om ernæring er stor. Snakker man derimot om "Raw-food" kostholdet er jeg ganske sikker på at dette ville kunne krympe hjernen vår på sikt. Ser man globalt på temaet vil et semi-vegetarisk kosthold sannsynligvis være det tryggeste og beste for menneskene. Et vegetarisk kosthold vil muligens være det beste for miljøet, og et vegansk kosthold det beste for alle levende vesner på jorda. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #3 Skrevet 12. oktober 2015 Vi begynte å spise kjøtt en stund før vi begynte å varmebehandle maten og fikk større hjerne av det. Så varmebehandlet vi maten og fikk enda større hjerne. Så varmebehandling forklarer ikke alt. Men dette er en veldig interessant teori. Det er i alle fall tydelig at mennesket er mye mer utviklet for å spise animalsk enn å spise vegetabilsk. Anonymous poster hash: dc6ea...130
Gjest Overrasket Skrevet 12. oktober 2015 #4 Skrevet 12. oktober 2015 I moderne tid har vi langt mer raffinerte metoder for å dyrke frem, høste og forberede vegetabilske næringskilder, herunder alt fra vanning og gjødsling til koking. Derfor tror jeg ikke det moderne mennesket, ikke engang på veldig lang sikt, ville sett en reversing av utviklingen ved et vegetabilsk kosthold.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #5 Skrevet 12. oktober 2015 Så lenge pengene er der har vi tilgang på en hel masse matvarer vi ikke hadde før, og vi kan kjøpe dem i overflod. Førtidsmennesket kunne oppleve timer og dager uten mat i det hele tatt, så det blir ikke riktig å sammenligne de to. Anonymous poster hash: 660b2...a25
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #6 Skrevet 12. oktober 2015 Så lenge pengene er der har vi tilgang på en hel masse matvarer vi ikke hadde før, og vi kan kjøpe dem i overflod. Førtidsmennesket kunne oppleve timer og dager uten mat i det hele tatt, så det blir ikke riktig å sammenligne de to. Anonymous poster hash: 660b2...a25 Men vår forgjengere som spiste vegetabilsk og våre forgjengere som spiste animalsk kan sammenlignes. Og de fikk større hjerne etter at de begynte å spise kjøtt. Anonymous poster hash: dc6ea...130
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #7 Skrevet 12. oktober 2015 Men vår forgjengere som spiste vegetabilsk og våre forgjengere som spiste animalsk kan sammenlignes. Og de fikk større hjerne etter at de begynte å spise kjøtt. Anonymous poster hash: dc6ea...130 Men vi vet ikke hvordan det hadde vært om mennesket den gang hadde fri tilgang på mat og flere ulike næringsstoff fra planter. Så nei, man kan ikke sammenligne det. Det er heller ikke noe som tilsier at den utviklingen vi hadde skulle bli magisk bli reversert så lenge vi får alle næringsstoffa vi trenger fra planter. A-vitamin er A-vitamin uansett om det kommer fra plante eller kjøtt. Samme med de ulike aminosyrene vi trenger. Kanskje vi brøt gjennom noe når vi begynte å spise kjøtt, men mekanismen er ikke den samme i revers, så man kan ikke anta at det motsatte vil skje om man kutter ut planter. Tenk deg et egg. Du koker dette egget. Du har nå et hardkokt egg. Dersom du putter dette i kaldt vann, går det tilbake til å være ukokt? Nei. Samme logikk med utvikling av hjerne. Såfremt ingen kan komme med noe plausibel forklaring som sier noe annet. Anonymous poster hash: 660b2...a25
Trimsi Skrevet 12. oktober 2015 #8 Skrevet 12. oktober 2015 Hvis en større gruppe mennesker ikke får i seg nødvendig energi og næringstoffer gjennom maten, og dette foregår over svært lang tid, ville hjernene garantert bli noe mindre. Et fullverdig og riktig sammensatt vegansk kosthold er derimot et sunt og bra alternativ for mange. Evolusjonen forandrer hele tiden mennesker dyr og planter i alle retninger, men ikke alltid til det større, smartere og mere robuste. Nå er det vel slik at bedret kosthold bare var en årsak til utviklingen av menneskehjernen. Ved hjelp av mutasjoner og av naturlig utvalg har evolusjonen både på individnivå og i grupper gjort det slik at de smarteste har overlevd. Nødvendigheten og bruken av redskaper har betydd mye, men det aller viktigste er at vi er sosiale dyr og lever i grupper. Samarbeid, kommunikasjon og evne til innlevelse har vært helt grunnleggende for utviklingen av våre hjerner. Da kan man jo heller stille spørsmålet. Hvis mennesker bruker en veldig stor del av livet sitt foran en skjerm i stedet for å kommunisere og samarbeide direkte med hverandre, vil hjernene våre bli mindre på sikt 2
Pringle Skrevet 13. oktober 2015 #9 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg vet ikke, men jeg synes det er interessant - vi er det eneste dyret som lager mat, og vi er på et vis det som har fått til mest generelt sett også. Michael Pollan snakker om det blant annet her:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå