Gå til innhold

Lille gutt sover aldri en hel natt, what to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For litt over ett år siden flyttet jeg inn sammen med min nåværende samboer.

Han har en sønn fra et tidligere forhold på 3,5 år.

Har ingen barn selv enda (har ei prinsesse i magen), er altså ganske blank på hva som er 'normalt' og ikke.

Lille gutt er stortsett grei ved leggetid, blir som regel fort stille, litt tull i blant - men har skjønt såpass at dette er normalt ;)

Problemet er at han våkner minimum 2 ganger hver natt. (Ofte skjer dette ganske så mange fler ganger i løpet av en natt)

Som regel kommer han bare tuslende inn på soverommet til oss og vil ligge sammen med oss.

Vi bærer han tilbake på rommet, og da legger han seg der igjen uten krangel som regel.

Skal sies at da jeg flyttet inn hadde pappaen latt han sove sammen med seg hver natt. Men dette er nå over ett år siden, og han burde vel i grunn være avvent med dette nå. (?)

Han bor forresten en uke hos oss og en uke hos mammaen sin.

Tidligere har han hatt mye mareritt, da har det vært mye gråting/hyling. Men virker som det har gitt seg.

Nårtid er det normalt at barna begynner å sove igjennom hele natten?

Noen som har tips for hva man kan gjøre for at han skal legge seg ned å sove igjen da han våkner i steden for å komme inn til oss? Hadde sett for meg at han kom til å legge seg ned i sin egen seng da vi har fortsatt å legge han tilbake på sitt rom når han kommer inn til oss. Enn så lenge har dette ikke funket.

Merker på pappaen at det tærer på han at han ikke får sove en hel natt da vi har lille gutt.

Selv er jeg sykemeldt så får tatt igjen søvnen da han er i barnehagen om jeg føler jeg trenger det. Men det begynner å bli slitsomt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være en reaksjon på omstillinger, flytting fram og tilbake fra foreldrene, siden han også har mareritt? Hvordan er han når han er hos moren? Ellers er det vel vanlig at små barn våkner om nettene i perioder, men slitsomt er det... 

• Liker 3
Skrevet

Sove natten gjennom gjør de fleste fra 1 år, også er det variasjoner fra 6mnd-3 år. Noen våkner en gang i flere år og har behov for hjelp til å sovne igjen.

Anonymous poster hash: f6e8b...6ce

Skrevet

Gutten er ikke noen robot, han er veldig ung for å drive å flytte frem og tilbake og trenger vel nærhet.

Anonymous poster hash: 84d3c...086
  • Liker 2
Skrevet

Vår jente på 5 våkner fortsatt en gang i løpet på natta og kommer enten ruslende inn til oss, eller roper på oss sånn at vi går inn og henter henne. Så sover hun resten av natta mellom oss. Hun sover rolig ig som en stein, så vi synes egentlig bare det er litt koselig. Hun på to kommer også inn, og nå blir tredjemann snart født, så det blir folksomt i senga etterhvert 😄!

Anonymous poster hash: 3bddf...510

• Liker 1
Skrevet

Vår har sovet hele natten fra 8mnd, så jeg har dessverre ingen tips... Kanskje et er det å flytte frem og tilbake som er problemet? Håper det løser seg!

Anonymous poster hash: 5b25e...8eb

Skrevet

Veslejenta til kjæresten min på 5år våkner stort sett hver natt, men hun kommer ikke inn i sengen, hun kommer ut i stuen om vi ikke har lakt oss. Hver natt. Jeg vet ikke hva som er grunnen, men det er i hvertfall normalt da.. Hun har døren oppe og vi har døren på gløtt, jeg tror det hjelper. Også sover vi ganske lett så vi våkner med en gang hun er på vei og da spør kjæresten hva hun vil før hun rekker å komme inn til oss. Uansett hva hun bruker som unskyldning så "får hun ikke lov" å komme inn i sengen til oss (mareritt og gråt osv er selvfølgelig unntaket). Hun pleier som regel å ville ha hjelp til å tisse eller få hjelp til vann osv men far sier hun må gjøre det selv. Det funker hos oss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...