AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #1 Skrevet 12. oktober 2015 Er 37 uker på veg og utslitt. Pappaen har hardt fysisk arbeid så vi deler på å stå opp og håndtere toåringen. Vel, barnet er vel mer 2,5 år enn 2. Dette er ikke noe nytt, barnet har hatt dårlig sovehjerte siden fødsel omtrent, men gode og dårlige perioder har det vært. Vært mye i kontakt med helsesøster på helsestasjonen og fått mange råd og tips som ikke har fungert. Føler vi dessverre har prøvd det meste uten hell. Jeg er rådvill... Kl 01-03 våkner barnet og tuller i senga i 1-2 timer. Hoier og roper, med "utestemme". Uansett hva vi gjør hjelper det ikke. Ignorering hjelper ikke, tilsnakk hjelper ikke, er ikke sulten/tørst etc. Vi vet godt at barnet skjønner hva vi sier. Men bryr seg liksom ikke, ligger der apatisk og ser tomt på oss. Gir blaffen i alt. Straks vi er ute av rommet, starter bråket igjen. Vi har vært både strenge og sure, og snille og dullete. Eller ignorert. Ingenting hjelper. Hva kan vi gjøre? Vurderte en sånn (dyr) lampe som viser når det er dag og natt, men barnet vet jo at det er natt. At det skal soves. Bryr seg bare ikke om det. Dette har som sagt pågått en stund, og i løpet av de årene har vi forsøkt det meste bortsett fra sovemedisin som mange på internett fraråder. Men for å være ærlig, mannen begynner å bli desperat og har pratet om det flere ganger siden i går. Vi skal snart til helsesøster (kontroll), men hun har jo som vanlig ikke nye tips. Hilsen utslittAnonymous poster hash: 3f62d...10b
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. oktober 2015 #2 Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Huff, det høres ikke godt ut. Hvordan gjør dere det på kvelden? Lufter dere godt på rommet før leggetid slik at det blir lettere for barnet å sovne i det rommet? Kanskje det er bra å kutte ut barne-tv dersom dere ser på det, slik at barnet ikke får slike påvirkninger på kvelden. Har dere noen faste rutiner ellers på kveldstid? Kan hende dere burde sjekke ut om dere har et barnelegesenter i nærheten, eventuelt snakke med fastlegen om det? Virker jo ikke som om at deres helsesøster har gode nok kunnskaper på dette området som fagperson.. Kanskje dere skulle prøve å bytte fast helsesøster? Hadde jeg vært dere hadde jeg nok også vurdert å sende inn en "ris" til sjefen på helsestasjonen angående helsesøstera dere bruker nå. Endret 12. oktober 2015 av Mrs. Random Nick
^^Belle^^ Skrevet 12. oktober 2015 #3 Skrevet 12. oktober 2015 Åh, føler sånn med dere! Vi har det tidvis sånn med vår 2,5-åring, og her har vi oppdaget at det har sammenheng med dagsoving og når hun legges. Hun har aldri hatt problemer med å sovne, men om hun sover for mye på dagen våkner hun altså på natten og holder baluba i et par timer. Det samme gjør hun om hun legger seg for sent, etter at hun har bikket over til nesten overtrøtt. Dette skjer i løpet av to nanosekund - og egentlig veldig tidlig, før klokken 19 vanligvis.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #4 Skrevet 12. oktober 2015 Sover barnet/er rolig om en av dere sover der inne? Isåfall hadde jeg gjort det til fasen er over, spesielt siden dere venter nytt barn.Anonymous poster hash: 30fd0...ce9
mulberrygal Skrevet 12. oktober 2015 #5 Skrevet 12. oktober 2015 Hvis søvnproblemer har vedvart hele livet er det lurt å få antihistaminer som "sovemedisin" hos legen for å skape en god søvnrutine hos barnet for å så trappe ned etter noen uker. Ellers gjelder god søvnhygiene som hos voksne, helt mørkt og kjølig på rommet, ingen tv/ipad 1 time før leggetid, passe på mye fysisk aktivitet på dagen, begrense søvn på dagen. Vår toåring får sove maks 2 timer på dagen å legger seg halv 9-9 og sover hele natten til halv 7. Hadde han sovet mindre hadde han også tullet på natten.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #6 Skrevet 12. oktober 2015 Huff, det høres ikke godt ut. Hvordan gjør dere det på kvelden? Lufter dere godt på rommet før leggetid slik at det blir lettere for barnet å sovne i det rommet? Kanskje det er bra å kutte ut barne-tv dersom dere ser på det, slik at barnet ikke får slike påvirkninger på kvelden. Har dere noen faste rutiner ellers på kveldstid? Kan hende dere burde sjekke ut om dere har et barnelegesenter i nærheten, eventuelt snakke med fastlegen om det? Virker jo ikke som om at deres helsesøster har gode nok kunnskaper på dette området som fagperson.. Kanskje dere skulle prøve å bytte fast helsesøster? Hadde jeg vært dere hadde jeg nok også vurdert å sende inn en "ris" til sjefen på helsestasjonen angående helsesøstera dere bruker nå. Hvorfor skal ts klage på helsesøsteren? Hun skriver jo at de har fått mange råd og tips, selv om de ikke har fungert. Dette kan være råd som fungerer for mange andre barn, selv om de ikke fungerer for ts sitt barn. Barn er forskjellige. En helsesøster kan ikke regnes for å være en ekspert på søvnproblemer. Hun bør absolutt kunne veilede og gi råd, men har man et barn som har spesielt vansker med søvn, så ville jeg henvendt meg til annet fagpersonell som besitter mer kunnskap rundt barn og søvnproblematikk. Anonymous poster hash: 24b34...e33
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. oktober 2015 #7 Skrevet 12. oktober 2015 Hvorfor skal ts klage på helsesøsteren? Hun skriver jo at de har fått mange råd og tips, selv om de ikke har fungert. Dette kan være råd som fungerer for mange andre barn, selv om de ikke fungerer for ts sitt barn. Barn er forskjellige. En helsesøster kan ikke regnes for å være en ekspert på søvnproblemer. Hun bør absolutt kunne veilede og gi råd, men har man et barn som har spesielt vansker med søvn, så ville jeg henvendt meg til annet fagpersonell som besitter mer kunnskap rundt barn og søvnproblematikk.Anonymous poster hash: 24b34...e33 Jeg sier ikke at hun skal gjøre det. Jeg sier at det er en mulighet for å vurdere det i og med at hun faktisk har fått flere tips som ikke har fungert.
nyher Skrevet 12. oktober 2015 #8 Skrevet 12. oktober 2015 Hvordan sover han i bhg da? Kanskje han sover for lenge der, slik at han ikke blir trøtt nok om kvelden?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #9 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg sier ikke at hun skal gjøre det. Jeg sier at det er en mulighet for å vurdere det i og med at hun faktisk har fått flere tips som ikke har fungert. Man vil alltid kunne få tips som ikke fungerer for sitt barn, det trenger ikke bety at det er dårlige tips. Tipper helsesøster har gitt de vanlige generelle rådene rundt søvn. Dersom hun virker lite oppdatert eller har lite kunnskap generelt så ville jeg vurdert å klage. Anonymous poster hash: 24b34...e33
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #10 Skrevet 12. oktober 2015 Vi har også en toåring som alltid har hatt dårlig sovehjerte med mange oppvåkninger. Her fungerer det bedre hvis hun får legge seg 2030, noe før gjør bare at det blir mange oppvåkninger i løpet av natten. Vi kan ikke kutte dagsovingen for da blir hun utrolig sår og lei seg, men hun får sove maks 50 min på dagen i barnehagen. Hun trenger rett og slett mye mindre søvn enn andre barn. Hun våkner 0615 i superhumør nå.Anonymous poster hash: 16162...1af
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #11 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg hadde helt klart ordner ekstraseng/madrass for deg/far der inne. Bedre å ligge å slutte der inne enn å stå opp og styre og ordne. Putt i ørepropper, legg inn en hånd til ham og prøv å slappe av så godt du/dere kan. Anonymous poster hash: e19f3...960
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #12 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg hadde helt klart ordner ekstraseng/madrass for deg/far der inne. Bedre å ligge å slappe av der inne enn å stå opp og styre og ordne. Putt i ørepropper, legg inn en hånd til ham og prøv å slappe av så godt du/dere kan. Anonymous poster hash: e19f3...960 Anonymous poster hash: e19f3...960
Mangopai Skrevet 12. oktober 2015 #13 Skrevet 12. oktober 2015 Hjelper det om barnet sover i samme seng eller på samme rom som dere? I såfall hadde far måtta tatt det her, siden du er gravid og snart skal passe på baby på natta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå