Stumpen Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Nå tipper jeg at det blir mange utsagn her, men jeg er virkelig interessert i å høre hva dere svarer på mitt spørsmål. FØRST vil jeg si at jeg er 33 år gammel, har vært en kjøtteter siden jeg var liten,har ikke TENKT over det å spise dyr som uetisk, eller om det faktisk er bra for oss. Helt til jeg en dag så en dokumentar som heter Forks over knives og deretter så en tale av en dyreaktivist på youtube. (The best speech ever) Denne aktivisten skulle vise forsamlingen en film om hva som foregikk i et slaktehus. Han sa: Hvis dette ikke er godt nok for øynene deres,så bør du spør deg selv om det da er godt nok for magen din. Jeg så denne talen 2 ganger (hele talen) og det begynte å synke inn. Jeg må innrømme at jeg ikke ville høre det. Jeg elsket å spise kjøtt til jeg forstod budskapet skikkelig. Så mitt spørsmål til deg,er: Kunne du drept en ku/sau/høne etc. For å få mat? Kunne du drept din hund/katt hvis du var på en la oss si en øde øy med masse grønt og frukt rundt deg fordi du ville ha kjøtt? Vær grei å forstå at jeg er ikke ute etter å få noen til å endre sitt kosthold/liv, folk må få lov til å gjøre akkurat hva dem vil,slik som jeg gjør. Men jeg lurer virkelig på hva dere svarer. Jeg selv måtte svare nei..jeg hadde ikke klart det. For meg er det vanskelig å avstå fra kjøtt,(pga familie,venner etc) men det er det rette å gjøre føler jeg. Jeg kan spise utrolig mye annen mat en kjøtt.Som denne aktivisten sier i talen:vi er ikke huleboere , og vi trenger ikke å drepe for å ete lengre. 2
Gjest Evans Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg syns ikke det er mye kontroversielt over det å drepe dyr for å få mat. Vi gjør det hele tiden. Selv om de fleste av oss ikke gjør det selv fysisk, betaler vi for at andre skal gjøre det. Vi medvirker til drap på dyr for å spise kjøtt, og det er helt vanlig og de aller fleste syns det er helt greit. Aldri drept en sau, men tipper jeg skulle klart det greit. Jeg hadde nok hatt større problemer med å drepe min egen hund for å spise den, ettersom jeg har et annet forhold til den enn en sau. Men folk spiser jo sine venner når sulten blir for stor, så hadde sikkert gjort det om det ikke var noe annet å leve av.
Stumpen Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg mener det er et kontroversielt tema pga folk blir sinte og forsvarer hvorfor de eter kjøtt. (Been there myself!) Og jeg spurte ikke om du hadde spist din egen hund/katt hvis det ikke var annet å spise rundt deg, jeg spurte om du hadde spist din hund/katt selv om det var frukt/grønt rundt deg. Jeg håper flere tør svare, for det virker som om folk har skylapper på og tør ikke/vil ikke snakke om dette emnet. 1
Gjest Mocchhaa Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Kansje ei høne, men tviler på at jeg hadde klart å drepe ku eller sau, og jeg hadde hvertfall ikke klart å drepe min egen hund. Når det er sakt, så vet jeg heller ikke hvordan jeg hadde tenkt om jeg var på tur å dø av sult, men står man hadde frukt og grønt? Kan ikke forestille meg i min villeste fantasi at jeg hadde drept min egen hund, fordi jeg hadde lyst på kjøtt. Og kommer kansje også ann på hvordan jeg fikk drepe den kua eller sauen. Kunne kansje skutt dem.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Under krigen, når penger var en sjelden var og mat en enda sjeldnere vare, var det vanlig på bygda, at en slaktet og spiste hverandres dyr. Altså, som i, Arne slaktet og spiste Bjarnes gris i bytte mot at Bjarne fikk slakte og spise Arnes gris. Da blir det ikke like personlig å spise dyret, det fungerte fint. Anonymous poster hash: 85bc5...6bd 2
Ginny Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 Vokst opp på gård, så jeg vet hvor mye arbeid som legges ned i at dyrenes liv skal være best mulig. Vi gjør et massivt stykke arbeid for at dyrene skal ha det best mulig, og som "betaling" for det så blir dyrene slaktet etter x antall år. Norske forhold er noe helt annet enn gårder i f.eks USA, som på ingen måte er bra for noen andre enn eierens lommebok, her til lands gjøres det faktisk en stor innsats for at dyr skal ha det bra. Jeg har ikke sett dokumentaren det vises til her, men jeg blir stadig møtt av holdninger som tilsier at vi driver mishandling av dyr. Hadde jeg drept en ku/høne/gris/sau/elg/hjort for mat? Ja. Hadde jeg drept en hund for mat? I den ytterste nød, ja. På en øde øy med frukt og grønt? Nei. 6
skreppamedleppa Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Sier meg helt enig med Evans i at jeg synes ikke dette er et kontroversielt tema. Jeg er selv vokst opp på "gård", og når jeg skriver det i hermetegn er det fordi vi hadde et par griser, noen høns, en geit og to kyr, med andre ord ikke noe stort. Men vi hadde grise slakt hjemme som ble til både blodpølse og annet. Vi hadde hønsesuppe og jeg er oppvokst med at slakt og mat av dyr er 100% naturlig og alt annet enn kontroversielt. Far min og onkler var på jaktlag og jeg husker enda at hver høst hang det hjorte skrotter i garasjen som ble til fantastiske retter. Jeg anser meg som ganske heldig som har vært med på slakt og fått innblikk i at maten ikke lages på Rema 1000. Jeg er 100% for jakt med hensikt til bruk av mat. Og sånn er det i naturen, noen dyr jakter på andre dyr, mat er viktig for oss alle enten det er snakk om tiger, laks, bjørn, gaupe eller ulv, så også for menneske. Vi trenger faktisk viktige næringsstoffer som finnes i kjøtt og det er en grunn til at vi er omnivort altså både plante og kjøttspiser. Til spm 1, ja jeg kunne drept en ku, sau, høne for mat. Spm 2: selvsagt og dette er som med alt annet så har vi mer empati og sterkere følelser for det som er oss nærmest enn andre, enten vi her snakker om mennesker eller dyr. Min hund er langt nærmere meg og jeg har langt mer følelser og er nærmere knyttet til den enn en hvilken som helst sau men ja det kunne jeg nok ha gjort i nød. Folk dreper som Evensen har skrevet sine venner i ekstreme situasjoner for å ha mat, overlevelseinstinktet som bor i oss mennesker skal en ikke kimse av. Men om den frukten på denne øyen gav meg alt kroppen min tenkte slik at jeg ikke fikk noen mangel sykdommer så hadde jeg ikke gjort det. Jeg kunne ikke i hverdagen (siden vi nå faktisk ikke befinner oss på en øde øy) tenke meg et kosthold uten kjøtt, og har ikke så dårlig samvittighet med verken jakt og fiske eller å spise dyr, og ja jeg har sett en del dokumenter av denne skal, men det endrer ikke noe for min del. Selvsagt er det ting i næringen og prosessene jeg ser på som uetisk men å drepe et dyr for mat på humane måter det har jeg ikke noe problem med. Endret 11. oktober 2015 av skreppamedleppa 2
Skywise Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 Hadde nok ikke hatt noen skrupler med å avlive et hvilket som helst dyr for mat, da jeg har vært med på å slakte dyr for mat fra før. I det andre eksemplet hadde nok endt opp med å drepe hunden/katten etter hvert. I og med at jeg ikke hadde tilgang til kjøtt, ville neppe den hatt det heller og lidd av underernæring etterhvert. Om det var en sau jeg hadde, som eneste dyr på en øde øy, hadde jeg nok ikke slaktet den. Selskapsdyr har man et annet forhold til en slaktedyr, om det så er en hund, kanin eller sau (been there, donet that). Å drepe dyr er ikke mord, det er ikke noe kontroversielt over det. Et dødt dyr lider ikke, ikke har de samme type bevissthet som oss mennesker heller. De vet ikke hva som venter dem, eller at de skal dø. Det er naturens gang, og norske husdyr lever nok i mange tilfeller et mye mer komfortabelt liv enn vilt som hver dag kjemper om å spise eller bli spist. Det eneste etiske med temaet i mitt hodet er at dyrene skal ha gode liv før de slaktes og slaktes humant. 1
Kittykat Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg er kjøttelsker og kommer aldri i verden til å slutte å spise det. Jeg har en tenåring som for et par måneder siden valgte å bli vegetarianer etter å ha sett en sånn film på youtube og på biff-filmfestivalen. Men jeg har ikke hjerte til å ta livet av dyret, selv om jeg spiser kjøtt og dyret skulle ha blitt brukt til mat. Jeg er også dyreelsker (ja, er litt dobbeltmoralsk akkurat der pga at jeg spiser kjøtt). Jeg har ikke det i meg å ta livet av et annet levende vesen, uansett om det hadde vært en sau, ku, kylling o.l. Hadde jeg vært på en øde øy med masse frukt og grønt, så hadde jeg spist frukten. Om jeg til slutt hadde tatt livet av dyret, er usikkert. Det er en desperat situasjon. Kanskje jeg hadde fisket istedet
Gjest Gjest_Balian de Ibelin Skrevet 12. oktober 2015 #10 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg kan ikke se hva som er kontrovesielt her. Selvsagt kan man drepe dyr for mat.
Oppgitt78 Skrevet 12. oktober 2015 #11 Skrevet 12. oktober 2015 De sterkeste spiser de svakere. Dette har vært naturens gang i uminnelige tider..
penny_ Skrevet 12. oktober 2015 #12 Skrevet 12. oktober 2015 Kunne du drept en ku/sau/høne etc. For å få mat? Ja, men det kommer an på hvordan jeg måtte drept dyret. Nå er vi så heldige at vi har andre som gjør det for oss. Hadde svaret mitt vært nei på dette, så ville jeg fortsatt spist kjøtt. Det har ikke noe å si for meg om jeg kunne drept et dyr selv eller ikke når jeg faktisk slipper å gjøre det. Kunne du drept din hund/katt hvis du var på en la oss si en øde øy med masse grønt og frukt rundt deg fordi du ville ha kjøtt? Kjæledyret mitt har jeg et forhold til og derfor ville jeg selvfølgelig ikke gjort det hvis jeg kunne overlevd på andre ting.
Gjest Raindrops Skrevet 12. oktober 2015 #13 Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Jeg ville hatt store vanskeligheter med å drepe noe for å få mat, og ja, jeg innser absolutt dobbeltmoralen i at jeg gjerne vil spise bacon, men ikke kunne sett en gris i øynene mens jeg skar over halsen på den. Hvis det var snakk om liv eller død, så liker jeg å tro at overlevelsesinstinktet ville trumfet samvittigheten min. Hadde heller spist brokkolig hele livet enn å drepe kjæledyret mitt. Endret 12. oktober 2015 av Raindrops
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå