Gå til innhold

Trener jeg virkelig for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år, er student, og elsker fysisk aktivitet. Har trent hele livet, og i oppveksten var det mye ballspill det gikk i. Etter ca. 16-årsalderen og frem til nå har jeg vært løpe/joggefrelst, og vil derfor dedikere det meste av aktiviteten min til dette. Har også begynt å like styrketrening, så har satt av noen økter til dette også :) 

Får ofte kommentarer på at jeg trener for mye, og at jeg bør slappe av litt, så jeg ikke overbelaster. Men greia er at jeg har trent slik jeg gjør nå i ca. ett år, og har aldri hatt belastningsskader eller noe. Derfor tør jeg nesten ikke si til folk hvor mye jeg trener, fordi jeg får bare negative kommentarer og påpekninger om skader etc. tilbake. 

Her er en typisk treningsuke for meg. Kan noen "ukjente" si sin mening, vær så snill? 

Mandag: Jogge 60 minutter, uttøying. 

Tirsdag: Jogge 45 minutter. Styrkeøkt helkropp 45 minutter. 

Onsdag: Ellipse 30 minutter, gruppetime step 40 minutter.

Torsdag: Jogge 60 minutter. Styrkeøkt overkropp og core 30 minutter. 

Fredag: Ellipse 45 minutter. Styrkeøkt underkropp og core 30 minutter. Uttøyning. 

Lørdag: Jogge 45 minutter, gruppetime step 30 minutter. 

Søndag: Jogge 60 minutter, uttøying. 

Når jeg trener jogging/ellipse mer enn 30 minutter samme dag som styrketrening, gjør jeg det i separate økter (feks. morgen og kveld). 

Anonymous poster hash: 9189f...08d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du får energi av det og ikke føler det som en belastning, og du ellers er sunn og frisk, så er det ikke for mye. 

Anonymous poster hash: 87840...f4f
  • Liker 2
Skrevet

Dersom du får energi av det og ikke føler det som en belastning, og du ellers er sunn og frisk, så er det ikke for mye. 

Anonymous poster hash: 87840...f4f

Ja, jeg gjør jo det. Det har blitt en vane for meg å trene så mye, har gjort det i nesten ett år nå. Trente mye før det også, men hadde et par fridager i uka. Kjenner ikke at jeg savner de fridagene nå :) 

Skrevet

Kroppen sier tydelig ifra når du trener for mye.

• Liker 1
Skrevet

Du trener for mye.

Min treningshverdag: gå tur med hunden.

• Liker 2
Gjest Keikolina
Skrevet

Du trener for mye.

Min treningshverdag: gå tur med hunden.

Jeg strekker meg etter fjernkontrollen.

Skrevet

Jeg synes ikke du trener spesielt mye. Jeg trener nesten dobbelt så mye som deg i tid, men mye mer kraft enn kondisjon. Selv hviler jeg en til to dager i uka. Du burde kanskje tenke på å legge inn en hviledag eller to i uka selv om du ikke savner det. Kroppen din vil ha godt av å få ta seg inn innimellom. Du må ikke være totalt inaktiv på hviledagene, men gå gjerne en tur, gjør lett yoga eller bare tøy litt. 

Anonymous poster hash: d240f...2c4
Skrevet

Jeg synes ikke du trener spesielt mye. Jeg trener nesten dobbelt så mye som deg i tid, men mye mer kraft enn kondisjon. Selv hviler jeg en til to dager i uka. Du burde kanskje tenke på å legge inn en hviledag eller to i uka selv om du ikke savner det. Kroppen din vil ha godt av å få ta seg inn innimellom. Du må ikke være totalt inaktiv på hviledagene, men gå gjerne en tur, gjør lett yoga eller bare tøy litt. 

Anonymous poster hash: d240f...2c4

Oi, dobbelt så mye i tid? Hvordan rekker du å gjøre andre ting? :) 

For det får jeg også kommentarer på: "Hvordan rekker du å trene så mye?" Greia for meg er at jeg lett kutter ut en time foran TVen til fordel for en joggetur. Men det er jo fordi jeg virkelig liker å trene. Men kjenner likevel at jeg ikke har tid til enda mer trening (selv om jeg hadde hatt lyst), hvis jeg skal få gjort skolearbeid, slappe av, være med venner osv. Så hvordan får du det til? :) 

Skrevet

Det er ikke ekstremt mye så lenge det gir deg energi og du gjør det fordi det er gøy og ikke fordi du føler at du må, men alle kan ha godt av en dag fri, tenker jeg. Bare sunt for kroppen å slappe av litt også. :) Selv seks dager med en del trening er superbra, de færreste klarer å opprettholde det.

Anonymous poster hash: 570e9...e9e
Skrevet

Synes ikke dette er spesielt mye trening. Hvis du er ekstremt hverdagsaktiv i tillegg og er i bevegelse hele dagen så kan det jo bli mye, men det er jo ikke skadelig! Du overtrener jo ikke, du får jo energi av det. Når man blir overtrent skyldes det ofte at kroppen ikke får restituert seg og at man får i seg for lite næring, og øktene dine er kanskje ikke så harde at det kreves lang restitusjonstid. Da hadde du nok merket at det tappet deg for energi og ikke ga deg energi. Og når det gjelder kommentarer fra andre så rist de av deg. Vær stolt over at du er fysisk aktiv og når du koser deg med det så et det jo overhode ikke noe sykt ved det.

Anonymous poster hash: 2ab65...c23

Skrevet

Veldig mange snakker om overtrening uten å vite hva det er for noe. Du trener neppe for mye.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Å jogge 40 min om dagen er ikke noe tidskrevende. Tar det lett fra type "tv tid" eller noe.

For meg er ikke jogging noe som tar energi fra meg. Jeg er så innarbeidet at det å jogge 6-10 km om dagen gir meg overskudd og energi og jeg går fint 7-8 km trilleturer i tillegg per dag.

Så jeg synes ikke du trener for mye, men du er absolutt aktiv og trener nok hakket mer enn gjennomsnittet :)

Men det skal mye og hard trening til for å bli overtrent og da vil du merke det. Du presterer dårligere, kondisen blir faktisk verre, du er konstant sliten og utkjørt og overskudd er et falmet minne.

Gjest Spiderman
Skrevet

Intensiteten avgjør om det blir for mye. Hvordan er progressjonen din?

Aller viktigst så er kroppen din den du burde lytte mest til her. Ikke bry deg om KG. Liker du treningsmengden du har og kroppen føles fin så fortsett :) Stagnerer du, får du vondt eller går det nedover bør du ta deg en liten pause.

Skrevet

Synes ikke dette er spesielt mye trening. Hvis du er ekstremt hverdagsaktiv i tillegg og er i bevegelse hele dagen så kan det jo bli mye, men det er jo ikke skadelig! Du overtrener jo ikke, du får jo energi av det. Når man blir overtrent skyldes det ofte at kroppen ikke får restituert seg og at man får i seg for lite næring, og øktene dine er kanskje ikke så harde at det kreves lang restitusjonstid. Da hadde du nok merket at det tappet deg for energi og ikke ga deg energi. Og når det gjelder kommentarer fra andre så rist de av deg. Vær stolt over at du er fysisk aktiv og når du koser deg med det så et det jo overhode ikke noe sykt ved det.

Anonymous poster hash: 2ab65...c23

Jeg er ikke særlig hverdagsaktiv, nei. Er student, så det blir mye stillesitting når jeg leser. I tillegg er jeg så "heldig" at jeg bor 2 minutter unna busstoppen. Eneste aktiviteten jeg gjør utenom treninger er da å gå til bussen, gå til butikken (som også er 2 minutter unna) etc. Har alltid vært en rastløs person, liker å komme meg ut, og føler meg mye bedre etter jeg har fått rørt meg litt. Dette kan jo være pga. at jeg er ganske stillesittende i hverdagen, og derfor har behov for en "avtalt" trening med meg selv, slik at jeg får ristet av meg litt hver dag :) 

Skrevet

Jeg er ikke særlig hverdagsaktiv, nei. Er student, så det blir mye stillesitting når jeg leser. I tillegg er jeg så "heldig" at jeg bor 2 minutter unna busstoppen. Eneste aktiviteten jeg gjør utenom treninger er da å gå til bussen, gå til butikken (som også er 2 minutter unna) etc. Har alltid vært en rastløs person, liker å komme meg ut, og føler meg mye bedre etter jeg har fått rørt meg litt. Dette kan jo være pga. at jeg er ganske stillesittende i hverdagen, og derfor har behov for en "avtalt" trening med meg selv, slik at jeg får ristet av meg litt hver dag :)

Det høres ikke ut som du trener for mye, men du bør tenke at du kanskje bør legge inn rolig trening i tillegg. Har du pulsklokke? Prøv å få inn 3-4 treningstimer på under 130 i puls i uken istedenfor harde løpeøkter. Da får kroppen variasjon.

Belasting kan være så mangt. Muskulær belastning er avhengig av hvor godt trent du er. Trente mennesker sliter ikke på langt nær så hardt på sener og muskulatur som utrente. Kroppen tilvenner seg presset. Men, og det er et viktig men: Det du ikke ser noe til er putene mellom leddene. De slites enormt spesielt under løping. Det er ikke alle som får problemer med slite på ledd, dette er genetisk varierende. Men hvis du er utsatt for det bør du være føre var. Det er ingen vei tilbake fra et ødelagt ledd dessverre. 

Jeg syns personlig du løper for mye. Jeg ville variert treningsform i mye større grad. Sykling, klatring, svømming, og langrenn. Der har du fire treningsformer som gir stor variasjon. Du vil også komme deg litt opp og videre fra treningsplatået du er på. Prøv en sykkeltur på 6 timer. Da får du kjørt deg godt på en annen måte enn ved en løpetur.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ikke ut som du trener for mye, men du bør tenke at du kanskje bør legge inn rolig trening i tillegg. Har du pulsklokke? Prøv å få inn 3-4 treningstimer på under 130 i puls i uken istedenfor harde løpeøkter. Da får kroppen variasjon.

Belasting kan være så mangt. Muskulær belastning er avhengig av hvor godt trent du er. Trente mennesker sliter ikke på langt nær så hardt på sener og muskulatur som utrente. Kroppen tilvenner seg presset. Men, og det er et viktig men: Det du ikke ser noe til er putene mellom leddene. De slites enormt spesielt under løping. Det er ikke alle som får problemer med slite på ledd, dette er genetisk varierende. Men hvis du er utsatt for det bør du være føre var. Det er ingen vei tilbake fra et ødelagt ledd dessverre. 

Jeg syns personlig du løper for mye. Jeg ville variert treningsform i mye større grad. Sykling, klatring, svømming, og langrenn. Der har du fire treningsformer som gir stor variasjon. Du vil også komme deg litt opp og videre fra treningsplatået du er på. Prøv en sykkeltur på 6 timer. Da får du kjørt deg godt på en annen måte enn ved en løpetur.

Jeg jogger i snitt fem dager i uken. Ellers bruker jeg ellipsemaskin. Noen uker jogger jeg kanskje tre dager, og ellipsemaskin resten. 

Løpeøktene mine er heller ikke særlig harde. Jeg jogger med moderat tempo, og tar meg ikke helt ut. Blir varm og svett, men når jeg avslutter kunne jeg potensielt jogget lengre. Siden jeg elsker å være fysisk aktiv vil jeg heller ka flere økter og ikke ta meg helt ut i hver økt, enn få blytunge økter. Hvis jeg "må" ha en tung økt så gleder jeg meg ikke til trening lengre, og da blir det feil for meg. Trening skal være lystbetont :)

Skrevet

Nei du trener ikke for mye. Siden du har trent denne mengden i ett år er kroppen blitt vant til dette. Du kan ikke sammenligne to personer og si at den ene trener for mye bare fordi denne personen trener flere timer enn den andre personen.

De personene som sier du trener for mye trener sikkert ikke så mye selv. De må jo ikke trene så  mye at de blir overtrent :-). 

En toppidrettsutøver trener opp til 15-20 timer i uka. Siden de har bygget seg opp over flere år har kroppen blitt vant til denne treningsmengden og det blir derfor ikke for mye trening.

Problemene kan oppstå dersom du øker med for mange timer på for kort tid. 

Anonymous poster hash: 02fd1...fa0
Skrevet

Kroppen sier i fra når du trener for mye. Men kanskje ikke helt som man skulle tro. Mange tror utmattelse er "overtrening", men dette er ikke nødvendigvis sant. Utmattelse kommer gjerne av mangel på hvile eller mat.

Hvis du blir plaget med løs avføring noen dager + våkner flere ganger i løpet av natten er dette et tegn på overtrening. Selv om du spiser nok.

Anonymous poster hash: 06d7b...ab6

Skrevet

Kroppen sier i fra når du trener for mye. Men kanskje ikke helt som man skulle tro. Mange tror utmattelse er "overtrening", men dette er ikke nødvendigvis sant. Utmattelse kommer gjerne av mangel på hvile eller mat.

Hvis du blir plaget med løs avføring noen dager + våkner flere ganger i løpet av natten er dette et tegn på overtrening. Selv om du spiser nok.

Jeg plages ikke med løs avføring, men jeg våkner flere ganger om natten. Det har jeg gjort i en så lang periode som jeg kan huske. Våkner minst én gang per natt, ofte 2-4 ganger. Sovner relativt fort igjen. Vet ikke om det kan være et tegn? 

Skrevet

Jeg plages ikke med løs avføring, men jeg våkner flere ganger om natten. Det har jeg gjort i en så lang periode som jeg kan huske. Våkner minst én gang per natt, ofte 2-4 ganger. Sovner relativt fort igjen. Vet ikke om det kan være et tegn?

Det er et tegn. Du kan forsøke ZMA-kosttilskudd. Eller ro ned treninga med én dag i begynnelsen. Alle burde ha en hviledag. Min hviledag bruker jeg til uttøyning, mobilitet og muskelavspenning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...