Gå til innhold

Jakthund halter etter turer. Stivhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gordon setter hanne på snart fire år som vi ser halter litt på bakbeinet etter lengre jakturer. Hendt etter to turer nå, så begynner å lure. Haltingen vises ikke før etter turen er over, og er mest fremtredende når han reiser seg etter å ha hvilt.

Første gang tenkte vi at han var stiv. Det gikk over etter en natt.

I morgen må vi se om han fortsatt halter, men kan hunder halte av stivhet?

Jeg vet jo at jeg halter litt i en dag eller to etter lange turer om musklene er helt ferdige, men kan dette være grunnen til at hunden også halter i en-to dager etter lange turer??

Anonymous poster hash: b5f2c...6f0

Skrevet

Er hunden hd røntget?

Stivhet etter hvile pleier ofte å stamme fra forkalkninger i bein eller rygg.

Anonymous poster hash: 2c860...c67

Skrevet

Ja. A på HD røntgen, altså helt fin.

Haltingen stopper når han kommer i altivitet igjen. Ute å luftet nå uten bånd og da løp han sakte uten å halte. Når vi kommer inn og han legger seg ned igjen starter haltingen når han reiser seg.

Skrevet

Hunder kan halte av stivhet. 
Kan også være låsninger, fyllinger ect. 

Jeg ser i hvert fall ut som jeg halter dagen etter en hard treningsøkt. 

Det beste er å sjekke med dyrlegen hvis problemet ikke gir seg. :)

Gjest Sunhands
Skrevet

Vi har også en setter. Hvis vi har vært på skikkelig fjelltur der hun har løpt hele dagen, greier hun omtrent ikke å reise seg av sengen dagen etter. Setterne glemmer alt når de er i fjellet, og det er ikke uvanlig at de kjører seg helt ut. Så lenge dere har utelukket HD ville jeg ikke bekymret meg. :)

Skrevet

Vi har også en setter. Hvis vi har vært på skikkelig fjelltur der hun har løpt hele dagen, greier hun omtrent ikke å reise seg av sengen dagen etter. Setterne glemmer alt når de er i fjellet, og det er ikke uvanlig at de kjører seg helt ut. Så lenge dere har utelukket HD ville jeg ikke bekymret meg. :)

Det kan da være en hel del annet enn Hd så det er jo et tullete utsagn. Kan være forkalkninger, spondylose, senebetennelse, artrose osv.

Anonymous poster hash: eb6da...141

Gjest Sunhands
Skrevet

Det kan da være en hel del annet enn Hd så det er jo et tullete utsagn. Kan være forkalkninger, spondylose, senebetennelse, artrose osv.

Alle de du nevner der er tvilsomt på en setter/fire år gammel hund som er stiv etter tur og bra igjen etterpå. Må gjerne undersøke alt man orker, men det er helt normalt at settere kjører seg så mye ut etter en skikkelig tur at de sliter med å reise seg etterpå.

Skrevet

Da går man til veterinær. Det er derfor de er der

Anonymous poster hash: 643a0...663
Skrevet

Jeg har en ung BC, ikke akkurat en mester til å begrense seg selv han heller, men har aldri opplevd halting selv etter lange og krevende dagsturer. Har egentlig aldri hørt om lignende fra venner og bekjente med svært aktive raser heller. At man ikke nødvendigvis trenger å frykte det verste om det skjer en gang eller to er nå så, men jeg hadde definitivt sjekket det om det er noe som ofte/alltid skjer etter mye mosjon - å avfeie det som ''helt normalt'' kan være skummelt (og om det er helt normalt burde bikkja faktisk begrenses for å unngå å få såpass vondt).

Støle dyr har jeg sett, men støl er ikke det samme som halt, og dersom hunden alltid halter på det ene benet har jo det benet faktisk en svakhet av noe slag.

Skrevet

Alle de du nevner der er tvilsomt på en setter/fire år gammel hund som er stiv etter tur og bra igjen etterpå. Må gjerne undersøke alt man orker, men det er helt normalt at settere kjører seg så mye ut etter en skikkelig tur at de sliter med å reise seg etterpå.

Men alt er mulig. En undersøkelse koster en tusenlapp. Gidder man ikke spandere på bikkja det når den har det vondt så bør man ikke ha hund. Man må faktisk utelukke grunner FØR man konkluderer med at det bare er stivhet.

• Liker 1
Skrevet

Hunder kan på lik linje som mennesker bli stiv og støl. Samt at de kan pådra seg en strekk. Dette er lett for når man er lenge på jakt. 

Viktig med god oppvarming før selve turen, og god "nedskritting" etter turen. Samt at man passer på å holde hunden varm i pauser (med dekken). Når det er sagt :) 

Jeg er en type som ser ting litt ann. Hadde gitt hunden noen rolige dager i bånd, og sett om det ble bedre. Hvis det ikke blir bedre etter ukes tid hadde jeg tatt en tur til dyrlegen.

Hvis man mener det er alvorlig så stikker man selvsagt en tur til dyrlegen  og/eller ringer å prater med dem :)

Skrevet

Takk for svar alle dere :)

Må si jeg er glad for forsikring. Egenandel på 1000kr er heelt innafor når beløpet kommer på 3600kr. Jaja, vi var nå heldige denne gang :)

Dro til dyrelegen i dag ettersom haltingen var like ille i dag da vi våknet.

Dyrelegen dro og trykte på foten hans og mente det kunne være kneet. Han hylte i alle fall da hun trykkte og bøyde.

Legen sa forresten at hoftedysplasi ikke kunne øke ved alder. HD A ved 18 mnd betydde også HD A nå.

Han ble lagt i narkose for røntgen og heldigvis var ingenting unormalt. Smerten må komme av noe i bløtvevet, og dermed kun tid, ro og smertestillende. Antageligvis muskulært (revne muskelfibre) eller senebetennelse.

Ikke noe mer jakt i år. Kun tisseturer med bånd rundt huset i to uker, og deretter korte turer (opptrening) til haltingen er helt borte.

Vil tro han er mye bedre etter noen uker med mye ro nå :) Tre kg for lite er han også, så stor mulighet for å fete opp litt nå.

Skrevet

Så flott dere fant ut av det :) god bedring til den firbeinte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...